نقش رسانه جمعی در الگوبرداری رفتار کودک/۵

تاثیر رسانه‌های تصویری بر شکل‌دهی فکر و شخصیت نوجوان

۱۳۹۰/۰۸/۰۶ - ۱۶:۵۳:۵۸
کد خبر: ۸۴۰۳۷
تاثیر رسانه‌های تصویری بر شکل‌دهی فکر و شخصیت نوجوان
قطعا رسانه‌ها و خصوصا رسانه‌های تصویری در شکل‌دهی فکر و شخصیت نوجوانان تاثیر مستقیم و غیر مستقیم دارند. نکته مهم این است که بتوانیم از این ظرفیت مهم، مطلوب استفاده کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی محب زاده، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درخصوص تاثیر رسانه جمعی در الگوپذیری رفتار کودکان، عنوان کرد: اگر ما تاثیر رسانه های جمعی مخصوصا از نوع تصویری را انکار کنیم، در حقیقت خود را فریب داده ایم. قطعا رسانه ها و خصوصا رسانه های تصویری در شکل دهی فکر و شخصیت نوجوانان تاثیر مستقیم و غیر مستقیم دارند. یکی از نکات مهم این است که ما بتوانیم از این ظرفیت مهم، مطلوب استفاده کنیم.

وی به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص جنگ نرم اشاره داشت و افزود: طرف مقابل و حریف این جنگ، سلاح برتر را در دست دارد و تلاش دارد که همه دنیا را به سمت فرهنگ مد نظر که انسان محوری در مقابل خدامحوری است، سوق دهد.

محب زاده اضافه کرد: موقعیت حریف در این میدان، تکلیف ما را صد چندان می کند تا بتوانیم از این ظرفیت بهره ببریم و از تاثیر رسانه بر افکار و اذهان و شکل دهی شخصیت انسان ها خصوصا قشر نوجوان و جوان استفاده کنیم. به هر حال ما امروزه درگیر جنگ نرم هستیم و ابزار و ادوات جنگ نرم هم رسانه است که ما باید از این وسیله کمال استفاده را ببریم.

این کارشناس مذهبی درخصوص مسائل منفی و مثبت رسانه گفت: رسانه قطعا در الگوپذیری رفتار کودکان تاثیر خواهد داشت. صاحبان رسانه های غربی معتقدند که ما موظف هستیم انسان ها را روبروی تلویزیون بنشانیم و مهم نیست چه تاثیری از آن می‌گیرند، زیرا تاثیر خود را خواهد گذاشت. این درحالیست که ما معتقدیم، از این وسیله در جهت مثبت هم می توان استفاده کرد. قطعا اگر برنامه ریزی صحیح انجام شود و کارها کارشناسی شده در رسانه صورت پذیرد، می‌توانیم از این ظرفیت عظیم در جهت مثبت، کمال استفاده را ببریم که مهمترین آن مباحث دینی است.

محب زاده در پایان تصریح کرد: با ملزومات رسانه می توانیم بطور غیرمستقیم ارزش های انسانی و اسلامی را برای تاثیر گذاری بر نوجوانان و جوانان ایجاد کنیم. متاسفانه با همه حرف هایی که گفته می‌ شود، ما هنوز از ظرفیت رسانه برای فرهنگسازی مثبت استفاده مطلوب و اساسی نکرده ایم و نیاز به یک استراتژی و  راهبرد بلندمدت داریم، برای اینکه از ظرفیت رسانه برای اهداف حاوی اسلام استفاده کنیم.
نظر شما