از سوی کمیته ملی حقوق بشردوستانه ایران؛

حملات خمپاره‌ای به بیمارستان کی سانی سومالی محکوم شد

۱۳۹۰/۱۱/۱۰ - ۱۵:۱۰:۲۰
کد خبر: ۹۴۲۷۸
حملات خمپاره‌ای به بیمارستان کی سانی سومالی محکوم شد
رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای حملات خمپاره‌ای گروه‌های مسلح به بیمارستان کی سانی سومالی را محکوم کرد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر، ابوالحسن فقیه در بیانیه‌ای حمله خمپاره‌ای نیروهای مسلح در روز ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) به بیمارستان کی سانی سومالی در موگادیشو پایتخت این کشور را محکوم کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: بیمارستان کی سانی سومالی که با پشتیبانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر سومالی اداره می‌شود و اخیراً نیز کمک‌هایی از سوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به این بیمارستان صورت گرفته در حالی مورد اصابت حملات خمپاره‌ای قرار گرقته که هدف حمله قرار دادن پرسنل، اماکن و تجهیزات پزشکی و امدادی در وضعیت‌های جنگی و بحرانی اقدامی کاملاً غیر قانونی، غیر انسانی و خلاف حقوق بین‌الملل بشردوستانه است.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه این بیانیه افزود: براساس حقوق بین‌الملل بشردوستانه پرسنل، تجهیزات و اماکن پزشکی و امدادی که به ارائه خدمات انساندوستانه و بی‌طرفانه به قربانیان و آسیب دیدگان می‌پردازد از حملات طرف‌های درگیر مصون است و این مصونیت زمینه استمرار خدمات بشردوستانه را به نیازمندان و آسیب دیدگان فراهم می‌کند.

ابوالحسن فقیه ضمن محکومیت این اقدام غیر انسانی خاطر نشان کرد: متأسفانه حملات صورت گرفته در موگادیشو با ایجاد محیطی ناامن و با نادیده گرفتن اصول حقوق بشردوستانه و بی‌توجهی به مصونیت اماکن و نیروهای پزشکی و امدادی، گستره خدمات بشردوستانه بهداشتی و درمانی را محدود کرده و امکان استمرار آن‌ها را از بین می‌برد. این بی‌توجهی‌ها بی‌تردید به زیان جمعیت غیر نظامی و حتی نظامیانی است که هر لحظه ممکن است خود به این خدمات محتاج شوند.

جمعیت هلال احمر و کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران که از زمان شیوع قحطی در کشور سومالی، با وجود گسترش درگیری‌ها به ارائه خدمات انساندوستانه خود به مردم و قربانیان درگیری‌ها مشغول است، ضمن محکوم کردن این حملات غیر انسانی از طرف‌های درگیر می‌خواهد مصونیت پرسنل و اماکن و تجهیزات پزشکی، امدادی و بشردوستانه را براساس حقوق بین‌الملل محترم شمرده تا ارائه خدمات انساندوستانه مستمر به نیازمندان و آسیب دیدگان همچنان ممکن است.

گفتنی است؛ نیروهای مسلح روز ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) با حملات خمپاره‌ای به محوطه بیمارستان کی سانی در موگادیشو این بیمارستان را مورد اصابت قرار دادند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز