دبیر کمیته ملی گرد و غبار در گفت‌وگو با برنا

طرح مدیریت گرد و غبار با اختصاص اعتبارات در سال ۹۰ اجرا می‌شود

۱۳۹۰/۰۱/۲۰ - ۱۲:۱۵:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۳۱
طرح مدیریت گرد و غبار با اختصاص اعتبارات در سال ۹۰ اجرا می‌شود
دبیر کمیته ملی گرد و غبار گفت: طرح مدیریت گرد و غبار اواخر سال گذشته تدوین شده و پس از تصویب دولت و تأمین اعتبار در سال 90 اجرایی می‌شود.
جواد بداق جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا با بیان این مطلب اظهار داشت: اواخر سال 89 دبیرخانه ملی گرد و غبار طرح مدیریت گرد و غبار را با همکاری اعضای دبیرخانه تدوین و به دولت و مجلس ارائه داد.

وی افزود: با ظرفیت های اعتباری پیشنهادی در صورت تصویب مجلس و دولت می توان امیدوار بود که توانمندی داخل در حوزه مدیریت گرد و غبار ارتقاء یابد.

دبیر کمیته ملی گرد و غبار درباره فصول مختلف این طرح مدیریتی گفت: این طرح در 4 بخش اصلی ارائه شده است. مدیریت بیابان در حوزه فعالیت سازمان جنگل ها و مراتع، پایش و سنجش زیست محیطی در حوزه فعالیت سازمان محیط زیست، دیده بانی ها و مدل سازی هواشناسی در حوزه فعالیت سازمان هواشناسی و سلامت و بهداشت برای ارتقای ایمنی مردم در حوزه فعالیت وزارت بهداشت در این طرح مدیریتی به تدوین رسیده است.

بداق جمالی با اشاره به اختصاص اعتبارات پیشنهادی به این طرح تصریح کرد: این طرح در 2 بخش نیاز به تأمین اعتبار دارد که بخش اول آن تخصیص 100 درصد اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی است که در این صورت این وزارتخانه می تواند در صحنه حضور فعال داشته باشد.

وی با بیان نیاز بیش از هزار میلیارد تومانی بودجه برای بخش اول اعتبارات در این حوزه تصریح کرد: در بخش دوم برای سال اول اجرای این برنامه 17 میلیارد تومان به محیط زیست، 20 میلیارد تومان وزارت بهداشت و 5 میلیارد تومان به سازمان هواشناسی بودجه اختصاص خواهد یافت. 

مدیر کل دفتر بررسی آلودگی هوا با اشاره به نام گذاری امسال با عنوان "جهاد اقتصادی" ادامه داد: با توجه به ضررهایی که آلودگی هوا در حوزه اقتصاد به کشور وارد می کند کمیته راهبردی در محیط زیست اجرای طرح های ملی خود را آغاز کرده است، اما این امر مستلزم ابلاغ مصوبات و اعتبارات لازم برای اجرای پروژه ها است.

بداق جمالی با بیان این مطلب که زیرساخت‌های کشور در حوزه پایش زیست محیطی بسیار ضعیف است، خاطر نشان کرد: کارشناسان کشور ما در حوزه اطلاعات فنی زیست محیطی توانمندی لازم را کسب کرده اند. اما آنچه مشکل امروز برای اجرای پروژه های زیست محیطی است، عدم تأمین اعتبارات لازم برای عملیاتی شدن آنها است.

وی در پایان با بیان این مطلب که تصویب طرح مدیریت گرد و غبار تا اردبیهشت سال 90 قطعی خواهد شد، اظهار داشت: بعد از تصویب، بودجه آن نیز ابلاغ می شود تا قدم های نخست برای توانمندسازی کشور در حوزه مدیریت معضل گرد و غبار آغاز شود.
نظر شما