معاون سازمان اوقاف در گفت‌وگو با برنا

پرونده موقوفه‌خواری در محدوده بازار ۴سال درقوه قضاییه خاک می‌خورد

۱۳۹۰/۰۳/۱۶ - ۱۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۳۵
پرونده موقوفه‌خواری در محدوده بازار ۴سال درقوه قضاییه خاک می‌خورد
معاون سازمان اوقاف درباره موقوفه 12 هزار متری امام زاده زید و تصرف آن به دست موقوفه خواران گفت:‌ این پرونده 4 سال و با تعویض 3 قاضی همچنان بی‌نتیجه است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این موقوفه در گذشته زیر نظر آموزش و پرورش وقت اداره می شد که شامل فضای امامزاده، حوزه علمیه، مسجد حسینیه و غسالخانه بوده است. 

معاون بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه افزود: این موقوفه به علاوه مرکز تجاری مصطفی خان معروف به مرکز تجاری احمدپور که در آن زمان وقف امامزاده شده بود، تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و اوقاف آن زمان قرارگرفت که این 2دستگاه در یک وزارتخانه فعالیت داشتند.

وی در ادامه با بیان برگرداندن اماکنی که توسط مردم در آن زمان تملک شده بود، به اوقاف خاطر نشان کرد: در زمانی که وزارت آموزش و پرورش و اوقاف با هم ادغام شده بودند مردم اماکن تملک شده را به اوقاف برگرداندند، اما به جای اینکه سند این اماکن را به عنوان موقوفه امامزاده سند بزنند به نام سازمان وقت سند زدند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامی با اشاره به جدا شدن آموزش و پرورش از اوقاف اعلام کرد: با جدا شدن این 2دستگاه از یکدیگر اسناد این موقوفه در دست آموزش و پرورش باقی ماند و تحویل سازمان اوقاف داده نشد که در آن دوران براساس اسنادی که در دستشان بود تعدادی پاساژ ساخته و به افراد واگذار کردند، اما در این میان اسناد این پاساژها ابطال نشد.

وی با بیان این مطلب که سند به نام وزارت معارف و فرهنگ آن زمان سند خورده بود، تصریح کرد: در آن زمان در محوطه امامزاده که شامل گورستان، مسجد و حوزه علمیه نیز بوده است دستور ساخت مدرسه ای به نام حافظ داده شد، اما بعد از جدایی این وزارتخانه از اوقاف، لاشه سندهای پاساژهای فرهنگ یک، فرهنگ 2 و سجاد ابطال نشد و همچنان باقی ماند.

معاون بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان استفاده مجدد آموزش و پرورش از این لاشه سندها یادآور شد: آموزش و پرورش این لاشه سندهای باقی مانده را که براساس آن پاساژهای ذکر شده ساخته شده بود، در آن زمان مجددا به افراد واگذار کردند، این در حالی است که تاکنون سازمان اوقاف با پیگیری های متعدد نتوانستند در محاکم قضایی این اسناد را آزاد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی، با بیان پیگیری چهار ساله اوقاف برای بازگرداندن موقوفه امامزاده زید خاطر نشان کرد: از زمانی که بنده به عنوان معاون بقاع متبرکه سازمان منسوب شدم بازگرداندن سند موقوفه امامزاده زید به عنوان یکی از اولویت های کاری در دستور کار قرار گرفت، اما هر شخصی که به عنوان مشاور برای پیگیری این کار در نظر گرفته شد، طوری با وی برخورد شد که از ادامه کار به نوعی منصرف شد.

وی در ادامه تصریح کرد: از 4 سال گذشته، در شعبه 8 مجتمع قضایی خیابان شهید مطهری با جابجایی 3 قاضی در این شعبه تاکنون در محاکم قضایی هیچ اظهارنظری درباره این پرونده صورت نگرفته است و این افراد هیچ نظری نه به نفع و نه علیه سازمان اوقاف نداده اند.

معاون بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه اسناد معتبر، شهادت شهود و استشهاد محلی از این موقوفه ادامه داد: در حال حاضر فقط فضای اصلی امامزاده از 12 هزار متر موقوفه امامزاده زید در دست اوقاف باقی مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی درباره محدوده این موقوفه گفت: تمام فضای اصلی امامزاده، مرکز تجاری معروف به احمدپور در مساحت 2 هزار متر و نیز خانه سیدصادق زیدی متولی این امامزاده که وقف اولاد ذکور شده بود(که از طریق اولاد ذکور به امام زاده زید واگذار شد) به عنوان پلاک های مهم این موقوفه دارای اسناد رسمی است، این در حالی است که با استفاده از اسنادی که یک بار توسط آن مرکز تجاری ساخته شده بود افراد با ارایه سند دکان های محیط اطراف امامزاده را نیز به فروش رساندند.

وی درباره واقفان این موقوفه 12 هزار متری اظهار داشت: موقوفه امامزاده زید به رغم، حسینیه و فضای خود امامزاده در بخشی موقوفه مولا علی کنی و نیز سیدصادق زیدی بوده است که با نیت کمک به دانش آموزان بی بضاعت در این مکان وقف شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز