رییس ستاد تسهیلات سفرهای کشور:

پیوند گردشگری و فرهنگ الزامی است

۱۳۹۰/۰۱/۲۰ - ۱۸:۱۶:۰۰
کد خبر: ۳۴۳۱۹
پیوند گردشگری و فرهنگ الزامی است
پیوند صنعت گردشگری و فرهنگ به عنوان پدیده ای معنوی، هنری و علمی در پیشرفت اقوام و اجتماعات مختلف اثر بسزایی دارد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، شهباز یزدانی معاون گردشگری و رییس ستاد تسهیلات سفرهای کشور  با اعلام این مطلب گفت: قرآن کریم درباره سفر تاکیدهای فراوانی دارد و آن را وسیله ای برای دریافت های جدید و عبرت گرفتن از آثار پیشینیان می داند.

وی با بیان این که پیوند سفر با فرهنگ با اثرات مثبت متعددی دارد، افزود: چنانچه این امر تحقق نیابد؛ گردشگری بدون برداشت از فرهنگ به سرگردانی شباهت پیدا خواهد کرد.

یزدانی در ادامه با بیان اینکه سیر در آفاق وانفس از مباحث شناخت انسان در دین مبین اسلام است، یاد آور شد: از این رو انسان به تناسب فهم و منطق خود از طریق اندیشه و حواس ظاهری و نیز با نگرش بر چگونگی خلقت، تاریخ گذشتگان و آثار به جا مانده از آنها، حقایق لازم را دریافته و در مقابل خالق هستی تسلیم شده و بنده شکرگذارخواهد بود.

رییس ستاد تسهیلات سفرهای کشور با این مقدمه به شرح اصطلاحات رایج در صنعت گردشگری کشور پرداخت و گفت: واژه هایی همانند گردشگر، گردشگرداخلی، بازدید کننده یک روزه داخلی، نفر – سفر و نفر – شب اقامت هریک برگرفته از تعاریف سازمان جهانی جهانگردی، درصنعت گردشگری کشور به کار گرفته می شوند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به دستاوردهای حاصل از فعالیت ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشوردر نوروز 90 یاد آور شد: ستاد تسهیلات سفرهای کشور با حضور 25 دستگاه اجرایی به عنوان اعضا و خدمت رسانی سازمان میراث فرهنگی به عنوان دبیرخانه ستاد، نه تنها در حد توان بلکه بیش از آن تلاش کردند تا هم وطنان گرامی بتوانند در تعطیلات نوروزی سفری راحت و ایمن را تجربه کنند.

یزدانی با بیان اینکه ظرفیت های اسکان مسافران در سال جاری با 45 درصد رشد همراه بوده است؛ اظهار داشت: ظرفیت اسکان در سال 89، یک میلیون و 929 هزار نفر بوده است که در سال جاری به 2 میلیون و 826 هزار نفر رسیده است.

معاون گردشگری کشور همچنین به رشد حاصل در خدمات امدادی، پایگاه های نیروی انتظامی و پلیس راهور ناجا در نوروز 89 اشاره کرد و گفت: تعداد پایگاه های هلال احمر به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان ستاد تسهیلات سفرهای کشور، 70 درصد رشد داشته است و به بیش از یک هزار و 128 پایگاه رسیده است.
 
یزدانی همچنین یکی دیگر از موفقیت های حاصل در ستاد تسهیلات سفرهای کشور را هدفمند شدن سفرهای نوروزی بیان کرد و گفت: تحقق هدفمند شدن سفرهای نوروزی نیازمند اطلاع رسانی به هم وطنان گرامی بود که این امر به یاری اعضای ستاد از جمله هلال احمر، نیروی انتظامی و پلیس راهورناجا، به رشد 100 درصدی نسبت به سال گذشته رسید.

این مقام مسئول افزود: بنا بر قول داده شده به مردم مبنی بر عدم افزایش قیمت خدمات گردشگری در ایام نوروز، میزان نظارت های مربوط به این ایام و نیز برخورد با متخلفین به شدت افزایش یافت.

یزدانی با اشاره به رونق حاصل در بخش گردشگری مذهبی یادآورشد: فعالیت کاروان های راهیان نور امسال نیز با استقبال قابل توجه هم وطنان روبه رو شد؛ به طوری که نیاز به توجه بیشتر و اقدامات اجرایی در این حوزه در صدر برنامه های سال جاری جای قرار گرفت.

وی در تکمیل این موضوع تصریح کرد: طرح جامع گردشگری جنگ نیز بنا بر دستور رییس جمهوری محترم تا پایان خرداد ماه تهیه می شود تا الگوی اجرایی مناسبی پیش روی این حوزه قرار گیرد.

یزدانی در بخش پایانی ارائه گزارش خود پیش از خطبه های نمازجمعه این هفته تهران، میزان سفرهای نوروزی انجام شده را رضایتبخش خواند و افرود: ثبت 162 میلیون و 179 هزار نفر – سفر در کل کشور از تاریخ 27 اسفند ماه لغایت پایان 13 فروردین ماه، رشد 30 درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته به همراه داشته است.

رییس ستاد تسهیلات سفرهای کشور همین طور در جمع نمازگزاران حاضر با اشاره به افزایش رشد 26 درصدی میزان اقامت گردشگران نوروزی اظهار داشت: ثبت 52 میلیون و 477 هزار نفر – شب اقامت بیانگر رشد حاصل در این بخش است.

وی در ادامه بیشترین رضایتمندی مسافران نوروزی را از هتل های جزیره کیش دانست و یادآور شد: رضایتمندی 83 درصدی گردشگران ورودی به جزیره کیش نشان از خدمات مطلوب ارائه شده در این بخش دارد.

یزدانی همین طور رشد گردشگری خارجی را نیز رضایتبخش خواند و گفت: با ورود 3 میلیون و 121 هزار نفر گردشگر ورودی به کشور، رشد 3/37 درصدی به این حوزه اختصاص یافته است.

گفتنی است رییس ستاد تسهیلات سفرهای کشور در پایان با ارائه سایر آمارهای نوروزی گفت: نظر به نام گذاری سال 1390 با عنوان جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری و نیز تاکید رییس جمهوری در لایحه تقدیمی بودجه به مجلس شورای اسلامی، رشد و توسعه صنعت گردشگری به عنوان عامل ایجاد نشاط اجتماعی، حفظ وحدت ملی، پاسداری از بنیان خانواده و نیز رونق اقتصادی کشور در سال جاری با همه توان، اجرایی خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز