خطر برای پارک ملی گلستان؛

در صورت عدم خروج جاده از پارک ملی گلستان غنی‌ترین تنوع زیستی کشور نابود می‌شود

۱۳۹۳/۰۵/۰۳ - ۱۴:۴۹:۲۵
کد خبر: ۲۰۶۴۱۳
در صورت عدم خروج جاده از پارک ملی گلستان غنی‌ترین تنوع زیستی کشور نابود می‌شود
عبور جاده آسیایی از قلب پارک ملی گلستان باعث از بین رفتن بسیاری از حیوانات مهم این منطقه مهم اکولوژیک شده است

عبور جاده آسیایی از قلب پارک ملی گلستان باعث از بین رفتن بسیاری از حیوانات مهم این منطقه مهم اکولوژیک شده است.

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران و بر اساس اعلام روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان گلستان طی چهارماه نخست سال جاری ۱۲ سمور سنگی، ۸ خوک وحشی (گراز)، ۵۳ بچه خوک وحشی، ۱۹ شغال ۳۹ کلاغ، ۶ روباه، ۲ راسو، یک دوپای کوچک، ۵۳ حلقه لوس مار، ۱ گرزه مار، ۲ خارپشت، ۳ پلنگ، ۲ آهو، ۴ سهره جنگلی و یک گورکن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میان گذر پارک ملی گلستان از بین رفته اند.

آمار فوق تنها مواردی است که مشاهده و مستند شده است اما بطور یقین موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که مستند نشده و یا حیوان پس از تصادف با خودرو آسیب دیده و در قسمت های مختلف پارک بر اثر جراحات و خونریزی تلف شده است.

همچنین توقف خودروهای عبوری برای تفریح در حاشیه جاده ضمن برهم زدن امنیت و دشوار نمودن حفاظت از منطقه برای محیط بانان، موجب آتش سوزی های پیاپی در سوختن عرصه های طبیعی پارک در اثر روشن نمودن آتش توسط گردشگران شده است.

موضوع تغییر مسیر و خروج جاده از پارک ملی گلستان مصوبه هیات وزیران در دو دولت گذشته بوده و مصوبه به دستگاه های مربوطه برای خروج جاده از پارک ملی گلستان و ایجاد مسیر آشخانه – گلیداغ – کلاله ابلاغ شده، اما تاکنون هیچ اقدامی در زمینه اجرای این مصوبه صورت نگرفته است.

با خروج جاده از پارک و برداشتن دیواره های بتنی دو طرف آن، ارتباط جانوران مابین قسمت های شمالی و جنوبی پارک برقرار خواهد شد. در غیر این صورت شاهد جدایی کامل اکولوژیکی، ادامه مرگ گونه های جانوری در تصادفات جاده ای، بروز آتش سوزی های مکرر و در نتیجه نابودی تنوع زیستی یکی از ارزشمندترین عرصه های طبیعی کشور خواهیم بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز