کشف شواهدی از سرطان سینه در ۲۵۰۰ سال پیش

۱۳۹۳/۰۷/۲۷ - ۱۵:۳۴:۱۵
کد خبر: ۲۳۰۲۳۵
کشف شواهدی از سرطان سینه در ۲۵۰۰ سال پیش
با کشف شواهدی از سرطان سینه در مومیایی متعلق به زنی از قوم پازیریک، تاریخ این بیماری با توجه به بررسی‌های باستان پاتولوژی ، به 2500 سال پیش رسید.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا،بررسی‌های پزشکی انجام شده به کمک MRI که بر روی جسد مومیایی شده شاهزاده خانم "اوکون"، زنی از سکنه پازیریک که 2500 سال پیش در کوهستان‌های آلتایی مدفون شده نشان می‌دهد که این زن مبتلا به سرطان سینه بوده است.


به گزارش سیبرین تایمز، به نقل از"آندره لیتاگین" از محققان علوم پزشکی روسیه با توجه به شکستگی جمجمه و جابجایی مفاصل تصور میرود که سقوط از اسب، علت مرگ او بوده است اما نتایج بدست آمده از اسکن غدد پستانی و با توجه به ساختار نامتقارن آن‌ها و نیز تصویرهای نامتقارن بدست آمده از طریق MRI ، مجموع شواهد حاکی از وجود نوعی تومور در مراحل اولیه آن در سینه راست زن بوده که با متاستاز در غدد لنفاوی همراه بوه است.


اهمیت این کشف به ویژه در حوزه Paleopathology یا علوم بیماری شناسی باستان اهمیت بسیار دارد که مطالعه انواع بیماری‌ها در دوران باستان است. کارکردا ین علم بیش از هرچیز درک تاریخ بیماری‌هاست و برای فهم وپیش بینی مراحل وروند آتی بیماری در آینده مورد استفاده است. این علم نه تنها برگزارش بیماری‌های ثبت شده دراسناد تاریخی بلکه بر کشف شواهد بیماری درآثار باستانی و ردیابی آن تمرکز دارد.


"آندره لیتاگین" و همکارش "ساولوف"معقدند که باتوجه به بیماری و شرایط بدنی، ضعف جسمی که شاهزاده خانم دچار آن بوده، احتمالا حین سفر به اردوگاه زمستانی ، عامل سقوط او از اسب شده است.

در عهد باستان در حوالی پازیریک چهار قبیله هون (اسلاف قرقیزها) و کوشانی‌ها و ووسونها (اسلاف بلغاران) و سرانجام قوم ماساگتها میزیسته‌اند و همه چیز دال بر این است که خود پازیریک محل اقامت تابستانی بزرگان این قبایل بوده است.


ساکنین پازیریک همان ماساگتها بوده‌اند که زبانی از ریشه ایرانی داشته و دارند و بعدا در مقابل هجوم مکرر هونها به قفقاز آمده و اکنون اوستی نامیده می‌شوند.


شاخه‌ای از همین ماساگتها که در سمت دریاچه آرال می زیسته‌اند کورش را زخم زده و به قتل رسانده‌اند. به نظر می‌رسد که نام ایرانی ماساگت برایشان، هم به معنی ماهیخوار و هم "پرستندگان مه سکا (گوزن بزرگ) "بوده است.هرودوت هم در باب ایشان گفته‌است که "ماساگتها قومی ماهیخوارو پرستنده ایزد آفتاب هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز