مسیرهای ویژه معلولان در ایستگاه‌های پر مسافر مترو ایجاد می‌شود

۱۳۹۳/۰۵/۰۳ - ۱۷:۲۴:۰۴
کد خبر: ۲۰۶۴۹۹
مسیرهای ویژه معلولان در ایستگاه‌های پر مسافر مترو ایجاد می‌شود
به منظور امکان استفاده نابینایان از مترو، نسبت به اجرای مسیر ویژه این عزیزان در 5 ایستگاه پر تردد مترو اقدام کرده ایم.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفت: به منظور امکان استفاده نابینایان از مترو، نسبت به اجرای مسیر ویژه این عزیزان در 5 ایستگاه پر تردد مترو اقدام کرده ایم و اجرای این مسیر در سایر ایستگاههای پر مسافر را نیز در دستور کار داریم.

به گزارش سرویس شهری خبرگزاری برنا، یک عضو شورای اسلامی شهر تهران در نشستی که تحت عنوان «راهکارهای حمایت از معلولان در حمل و نقل شهری» با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، گفت: کارهای بسیاری در حوزه حمل و نقل برای معلولان انجام شده اما کارهای بسیار دیگری نیز در این حوزه باید انجام شود و البته تمام دستگاه­های اجرایی از جمله مدیریت شهری باید به نوعی عمل کنند که معلولان مورد ظلم مضاعف قرار نگیرند.

دکتر علی صابری در این نشست که با حضور جمعی از فعالان حوزه معلولان در این معاونت برگزار شده بود، افزود: کمبود تابلوی توقف ممنوع ویژه خودروهای معلولان، لزوم حمایت پلیس راهور از خودروهای دارای پلاک ویژه معلولان، توقف دیگر خودروها زیر تابلوهای ویژه، عدم فرهنگ­سازی مناسب و جدی نگرفتن این تابلوها از سوی شهروندان از جمله مسائل و مشکلاتی است که معلولان در سطح شهر با آن­ها روبه­رو هستند.

وی با اعلام این که توقف خودروهای افراد سالم در محل پارک خودروی معلولان به یک عمل عادی تبدیل شده، تأکید کرد: توقف شهروندان سالم در فضای پارک خودروی معلولان در همه جای دنیا جریمه سنگینی دارد و یک عمل غیر اخلاقی تلقی می­شود، چنان­چه اقدام «جان­ تری» کاپیتان تیم فوتبال چلسی و تیم ملی انگلستان در خصوص پارک کردن خودروی خود در محل ویژه معلولان، برای همیشه به عنوان نکته­ای منفی در کارنامه اخلاقی این اسطوره فوتبال بریتانیا ثبت و ضبط شد.

معلولان نه انتظار تکریم دارند و نه تحقیر

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر با اشاره به ضرورت توجه سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی به این قشر عظیم از جامعه، اظهار کرد: دعوت از سازمان­های مردم نهاد در حوزه معلولان به منظور مشارکت در اقدامات مربوط به این حوزه از جمله فعالیت­های شهری از اهمیت ویژه­ای برخوردار بوده و می­تواند به پیشبرد امور مربوط به این قشر کمک کند.

دکتر صابری با بیان این که اگر به اندازه بستن کمربند ایمنی و توجه به چراغ قرمز در مورد رعایت حقوق معلولان نیز اطلاع­رسانی و فرهنگ­سازی شده بود، امروز دیگر شاهد بسیاری از مسائل مشکلاتی که این قشر با آن­ها روبه­رو هستند نبودیم، اظهار کرد: تمام اقشاری که با معلولان سر و کار دارند از جمله پلیس و رانندگان حمل و نقل عمومی باید نحوه برخورد با افراد نابینا و ناشنوا و نیز افرادی که از ویلچر استفاده می­کنند را آموزش ببینند.

امیدواریم معلولان عزیز محدودیت­های مدیریت شهری را درک کنند

معاون شهردار تهران نیز در این دیدار با اشاره به این که به نظر می­رسد افراد سالمی که خودروی خود را جای خودروی معلولان جسمی پارک می­کنند، خود از نوعی معلولیت ذهنی رنج می­برند که چنین رفتاری را انجام می­دهند، اظهار کرد: هر چند مدیریت شهری در چند سال اخیر اقدامات خوبی برای معلولان انجام داده اما اعتقاد داریم این فعالیت­ها کافی نیست.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این که راه­اندازی پایانه ویژه معلولان و جانبازان از جمله این فعالیت­ها محسوب می­شود، تصریح کرد: این پایانه در حال حاضر 60 دستگاه خودروی ویژه این عزیزان که به زودی به 100 دستگاه خودرو افزایش می­یآبد را در اختیار دارد و اگر لازم باشد آن را به 10 برابر افزایش می­دهیم تا بتوانیم پاسخ­گوی سهم معلولان باشیم.

وی با تأکید بر این که مدیریت شهری مشکلات معلولان عزیز را درک می­کند و امیدواریم این عزیزان نیز محدودیت­های مدیریت شهری را درک کنند، اضافه کرد: با وجود این که دولت­های نهم و دهم با دولت یازدهم از نظر تفکرات سیاسی 180 درجه اختلاف دارند اما از منظر نوع نگاه به موضوعات حمل و نقلی تفاوت چندانی با هم ندارند و در زمینه تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی و تزریق منابع مالی مورد نیاز، مسائل و مشکلات مردم تهران همچون گذشته کماکان به قوت خود باقی است.

اختصاص دو تا چهار صندلی به معلولان و سالمندان در هر اتوبوس

معاون شهردار تهران با اشاره به این که در گذشته برای خرید یک دستگاه اتوبوس داخلی به قیمت 100 میلیون تومان، 5/17 درصد قیمت آن یعنی 5/17 میلیون تومان پرداخت می­کردیم اما امروز برای خرید همان اتوبوس باید 405 میلیون تومان پرداخت کنیم، اظهار کرد: با تمام این مشکلات و با وجود این که در اتوبوس­های داخلی صندلی ویژه معلولان در نظر گرفته نشده در هر دستگاه اتوبوس دو تا چهار صندلی برای معلولان و سالمندان در نظر گرفته­ایم.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که شهروندان معلول نیز باید مانند شهروندان سالم بتوانند از امکانات شهری از جمله شبکه حمل و نقل عمومی استفاده کنند، تصریح کرد: البته به این منظور علاوه بر مناسب­سازی شهر و تجهیزات شهری، آگاهی و باور جامعه نسبت به این موضوع اهمیت بالایی دارد و باید در به منظور فرهنگ­سازی در این خصوص سرمایه­گذاری کنیم.

وی با تأکید بر این که تهران شهری به وسعت 720 کیلومتر مربع است که بیش از 4 هزار کیلومتر معبر سواره­ دارد، اضافه کرد: جمعیت تهران در ساعات روز به 12 میلیون نفر می­رسد و از 22 میلیون جابه­جایی روزانه در تهران، 12 میلیون جابه­جایی از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می­شود که این اعداد و ارقام نشان دهنده عظمت فعالیت در کلان شهر تهران است.

اجرای مسیرهای ویژه معلولان در ایستگاه­های پر مسافر مترو

معاون شهردار تهران با اشاره به این که به منظور امکان استفاده نابینایان از مترو، نسبت به اجرای مسیر ویژه این عزیزان در 5 ایستگاه پر تردد مترو اقدام کرده­ایم و اجرای این مسیر در سایر ایستگاه­های پر مسافر را نیز در دستور کار داریم، اظهار کرد: البته علاوه بر این، 84 تقاطع را به تغییر وضعیت دستی چراغ­های راهنمایی برای نابینایان و معلولان مجهز کرده­ایم که این تعداد تا پایان سال جاری به 184 تقاطع افزایش می­یآبد.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در طبقه اول پارکینگ­های عمومی متعلق به سازمان ترافیک، فضای پارک جهت خودروی معلولان در نظر گرفته شده، تصریح کرد: موضوع آموزش، اطلاع­رسانی و فرهنگ­سازی در حوزه معلولان از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و تمام دست­اندرکاران حوزه حمل و نقل شهری باید در ارتباط با نحوه برخورد با معلولان آموزش ببینند.

وی در پایان با تأکید بر این که اساساً شهر تهران از نوعی معلولیت رنج می­برد که نتیجه چند دهه بی­ توجهی به موضوعات مهمی همچون تردد معلولان است، خاطرنشان کرد: دستگاه­های اجرایی باید ادبیات خود را در قبال معلولان عزیز عوض کنند و این عزیزان را به چشم شهروندان درجه دو نگاه نکنند، بلکه باید زمینه حضور معلولان به عنوان شهروندان درجه یک در زندگی شهری همچون شهروندان عادی فراهم شود و مدیریت شهری در این جهت از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

گفتنی است در این جلسه جمعی از فعالان حمایت و دفاع از حقوق معلولان به نمایندگی از جامعه معلولان به برخی از مسائل و مشکلات خود در مورد حمل و نقل شهری پرداخته و انتظارات، پیشنهادات و مطالبات خود را در این حوزه مطرح کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز