مدیر مركز حمل و نقل و توسعه استراتژی (ITDP)

تهران به دلیل توسعه BRT به «شهر اتوبوس‌های قرمز» تبدیل شده است

۱۳۹۰/۰۴/۱۳ - ۱۷:۳۵:۴۵
کد خبر: ۶۱۰۴۳
تهران به دلیل توسعه BRT به «شهر اتوبوس‌های قرمز» تبدیل شده است
با توجه به ازدیاد جمعیت شهرها، افزایش هزینه‌های حمل و نقل شهری و كاهش اتلاف وقت شهروندان، میزان احداث و توسعه BRT در شهرهای مختلف جهان روز به روز در حال افزایش است.
به گزارش سرویس اجتماعی برنا، والتر هوك مدیر ارشد اجرایی مركز حمل و نقل و توسعه استراتژی (ITDP) كه به منظور دیدار از امكانات حمل و نقلی پایتخت كشورمان در تهران به سر می‌برد با بیان این مطلب گفت: یكی از این كارها اقدام به احداث و توسعه خطوط اتوبوس‌های تندرو (BRT) بوده كه باعث افزایش پایداری سیستم حمل و نقل و كاهش آلودگی‌های زیست محیطی شده است.

وی از BRT به عنوان سیستمی استاندارد، پیشرفته و پایدار كه در عین حال هزینه ساخت و استفاده از آن ارزان است، نام برد و اظهار كرد: زمان دو دقیقه سرفاصله زمانی حركت اتوبوس‌های تندرو در خطوط BRT تهران را در جهت رفاه حال مسافران بسیار مناسب است، این در حالی است كه سرفاصله حركت اتوبوس‌های BRT در تهران بسیار پایین‌تر از متوسط جهانی است و به عنوان نمونه این رقم در جاكارتا پایتخت اندونزی 7 دقیقه است.

هوک، جداسازی خطوط اتوبوس‌‌های تندرو از سایر خطوط عبوری را یك اصل در ایجاد سیستم BRT دانست و تصریح كرد: تهران در زمینه توسعه سیستم BRT از جمله تفكیك خطوط اتوبوس‌های تندرو خیلی خوب عمل كرده و البته اقدامات تكمیلی از جمله حذف سیستم پرداخت كرایه به راننده جهت كاهش زمان سفر را نیز می‌بایست در دستور كار قرار دهد.

به گفته وی، تركیب سیستم مترو با سیستم BRT و ایجاد سیستم تلفیقی باعث افزایش بازدهی سیستم حمل و نقل عمومی می شود، در صورتی كه این شبكه با استفاده از ناوگان تاكسیرانی تكمیل شود، كارآمدی سیستم حمل و نقل شهری به بالاترین میزان ممكن افزایش پیدا خواهد كرد.

مدیر مركز بین‌المللی ITDP در پایان با مقایسه قیمت بلیت اتوبوس در تهران با سایر شهرهای جهان و تأكید بر این كه كرایه حمل و نقل عمومی در تهران بسیار پایین‌تر از متوسط جهانی است،‌ خاطرنشان كرد: قیمت بلیت اتوبوس از جمله اتوبوس‌های تندرو در تهران، نه تنها از شهرهای پیشرفته جهان بلكه از شهرهای جهان سوم نیز بسیار پایین‌تر است.
نظر شما