رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا:

سرشبکه‌ها و عناصر اصلی مواد مخدر نباید در دنیا نقطه امنی پیدا کنند

۱۳۹۱/۱۰/۱۹ - ۱۵:۳۰:۵۳
کد خبر: ۱۱۰۸۸۶
سرشبکه‌ها و عناصر اصلی مواد مخدر نباید در دنیا نقطه امنی پیدا کنند
سردار علی مویدی گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی از کشورها محل امنی برای سرشبکه‌ها و عناصر اصلی مواد مخدر شده‌اند.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار علی مویدی صبح امروز در دیدار با میشل لوبوتن معاون اجرایی سرویس‌های پلیس سازمان اینترپل، گفت: پدیده مواد مخدر پدیده‌ای جهانی است و تهدید آن متوجه همه جهانیان است، بنابراین هیچ ملتی را نمی‌توان یافت که از این تهدید در امان باشد.

وی ادامه داد: برای مبارزه با مواد مخدر نیازمند عزم جهانی هستیم و قطعا نهادهای بین‌المللی از جمله اینترپل در این راستا نقش مهم تری را ایفا کرده و مسوولیت مهمی بر عهده دارند.

مویدی تصریح کرد: اگر این اراده در بین دولت مردان جهان ایجاد شود مافیای مواد مخدر نیز در هیچ نقطه از جهان در امان نخواهند بود، بنابراین پلیس اینترپل می‌تواند بستر خوبی برای تغییر و برخورد با مجرمان در حوزه مواد مخدر به دست آورد؛ خوشبختانه ایران در سه دهه گذشته با این نگاه مبارزه را آغاز کرده و توانسته جایگاه خوبی در دنیا به‌دست آورد.

مویدی با اشاره به اینکه سخت‌ترین و شدیدترین قوانین در بحث مبارزه با مواد مخدر در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، افزود: معتقدیم کسانی که تنها برای کسب منافع خود سلامت بشریت را به خطر می‌اندازند نباید از هیچگونه امنیتی در هیچ جای دنیا برخوردار باشند، اما متاسفانه این قاطعیت و شدت عمل در دیگر کشورها ضعیف است.

این مقام ارشد انتظامی اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر تاکنون با اهدای بیش از 3720 شهید، 12 هزار مجروح و معلول و ده‌ها میلیارد دلار، هزینه کرده است. خوشحالم که امروز به شما که نماینده یک نهاد بین المللی هستید بخشی از این واقعیت‌ها را منتقل می‌کنم. آمریکا 18 هزار لابراتوار تولید آمفتامین دارد.

وی با اشاره به اینکه منشا آمفتامین (مواد مخدر صنعتی) از اروپا و امریکا است، تصریح کرد: مواد مخدر صنعتی از سمت غرب به سایر کشورها نیز سرایت کرده است به‌طوریکه در سال 2004 در امریکا نزدیک به 18 هزار لابراتوار تولید آمفتامین که به مراتب خطرناک تر از مواد مخدر سنتی چون هرویین و تریاک هستند، شناسایی شد این در حالی است که در آن زمان حتی یک لابراتوار در منطقه آسیا وجود نداشت.

به گفته مویدی به‌دلیل تنوع در مواد مخدر در آینده نمی‌توان گفت که افغانستان تنها تولید کننده مواد مخدر است و چه بسا مواد مخدر در نقاط دیگر جهان نیز تولید شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 90درصد تریاک و هرویین دنیا امروز در افغانستان تولید می‌شود، تصریح کرد: ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است و اگر ایران سپری برای ورود مواد مخدر نباشد کشورهای دیگر به شدت در معرض خطر قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: مصرف برخی از این مواد مخدر مانند مرفین که در افغانستان تولید می‌شود، تنها در کشورهای اروپایی و امریکایی است، چرا که ما در ایر ان حتی یک معتاد به مرفین نداریم.

وی همچینین به محموله مرفین که به تازگی توسط نیروهای پلیس ایران کشف شد اشاره کرد و اظهار داشت: اعضای این شبکه این محموله را از شرق کشور وارد کرده و تصمیم داشتند از غرب کشور خارج و به اروپا ترانزیت کنند. اگر این دو تن مرفین کشف نمی‌شد تبعات زیادی برای شهروندان اروپایی به همراه داشت، اما ایران براساس تعهدات اخلاقی و آموزه‌های دینی خود با قاطعیت از ورود این مواد به داخل کشور ممانعت کرد؛ اگر نگاه ما تنها به کشور خودمان بود می‌توانستیم نسبت به عبور این محموله بی تفاوت باشیم.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تاکید بر اینکه مافیای مواد مخدر نباید در دنیا نقطه امنی پیدا کنند، گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی از کشورها محل امنی برای سرشبکه‌ها و عناصر اصلی مواد مخدر شده است.

وی یادآور شد: سر شبکه‌ها و عناصر اصلی مواد مخدر که با نیروهای ما درگیر می‌شوند و ده‌ها نفر از جوانان ما را به شهادت می‌رسانند در سایه سربازان ناتو به افغلانستان پناه می‌برند این در شرایطی است که تعهدات بین المللی در قبال تعقیب مجرمان بین المللی در آنجا عملی نمی‌شود. لذا توقع داریم شما به عنوان مدافع حقوق شهروندان جهان همکاری خوبی با ما داشته باشید.

مویدی خطاب به میشل لوبوتن گفت: از شما می‌خواهم پرونده عبد المالک ریگی را که یک مجرم بین المللی است حتما مطالعه کنید؛ این فرد عامل قتل بیش از ده‌ها ایرانی و عامل ترانزیت مواد مخدر به اقصی نقاط دنیا بود. اما به راحتی به افغانستان و پاکستان می‌رفت و در سایه سربازان ناتو  در امنیت بود. سرانجام وی هنگامی که قصد داشت با نماینده امریکا در قرقیزستان ملاقات کند توسط نیروهای ایران در آسمان کشورمان دستگیر شد.

وی ادادمه داد: اعترافات عبدالمالک ریگی مبنی بر همکاری او با سربازان ناتو وجود دارد. همچنین سابقه پیگیری‌های اینترپل ایران از طریق اینتر پل جهانی در دست است.

ایران بزرگترین بانک اطلاعاتی مجرمان مواد مخدر را در اختیار دارد

مویدی با شاره به اینکه ایران بزرگترین بانک اطلاعاتی مجرمان مواد مخدر دنیا را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: این سرمایه بسیار خوبی برای جهانیان و نهادهای بین‌المللی مانند اینترپل است و ما از انتقال اطلاعات و تجربیات خود به جهانیان دریغ نمی‌کنیم. ما آمادگی داریم تجارب خود را در اختیار شما و سایر کشورها قرار دهیم.

در ادامه این نشست میشل لوبوتن گفت: من نیز موافقم که پدیده مواد مخدر پدیده‌ای جهانی است و تولید مواد مخدر ممکن است در هر جای جهان رخ دهد حتی در اروپا، آمریکا و آفریقا.

وی با شاره به اینکه اینترپل از فعالیت‌های پلیس ایران در مبارزه با مواد مخدر آگاه است، افزود: هرآنچه که از دست ما برمی‌آید قطعا انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه اینتر پل آمادگی دارد تا تجارب و اطلاعات خود را در اختیار پلیس ایران قرار دهد، گفت: اما فکر نمی‌کنم کشوری مانند شما وجود داشته باشد که از تجربیات فراوانی برخوردار باشد. صادقانه بگویم شما بهترین مربیان و تجارب را در اختیار دارید. بنابراین ما تمایل داریم تا بیشتر از شما بیاموزیم.

وی در پایان اعلام کرد: ما در راستای پیگرد مجرمان همکاری و کمک بی پایانی را با پلیس ایران خواهیم داشت.



نظر شما