معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک؛

فقدان مدیریت واحد شهری در حل نشدن مشکل ترافیک

۱۳۹۳/۰۹/۱۳ - ۱۶:۵۳:۲۲
کد خبر: ۲۴۳۱۱۴
فقدان مدیریت واحد شهری در حل نشدن مشکل ترافیک
در حال حاضر دستگاه‌های متعددی برای رفع ترافیک و تسهیل تردد در شهر تلاش می‌کنند.

 معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این که فقدان مدیریت واحد شهری در حل نشدن مشکل ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن بسیار تأثیرگذار است، گفت: در حال حاضر دستگاه‌های متعددی برای رفع ترافیک و تسهیل تردد در شهر تلاش می‌کنند.
 
به گزارش سرویس اجتماعی برنا،مهندس کامران اخباری افزود: به دلیل فقدان هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف، این امر نه فقط موجب تشدید و بی ‌نظمی ترافیک می­گردد، بلکه باعث می­شود تا نتوان مسئولیت را متوجه یک نهاد دانست و آن نهاد را از باب انجام ندادن وظایف خود مورد مؤاخذه قرار داد.

 
وی با اعلام این که تصور عامه مردم از ترافیک تشکیل صف­های طولانی خودروها در معابر شهری است اما مفهوم اصلی واژه ترافیک همان عبور و مرور وسایل نقلیه و اشخاص در معابر است، تأکید کرد: وقتی این ترددها در حدی باشند که سرعت در معابر از حد متعادل کمتر شود، به اصطلاح عامه می­گویند ترافیک اتفاق افتاده است.


تشدید ترافیک تهران با خودروهای تک سرنشین


معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به این که آن­چه در رابطه با ترافیک اهمیت دارد و لازم است بررسی شود، علل ایجاد و چگونگی تشدید این پدیده است، اظهار کرد: مشکل ترافیک منحصر به تهران نیست و مشکلی است که در اکثر کلان­شهرهای جهان وجود دارد و ماهیت آن با حجم جمعیت و خودروها، میزان معابر موجود و نیز ارتباطات و مناسبات اجتماعی و فرهنگی مرتبط است.


اخباری با بیان این که عوامل بسیاری منجر به تراکم ترافیک تهران شده­اند، تصریح کرد: در کلان شهرهایی مانند تهران که محل تجمع مراکز کسب و کار و واحدهای اداری و تجاری در محدوده مرکزی شهر واقع شده و مراکز مسکونی در نقاط مختلف شهر پراکنده شده­اند، جذب سفر از حومه شهر بیشتر شده و همین موضوع باعث تراکم ترافیک در محدوده‏های متفاوتی از شهر می­شود.


وی با تأکید بر این که رشد سریع جمعیت و خودروها در هر شهر با موضوع تراکم ترافیک و پیچیدگی­های آن در ارتباط است، اضافه کرد: یکی از مهم­ترین عوامل افزایش ترافیک تهران، ورود روزانه تعداد زیادی خودروی جدید به معابر شهری است که با افزایش تمایل شهروندان به استفاده از وسیله نقلیه شخصی و هجوم خودروهای تک سرنشین به خیابان­ها، تشدید می­شود.

تبدیل تهران به یکی از 5 شهر بزرگ دنیا در توسعه مترو


معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت کاهش معضل تراکم ترافیک تهران، اظهار کرد: به رغم تلاش‏های گسترده مدیریت شهری در خصوص احداث بزرگراه­ها و تکمیل شبکه بزرگراهی، اجرای تقاطع­های غیر هم­سطح و ساخت پل­ها و تونل­ها، کماکان در تهران با مشکل تراکم ترافیک رو به رو هستیم.


اخباری با بیان این که حمل و نقل عمومی به میزان قابل توجهی در کاهش ترافیک تأثیر دارد، تصریح کرد: با ترغیب و تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه شخصی رفته رفته به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی روی می­آورند و در این صورت، می­توانیم امیدوار باشیم خودروهای شخصی کمتر در معابر شهری تردد نمایند.


وی با تأکید بر این که عملکرد مدیریت شهری در توسعه حمل ‌و نقل عمومی و به‌ خصوص گسترش جهشی خطوط مترو خوب بوده و در صورت کمک دولت بهتر نیز خواهد شد، اضافه کرد: بهره‌برداری از خطوط 3 و 7 مترو در سال جاری به پایان خواهد رسید و با توسعه 150 کیلومتر خط جدید مترو در پایان برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران، به سقف 300 کیلومتر مترو خواهیم رسیده و به یکی از 5 شهر بزرگ دنیا در توسعه حمل و نقل ریلی تبدیل خواهیم شد.


محدودیت آموزش رانندگان به آزمون دریافت گواهی­نامه رانندگی


معاون اجرایی سازمان ترافیک در بخش دیگری از صحبت­های خود با اشاره به نقش برجسته فرهنگ‌سازی در حل معضل ترافیک، اظهار کرد: با توجه به برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران، یکی از رویکردهای اساسی مد نظر مدیریت شهری، نگاه فرهنگی به موضوع ایجاد تغییرات اساسی در وضعیت حاکم بر ترافیک تهران است.


اخباری با بیان این که آموزش قوانین و مقررات به رانندگان، صرفاً به زمان دریافت گواهی­نامه رانندگی محدود می­شود، تصریح کرد: به رغم آموزش‏های صورت گرفته، شهروندان به عنوان راننده وسیله نقلیه، ‏نسبت به زمانی که به عنوان عابر پیاده در سطح شهر تردد می­کنند، رفتار بسیار متفاوتی دارند.


وی با تأکید بر تجربه موفق تغییر در نگرش و باور مردم نسبت به بستن کمربند ایمنی طی چند سال گذشته، اضافه کرد: در حال حاضر بستن کمربند ایمنی نه تنها اقدامی لوکس نیست، بلکه بسیاری از رانندگان با علم به این­ که استفاده از این وسیله به نفع خود آن‏هاست، به دقت از کمربند ایمنی استفاده می­کنند.


تأثیر خط­کشی ها در تغییر رفتارهای ترافیکی


معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به این که رعایت نظم و انضباط در رانندگی از جانب رانندگان، منجر به کاهش معضلات ترافیکی خواهد شد، اظهار کرد: از مصادیق این مهم، حرکت منظم خودروها بین خطوط و عدم تغییر ناگهانی خط عبوری آن­هاست.


اخباری با بیان این که در اجرای تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله­العالی) مبنی بر توجه مسئولان به تغییر سبک زندگی و تحقق سبک زندگی اسلامی- ایرانی، شهرداری تهران از نخستین سازمان­هایی بود که این مهم را مورد توجه ویژه قرار داد، تصریح کرد: رویکرد مدیریت شهری، تبدیل شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی است و بر این اساس، در کنار توجه به ارتقای کالبدی شهر متناسب با نیازهای شهروندان، اصلاح رفتارهای شهروندی و فرهنگ حاکم بر شهر را نیز مورد توجه قرار داده­ایم.


وی با تأکید بر این که امکانات ترافیکی از جمله خط­کشی­ها در سطح شهر از جمله زیرساخت­های مورد نیاز به منظور تغییر رفتارهای ترافیکی در شهر محسوب می­شوند، اضافه کرد: ارتقای سطح کیفی تجهیزات ترافیکی همچون علائم رانندگی، تابلوها، خط­کشی­ها، تقاطع­ها، چراغ­های راهنمایی و ملزومات ایمنی از جمله اقداماتی بود که در مرحله نخست در دو منطقه 6 و 8 اجرا شد و هم اکنون در تمامی مناطق تهران در دست اجراست.


پیشبرد فعالیت­های اجرایی به پشتوانه برنامه­های فرهنگی


معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به این که در طرح ارتقای فرهنگ ترافیک، تمامی زیرساخت­های حمل و نقلی و علائم و نشان‏های ترافیکی در سطح شهر باید به صورت یکپارچه دیده شوند، اظهار کرد: با اجرای این طرح، انجام خط­کشی­ها، نصب علائم و تابلوهای ترافیکی و ایجاد هر گونه تغییر در آن­ها در قالب یک طرح مدون و منسجم برنامه­ریزی می­شود.


اخباری با بیان این که هدف از اجرای پروژه مذکور، نظم بخشیدن به رفتارهای ترافیکی شهروندان است، تصریح کرد: به طور یقین همراهی و همکاری مردم با مجریان قانون در حوزه­ ترافیک، نقش بسیار تعیین کننده­ای در رفع مسائل و مشکلات موجود و کاهش حوادث رانندگی و خسارت­های جانی و مالی ناشی از آن دارد.


وی در پایان با تأکید بر این که اقدامات فرهنگی در حوزه ترافیک، مکمل اقدامات اجرایی در این حوزه است، خاطرنشان کرد: فعالیت‏های اجرایی و سخت­افزاری در بخش­های مختلف حمل و نقلی، زمانی موفق خواهند بود که از پشتوانه برنامه­های فرهنگی و نرم­افزاری در این حوزه برخوردار باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز