جانشین فرمانده نیروی انتظامی خبر داد

کاهش ۱۵ درصدی قاچاق سوخت با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها

۱۳۸۹/۱۰/۱۵ - ۱۱:۳۱:۰۰
کد خبر: ۳۸۷۱
کاهش ۱۵ درصدی قاچاق سوخت با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها
جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: از زمان اجرای هدفمند کردن یارانه ها تا کنون قاچاق سوخت 15 درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا سردار احمدرضا رادان در همایش روسای پلیس مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به حساس تر شدن مأموریت این پلیس تصریح کرد: با اقدام شجاعانه دولت در هدفمندی یارانه ها شاهد قاچاق سوخت همزمان با سهمیه بندی بودیم روزی که سهمیه بندی انجام شد آرزو می کردیم تا گازوئیل هم سهمیه بندی شود و امروز با هدفمندی یارانه ها، تعیین سهمیه و آزاد شدن قیمت دیگر شاهد قاچاق سوخت گازوئیل نخواهیم بود خوشبختانه در زمان اجرای این طرح شاهد کاهش 15 درصدی قاچاق سوخت بودیم .

جانشین فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: به جز بخشی از مرز که هنوز فاصله قیمت سوخت ایران با کشور مجاور متفاوت است دیگر قاچاق سوخت نداریم بنابراین برای مقابله بااین موضوع باید هزینه قاچاق کالا و سوخت را برای مجرمان بالا ببریم تا دیگر نتوانند اقدام به قاچاق کالا کنند.

رادان در ادامه خواستار انجام عملیات های هدفمند برای مبارزه با قاچاق کالا شد و تأکید کرد اگر نتوانیم در امر مبارزه با قاچاق کالا هدفمند عمل کنیم برخی از موارد قاچاق افزایش می یابد از این رو برای مقابله با این امر دو راهکار را پیشنهاد دادیم که یکی از آنها هدفمندی در مبارزه است که نتیجه آن تشکیل 1480 فقره پرونده بالای یکصد میلیارد تومان بود. اگرچه این تلاش راضی کننده نیست و هنوز برای مبارزه با قاچاق کالا بسیار کار داریم.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی قاچاق خرد را خط قرمز دانست و تصریح کرد: در هر استان بخشی خاص در مبارزه با قاچاق کالا دنبال می شود البته روسای پلیس نباید به دنبال قاچاق های خرد بروند باید بتوانیم برای انهدام باندهای کلان اقدامات اطلاعاتی انجام دهیم . چرخه قاچاق با دستگیری عوامل خرد متوقف نمی شود باید سر باندها و سر شبکه ها آسیب ببینند تا بتوانیم قاچاق را متوقف کنیم.

رادان با انتقاد از ضعف قانون در مبارزه با قاچاق کالا خاطرنشان کرد: گاهی پرونده ای تشکیل می شود اما دستگاه قضایی به دلیل ناکارآمدی قانون نمی تواند پاسخگو باشد. به عنوان مثال امروز قانون مبارزه با قاچاق کالا بسیار قدیمی است بخشی از این قانون در سال 1312 و بخشی نیز در سال 1350 مصوب شده است.

وی ادامه داد:این قانون تنها در بخش مقابله با مشروبات الکلی به روز شده است به همین دلیل قضات به سختی می توانند با قاچاقچیان برخورد کنند. اگر مجلس قانون جدیدی را تصویب کند معضلات پلیس در این امر کاهش یافته و می توانیم با اقدامات اطلاعاتی نتیجه موثری را دریافت کنیم .

رادان خواستار اقدامات پیوسته استان ها برای کشف و انهدام باندهای سازمان یافته شد و گفت: مسیر ورود و خروج کالای قاچاق مشخص است باید بین استان ها پیوستگی به وجود آید و برای دستگیری باندها عجله نشود چرا که ما می خواهیم به سر شبکه ها و عوامل اصلی این امر برسیم.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در ادامه ورود محموله های قاچاق به وسیله اسناد جعلی افزود: پلیس باید تلاش کند تا محموله های ترانزیتی که با اسناد جعلی وارد کشور می شود در ایستگاه های بازرسی کشف و ضبط شود، مأموران ایستگاه های بازرسی باید بتوانند اسناد جعلی را شناسایی کنند اما متأسفانه توفیقی در این زمینه نداشته ایم البته با آموزش می توان این نقص را جبران کرد .


رادان خاطر نشان کرد: کارگاه های آموزش برای افراد ایست بازرسی باید تشکیل شود این افراد تنها می توانند محموله های آشکار را بازرسی کنند که این امر ضعفی بزرگ برای ما محسوب می شود .

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان لزوم کنترل مجرمان حرفه ای تصریح کرد: باید مجرمان حرفه ای و دانه درشت ها ساماندهی شده تحت کنترل پلیس قرار گیرند، زیرا اگر مجرمان حرفه ای کنترل نشوند باز هم می توانند به چرخه قاچاق باز گردند بنابراین باید در امر مبارزه با قاچاق کالا از پلیس اطلاعات و امنیت نیز بهره بگیریم.

وی از رشد 25 درصدی کشف مشروبات الکلی خبر داد و افزود: در حال حاضر معبرهای ورودی که به منظور ورود قاچاق کالا مورد استفاده قرار می گیرند هدف گذاری شده اند امروز نیز باید بتوانیم روی کالای ممنوعه به منظور مبارزه هدف گذاری کنیم .

رادان ادامه داد: خوشبختانه در سال جاری شاهد رشد 50 درصدی کشف اقلام ضد فرهنگی بودیم .

وی همچنین خواستار مقابله با قاچاق پنهان شد و تأکید کرد: پلیس باید مراقب سازمان های درگیر باشد تا مسیرهای منجر به قاچاق پنهان مسدود شود همچنین شناسایی اموال متهمان می تواند در کشف جرم و محاکمه آنها بسیار با اهمیت باشد ، ضمن این که تمامی پرونده ها باید در سامانه مکانیزه ثبت شود تا در رسیدن به سرباندها و دنبال کردن پرونده ها موثر عمل کنیم.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از ورود کالاهای صوتی و تصویری قاچاق تصریح کرد: این کالاها نه کیفیت و نه مصرف انرژی مناسبی دارند مردم باید متوجه شوند اگرچه این اجناس به دلیل ورود غیرمجاز ارزان هستند اما تفاوت قیمت آن را باید در قبوض انرژی بپردازند.

رادان در پایان با اشاره به فتنه سال گذشته گفت: پلیس سال گذشته علاوه بر مأموریت های خود درگیر فتنه نیز بود اما نباید از لطف خدا در دفع فتنه غافل شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز