با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صورت گرفت؛

افتتاح نمایشگاه نسخه‌های خطی نفیس و کمیاب قرآن کریم در کتابخانه ملی

۱۳۹۱/۰۵/۰۱ - ۱۷:۱۷:۳۶
کد خبر: ۹۸۵۰۴
افتتاح نمایشگاه نسخه‌های خطی نفیس و کمیاب قرآن کریم در کتابخانه ملی
نمایشگاه نسخه‌های خطی نفیس و کمیاب قرآن کریم با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، معاون کتابخانه ملی ایران و مسولان ذی‌ریط در محل این کتابخانه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، اسحاق صلاحی رییس سازمان و اسناد كتابخانه ملی ایران نمایشگاه نسخه‌های خطی نفیس و کمیاب قرآن کریم اظهار داشت: بشر امروز بیش از هر زمانی محتاج آموزه‌ها و گزاره‌های دینی است، به‌طوری که می‌توان گفت امروز هر كجا از دنیا كه مشكلات و انحطاطی وجود دارد، به‌خاطر بی‌توجهی به مسائل دینی است.

رییس سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران با اشاره به این‌که خود جامعه ما هم امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند عمل و توجه به قرآن و ائمه معصومین (ع) است، افزود: سنت حسنه‌ای‌ كه از سال گذشته برای برگزاری نمایشگاه قرآن از رمضان تا رمضان وجود داشت‌، این بود كه در كنار توجه به قرآن، به عترت نیز توجه شد؛ اما ابتكار عملی كه در نمایشگاه قرآن و عترت امسال وجود دارد، عرصه بین‌المللی آن است كه آثاری از كشورهای اسلامی و عضو اكو در آن به نمایش درآمده است.
 
صلاحی با بیان این مطلب که از مجموع آن‌چه كه در طول یک‌سال از بین تمامی نسخه‌های خطی، چه به صورت هدیه و چه به صورت خریداری، جمع‌آوری شده، 21 عدد را به نمایش گذاشته‌ایم، گفت: در این نمایشگاه نسخه نفیسی از نهج‌البلاغه كه در طول یک سال فراهم آمده است، وجود دارد. همچنین نسخه دیگری از نهج البلاغه متعلق به قرن هفتم هجری با كتابت ابن اسد كه بسیار در عرصه كتابت مشهورند، عرضه شده است. 

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین قرآنی كه متعلق به قرن 11 هجری قمری است، با كتابت محمد هاشم كه برای كارهای تحقیقی بسیار مناسب است، وجود دارد. در واقع چند نسخه كامل از صحیفه سجادیه در این نمایشگاه عرضه شده‌اند كه مشهورترین آن‌ها با كتابت محمد رحیم در قرن 11 هجری به معرض نماش گذاشته شده‌ است. 

رییس سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران در خاتمه با بیان این مطلب که امیدواریم كه نمایشگاه‌های دیگری هم علاوه بر نمایشگاه نسخ خطی قرآن، درباره تمامی نسخه‌های خطی اتفاق بیفتد، گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه اطلاع رسانی در مورد گنجینه‌های است سازمان است تا تمام پژوهشگران و محققان بتوانند از آن‌ها استفاده لازم را انجام دهند و همچنین بتوانند با بهره‌جویی از این منابع ارزشمند در اشاعه فرهنگ دینی نقش مؤثری داشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز