اداره اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا خبر داد

ضوابط ثبت نام مشمولان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

۱۳۹۱/۰۶/۲۷ - ۱۳:۰۴:۲۲
کد خبر: ۱۰۲۴۳۹
ضوابط ثبت نام مشمولان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی
ضوابط ثبت نام مشمولان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام شد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از اداره اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا، این سازمان طی اطلاعیه‌ای اعلام داشت: با توجه به این‌كه شرط پذیرش در دانشگاه‌ها از طریق شركت در آزمون سراسری حذف شده است لذا تحصیل در دوره‌های پودمانی، فراگیر، بین‌الملل و سایر مقاطع تحصیلی بدون آزمون به شرط نداشتن غیبت نیز بلامانع است.

این اطلاعیه ملاک پذیرش در دانشگاه را برای كسانی كه از طریق آزمون سراسری در دانشگاه پذیرفته شده‌اند، تاریخ اعلام قطعی آزمون و برای كسانی كه بدون آزمون سراسری در دانشگاه پذیرفته می‌شوند، تاریخ ثبت نام در دانشگاه اعلام کرد.

لازم به ذكر است؛ تنها با ادامه تحصیل مشمولانی موافقت خواهد شد كه قبولی آنان در دانشگاه در مهلت یكساله بعد از فراغت از تحصیل است، كه این دسته از مشمولین جهت ثبت نام باید با اخذ برگ درخواست معافیت تحصیلی از دانشگاه به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند.

قابل ذكر است؛ با توجه به تصویب قانون جدید وظیفه عمومی، مشمولان غیر غایبی كه تاریخ فراغت از تحصیل آن‌ها در مقطع دیپلم یا پیش دانشگاهی خرداد ماه سال90 (30/3/90) بوده، در صورتیكه پذیرش یا اعلام قبولی آن‌ها در دانشگاه تا پایان شهریور ماه 91 باشد، ادامه تحصیل این دسته از مشمولان از مهر 91 بلامانع خواهد بود.

گفتنی است؛ دانش آموزانی كه پس از ترک تحصیل و در مهلت یكساله معرفی و موفق به اخذ دیپلم یا پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد شده باشند به شرط عدم غیبت مجاز به ثبت نام بوده و از معافیت تحصیلی برخوردار می شوند.

همچنین؛ تمامی متولدین سال‌های 72 و 73 در صورت اخذ مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی به‌صورت داوطلب آزاد و به‌شرط نداشتن غیبت، واجد شرایط ادامه تحصیل می‌باشند.

لازم به ذكر است؛ فارغ التحصیلان دیپلم و یا پیش دانشگاهی غیر غایب متولد سال‌های قبل، مشروط بر این‌كه دیپلم رشته‌های فنی - حرفه‌ای و كار و دانش را حداكثر تا پایان 22 سالگی و پیش دانشگاهی را تا پایان 24 سالگی به اتمام رسانیده باشند نیزمجاز به ادامه تحصیل هستند.

این اطلاعیه افزود، دانشجویان اخراجی مجاز به ادامه تحصیل تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم نیستند به جز افرادی كه قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده‌اند، همچنین دانشجویان مقاطع كارشناسی و بالاتر پیوسته كه پس از انصراف یا اخراج از دانشگاه به عنوان فارغ التحصیل در مقطع پائین‌تر شناخته می‌شوند، مجاز به ادامه تحصیل تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم نیستند.

قابل ذكر است؛ مشمولان مجاز به تحصیل مجدد در مقطعی كه قبلا از آن فارغ التحصیل شده‌اند، نیستند.

همچنین تحصیل فارغ‌ التحصیلان مقاطع دكتری پزشكی در دوره تخصصی پزشكی، به‌شرط عدم ورود به غیبت نیز بلامانع است.

قابل ذكر است؛ تحصیل همزمان با خدمت (حتی در صورت تایید دانشگاه) مجاز نبوده و برای اینگونه دانشجویان معافیت تحصیلی صادر نخواهد شد.

شایان ذكر است؛ فارغ التحصیلان مقطع كاردانی مجاز به شروع به تحصیل در مقاطع كارشناسی پیوسته و دكتری پیوسته نبوده و فارغ التحصیلان مقطع كارشناسی مجاز به شروع به تحصیل در مقطع دكتری پیوسته پزشكی، دندانپزشكی و دامپزشكی نیستند.

این اطلاعیه در مورد شرایط ادامه تحصیل دانشجویان انصرافی اعلام داشت: دانشجویان در طول تحصیل، تنها یک‌بار مجاز به انصراف در سنوات قانونی بوده و حداكثر تا یكسال بعد از تاریخ انصراف نیز در صورت قبولی مجازبه ادامه تحصیل نیستند.

همچنین شرایط انتقال دانشجو به این نحو است: انتقال دانشجویان از دانشگاه به دانشگاه دیگر (بدون شركت در آزمون) صرفا در همان مقطع و همان رشته تحصیلی امكان پذیر است و در صورتیكه تمایل به تغییر رشته و مقطع تحصیلی داشته باشد شامل ضوابط دانشجویان انصرافی خواهد شد.

نظر شما