وقتی از میوه‌ها پارافین می‌چکد؛

بازرسان ما را به «واکسی»کاری تشویق می‌کنند/آریایی نژاد: فکر نمی‌کنم ممنوع باشد!

۱۳۹۳/۰۴/۲۸ - ۱۶:۲۶:۱۱
کد خبر: ۲۰۴۸۲۹
بازرسان ما را به «واکسی»کاری تشویق می‌کنند/آریایی نژاد: فکر نمی‌کنم ممنوع باشد!
اگر به میوه‌فروشی‌های سطح شهر سر زده باشید میوه‌های براقی را دیده‌اید که اغلب با روغن پارافین براق شده‌اند...

اگر به میوه‌فروشی‌های سطح شهر سر زده باشید با میوه های براق و درخشان روبرو شده اید. میوه هایی که رنگ آنها به طرز شگفت آوری در دیدگان مشتری جاخوش کرده است. میوه هایی که براقی شان را مدیون روغن پارافین هستند.

استفاده از روغن پارافین خلاف نیست

میوه فروشی حوالی عباس آباد تهران در خصوص استفاده از روغن پارافین روی میوه ها به خبرنگار سرویس شهری خبرگزاری برنا می گوید: استفاده از این روغن اغلب در زمستان ها رایج است. میوه های تابستانی اغلب ضعیف تر هستند و ماندگاری آنها نیز کوتاه تر است در صورتی که اگر به میوه های زمستانی روغن پارافین بزنی تا سه چهار ماه ماندگار خواهد بود. بازرس خودش هم می داند که میوه فروشان از این روغن استفاده می کنند و این اتفاق با آگاهی آنها رخ می دهد. این کار اغلب در خود میادین میوه و تره بار مرکزی صورت می گیرد. استفاده از روغن پارافین برای میوه کار خلافی نیست! چون به پوست میوه می زنند و با یک شستشو به راحتی روغن از روی میوه پاک می شود.

بازرس برای استفاده از روغن پارافین تشویق مان می کند

میوه فروش حوالی خیابان شریعتی تهران در خصوص استفاده از روغن پارافین به ما می گوید: من با جرات می گویم که 95% از میوه فروشان سطح شهر تهران این روغن را روی میوه هایشان می زنند. بازرس نه تنها چیزی نمی گوید ، بلکه تشویق مان هم می کند و می گوید آفرین که میوه های تان انقدر درخشان است. بازرس ها هم از این کار خوششان می آید. روغن پارافین خیلی ضرری برای انسان ندارد. انسان اگر 4-5 تا از این میوه ها را بخورد دیگر بدنش به آن عادت می کند. اما توصیه می کنیم میوه ها را حتماً قبل از مصرف خوب بشویید.

ورود میوه های پارافینی و رنگ آوری شده در مراکز تره بار شهرداری تهران ممنوع است

در نهایت به سراغ یکی از مراکز میوه و تره بار شهرداری تهران در مرکز جلفا می‌رویم. مدیر این مرکز در این خصوص می گوید: این اتفاق بیشتر برای میوه پرتقال صورت می گیرد که این کار هم با مجوز بازرسان اتفاق می افتد! این کار در بین میوه فروشان به "واکسی" معروف است. شما باید این مسئله را از بحث رنگ آوری تفکیک کنید. چون ما در کار میوه یک بحث دیگری که داریم بحث رنگ آوری است که روی میوه هایی مثل خیار و هندوانه و سیب و... صورت می گیرد. این رنگ آوری هم به وسیله دستگاه و توسط اشعه صورت می گیرد و با این کار رنگ میوه از زمانی که از درخت چیده می شود تا زمانی که شما آن را در میوه فروشی ها می خرید 180 درجه فرق می کند. رنگ آوری برخلاف استفاده از روغن پارافین اگر بازرس ببیند برخورد جدی ای می کند. سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران به طور ویژه ای جلوی ورود این میوه ها به مراکز میوه و تره بار شهرداری را می گیرد و ما اجازه ورود چنین میوه هایی را نداریم. هر میوه ای که در این مراکز توزیع می شود همه تازه و از تولید به مصرف است.

استفاده از روغن پارافین مسئله ای سابقه دار است

احمد آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در خصوص افزودن برخی افزودنیهای غیرمجاز به میوه جات، خصوصاً روغن پارافین می گوید: استفاده از روغن پارافین مسئله ای سابقه دار است. ما هر چقدر که غذاها را تازه مصرف کنیم سالم تر است و هر چه این غذا بماند، خواص میوه از دست می رود و برعکس برخی خواص آن از بین برود. برخی از این افزودنی هایی که از بیرون به میوه جات وارد می شوند مضر هستند.

فکر نمی کنم استفاده از روغن پارافین ممنوع باشد

آریایی نژاد با بیان اینکه اطلاعی از ممنوعیت استفاده از پارافین ندارد اضافه کرد: تا جایی که می دانم این امر از سالیان گذشته در فروشندگان میوه وجود داشته و چیز جدیدی نیست. اما اینکه آیا ممنوعیتی در این خصوص صادر شده باشد یا نه را بنده بی اطلاعم. قطعاً در جلسه یکشنبه کمیسیون بهداشت و درمان این مسئله را مجدداً بررسی خواهیم کرد. اصولاً هر روغنی اگر در میوه جات استفاده شود خوب نیست ، حتی اگر این روغن پارافین باشد. شاید ضرر این روغن در بدن انسان میزانی اندک بوده است که از سالیان گذشته مصرف آن وجود داشته است.

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نظارت خود را انجام می دهد

آریایی نژاد ضمن بیان این مطلب که جلسه های متعددی بین کمیسیون بهداشت و درمان و مسئولان وزارت بهداشت در خصوص افزودنی ها تا کنون وجود داشته است اذعان کرد: هر بار که مسئله ای در این زمینه خبرهایش بیش از پیش بپیچد ما مسئولان را در کمیسیون خواستیم تا در این خصوص به ما جواب دهند. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همواره وظیفه نظارتی خود را روی بحث غذا و میوه انجام داده است. گاهی اوقات برای انجام ندادن کاری توصیه ای را ابلاغ می کنیم اما این توصیه به معنی غیرقانونی بودن انجام آن کار نیست. مثلاً در بحث استفاده از ظروف پلاستیکی ما به این اثبات رسیده ایم که سرطان زاست و در این خصوص به مردم توصیه هایی هم کرده ایم اما قانونی در خصوص ممنوعیت استفاده از ظروف سرطان زا وجود ندارد. باید روی بحث های اطلاع رسانی و آگاهی بیشتر کار کنیم تا انسان با دست خودش به خودش ضرری نرساند. اولین مرحله در این کار اطلاع رسانی و آگاهی است تا پس از آن ما به همراهی وزارت بهداشت مراحل قانونی ممنوعیت ها را در این زمینه انجام دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز