نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی:

۹۵ درصد آب دریاچه ارومیه خشک شده است

۱۳۹۳/۰۳/۲۷ - ۱۵:۲۳:۲۴
کد خبر: ۱۹۶۱۴۴
۹۵ درصد آب دریاچه ارومیه خشک شده است
نادر قاضی پور گفت: ارائه مجوزهای برداشت آب بدون در نظر گرفتن اقلیم مربوطه در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی مهم ترین عامل خشک شدن دریاچه ارومیه بوده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد مسؤلان در مسأله دریاچه ارومیه گفت: 95 درصد آب دریاچه ارومیه خشک شده است.

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری برنا، نادر قاضی پور در مورد دریاچه ارومیه گفت: ارائه مجوزهای برداشت آب بدون در نظر گرفتن اقلیم مربوطه در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی مهم ترین عامل خشک شدن دریاچه ارومیه بوده است.

وی افزود: 70 درصد دریاچه ارومیه در زمان دولت قبلی و 25 درصد نیز در زمان دولت فعلی، که در مجموع یعنی 95 درصد آن خشک شده است.

نایب رئیس دوم فراکسیون نجات دریاچه ارومیه با انتقاد از طرح ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: مطالعاتی که انجام داده و می دهند برای خشک کردن کشاورزی استان آذربایجان غربی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر تأثیر دریاچه ارومیه بر کشاورزی و صنعت در آذربایجان غربی، گفت: حتی یک درصد سرمایه گذاری کارخانه ها در آذربایجان غربی دولتی نیست و همه آنها شخصی و به کشاورزی وابسته است.

وی در مورد راهکارهای احیای دریاچه ارومیه گفت: ما یک حالت مسکن کوتاه مدت و یک درمان بلند مدت داریم که کوتاه مدت انتقال آب از تبریز و پیرانشهر است که حدود 2 میلیارد متر مکعب آب می شود و درمان طولانی مدت کنترل دام و مرتع، آبخیزداری و آبیاری قطره ای برای کشاورزی است.

نایب رئیس دوم فراکسیون نجات دریاچه ارومیه تصریح کرد: اگر کنترل دام و مرتع شروع شود و اجازه ورود بی رویه دام را به حوضه آبی دریاچه ارومیه ندهیم آب کمتری از دریاچه برداشت می شود.

نادر قاضی پور همچنین در مورد تأثیر احداث پل شهید کلانتری بر خشک شدن دریاچه ارومیه، گفت: قرار بود 4 دهنه چشمه کنار پل ایجاد شود که آنها را ایجاد نکرده اند و گردش آب ایستاده است و آنها باید ایجاد شود تا آب به گردش درآید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد انتقال آب دریاچه خزر به دریاچه ارومیه نیز گفت: این طرح خیلی خوب و مؤثر است و اگر این کار را انجام دهند 4 برابر تعداد پمپاژی که برق مصرف می کند به تولید کمک می شود و در آن مسیر همه زمین ها و قنات ها آبیاری می شوند و آب آن به ارس نیز خواهد رسید.

نظر شما