قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در دیدار با همتای‌چینی خبر داد

تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به محرك‌ها

۱۳۹۲/۰۷/۱۵ - ۱۴:۰۱:۴۴
کد خبر: ۱۴۳۴۴۳
تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به محرك‌ها
طه طاهری گفت: نگاهی به ده سال گذشته نشان می‌دهد كه وضعیت تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به محرك‌ها در هر دو كشور ایران و چین، شتاب بیشتری پیدا كرده است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛‌ مهندس طه طاهری در این دیدار كه در محل این ستاد برگزار شد، با اشاره به مجاورت دو كشور ایران و چین در كنار بزرگترین منبع تولید مواد مخدر جهان یعنی افغانستان گفت: ایران و چین طی سالیان گذشته، رنج بسیاری را در خصوص تجارت غیرقانونی مواد مخدر و تهدیدات ناشی از آن متحمل شده‌اند.

وی افزود: دو كشور برای كاهش آسیب و خسارت‌های وارد شده، باید همانطور كه در سایر زمینه‌ها فعالیت‌های مشترك دارند در امر مبارزه با مواد مخدر نیز به راهكار مناسبی رسیده و آن را در قالب یادداشت تفاهم ‌همكاری، اجرایی كنند و به نتیجه مطلوبی برسند.

قائم مقام دبیركل ستاد اظهار داشت: نگاهی به ده سال گذشته نشان می‌دهد كه وضعیت تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به محرك‌ها در هر دو كشور شتاب بیشتری پیدا كرده و این در حالی است كه تلاش‌های فراوانی از سوی دو كشور برای كم كردن حجم این تهدید چه در بخش تعداد معتادان و چه در بخش تجارت غیرقانونی، تزانزیت و شبكه‌های قاچاق انجام شده است.

طاهری با اظهار نگرانی از وضعیت مواد مخدر صنعتی روانگردان در هر دو كشور گفت: شرایط به گونه‌ای می‌رود كه در آینده هروئین در داخل كشور چین تولید شود، همانطور كه طبق گزارشات موجود، لابراتوارهای تبدیل تریاك به هروئین در مرزهای مشترك ایران با تركیه و عراق ایجاد شده‌اند.

وی در ادامه به مسئله مواد پیش‌ساز تولید هروئین اشاره كرد و افزود: افغانستان صنایع و كارخانجات بزرگ و مدرنی ندارد چه برسد به كارخانجات تولید مواد پیش‌ساز كه با این وجود، یك جریان انحرافی در حال شكل‌گیری است؛ چرا كه طبق گزارشات به دست آمده طی یك سال گذشته، محموله‌هایی حاوی مواد پیش‌سازی كه به افغانستان وارد شده‌اند كه همگی تولیدی چین بوده‌اند.

وی ادامه داد: برای گسترش همكاری‌های دو جانبه باید یادداشت تفاهم همكاری در خصوص تبادل اطلاعات در بخش‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان و كاهش آسیب همچون درمان معتادان، روش‌ها و پروتكل‌های درمانی و چگونگی رفتار با جمعیت سالم جامعه، انجام كار مشترك عملیاتی و اطلاعاتی به‌منظور كنترل دلیوری (ردیابی شبكه‌های قاچاق با هدف شناسایی آنها) توسعه همكاری مشترك در صحنه بین‌المللی و همكاری اطلاعاتی و عملیاتی بر روی قاچاقچیان ایرانی در چین تهیه و به امضاء طرفین برسد.

این مقام مسوول ادامه داد: دو كشور چین و ایران در دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) و هیات بین‌المللی كنترل موادمخدر سازمان ملل (‏INCB‏)‏ مواضع مشتركی دارند كه باید در برخی موضع‌گیری‌های سازمان‌ ملل و دفاتر آن، كنار یكدیگر قرار بگیرند.

طاهری تصریح كرد: به طور مثال دو كشور نباید اجازه دهند كه مصرف مواد مخدر و كشت آن قانونی شود، همچنین بعضی اروپایی‌ها به دنبال آن هستند كه مواد مخدر به ابزار سیاسی تبدیل شود و سران بزرگ مواد مخدر مجازات نشوند، در این امر ما نباید اجازه دهیم كه مجازات بازدارنده سران مواد مخدر به ابزار ضد حقوق بشری تبدیل شود.

وی بر برقراری رابطه ایران و چین در مبارزه با مواد مخدر تاكید كرد و گفت: اگر مسوولان مربوطه ایران و چین در بحث مواد مخدر ارتباط مستقیم و بدون واسطه برقرار كنند، همه مسائل مشترك دو كشور در این حوزه حل و فصل خواهد شد، همانطور كه ایران با انجام تبادل اطلاعات با سه كشور مالزی، تایلند و اندونزی توانست تقریباً ترانزیت مواد مخدر صنعتی را از طریق پروازها به صفر برساند.

وی در ادامه با تاكید بر ارتباط مستقیم مسوولان مبارزه با مواد مخدر دو كشور در حوزه عملیاتی بیان داشت: اگر لازم باشد افسران ویژه مواد مخدر ایران و چین در دو كشور مستقر خواهند شد تا به صورت روزانه با یكدیگر و همچنین مسوولان نظامی و قضایی در ارتباط باشند، ایران نیز به زودی هیاتی متشكل از پلیس، قوه قضاییه و كارشناسان تبادل اطلاعات به چین می‌فرستد تا در حوزه عملیاتی همكاری خود را آغاز كند.

طاهری افزود: ایران آماده هر گونه همكاری متقابل در مبارزه با مواد مخدر با كشور چین است و امیدواریم ظرف یك ماه آینده یادداشت تفاهم همكاری در بحث مبارزه با مواد مخدر به امضاء طرفین برسد.

چین خواستار همكاری و تبادل اطلاعات با ایران در مبارزه با مواد مخدر است
همچنین لی یو جین معاون دائم دبیركل كمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین در این دیدار، دوستی میان ایران و چین را صمیمی توصیف كرد و گفت: در عرصه مبارزه با مواد مخدر دو كشور همكاری‌های زیادی داشتند و یكی از اهداف سفر ما نیز، تقویت زیرساخت‌های قبلی دو كشور در مبارزه است.

وی افزود: مواد مخدر در افغانستان به مسئله بین‌المللی تبدیل شده و هر دو كشور ایران و چین نیز با تهدید جدی مواد مخدر روبرو هستند و متاسفانه چین یكی از تولیدكننده‌های عمده پیش‌سازهای شیمیایی در دنیا به شمار می‌رود.

لی یو جین در ادامه، به كشف 17 تن مواد پیش‌ساز تولید هروئین و ساخت چین، توسط ایران اشاره كرد و گفت: این موضوع مسئله‌ای جدی است و كشور ما در حال پژوهش و مطالعه بیشتر در این خصوص است و ما نیز خواستار همكاری با ایران در این خصوص هستیم.

وی در ادامه خواستار افزایش روابط مسولان مبارزه با مواد مخدر و ایجاد روابط صمیمانه‌تر شد و گفت: جنایات حاصل از مواد مخدر بسیار زیاد است باید كه در مقابل جنایت بزرگ مواد مخدر اقدامات مشترك زیادی انجام دهیم و سطح روابط را عظیم‌تر كنیم.

گفتنی است؛ طرفین در این دیدار توافق كردند اقدامات كنترلی بیشتری در مبادی گمركی و پروازی خود اعمال كنند تا زمینه سوء‌استفاده قاچاقچیان برای حمل مواد مخدر سنتی و صنعتی را به مقصد یكدیگر كنترل و جلوگیری كنند و این در حالی است كه حدود 10 نفر از ایرانیان اخیراً به جرم حمل مواد مخدر بازداشت و در بدترین شرایط در زندان‌های چین به سر می‌برند.

همچنین در این جلسه از كشور چین مدیركل دفتر اداره كل مبارزه با مواد مخدر وزارت امنیت عمومی، معاون اداره كل دفتر روابط بین‌الملل كمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر، دبیر كمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر در استان گوانگ دونگ و كمیسیر مواد مخدر امنیت عمومی منطقه خودمختار گوانگسی و مسوولان مبارزه با مواد مخدر شهرهای گوتگجو و شانگهای حضور داشتند.

نظر شما