متصدی:

عوارض آلایندگی محیط زیست باید اصلاح می شود

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۱۴:۱۰:۲۸
کد خبر: ۲۵۳۴۸۵
عوارض آلایندگی محیط زیست باید اصلاح می شود
شهرداری برای اجرای فعالیت های شهری که موجب کاهش آلودگی هوا می شود باید از سازمان محیط زیست تاییدیه دریافت کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پیشنهاد اصلاح عوارض آلایندگی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است،گفت: برای نتیجه بخش بودن این جریمه، عوارض آلایندگی سختگیرانه تر شود.

به گزارش گروه محیط زیست برنا به نقل از پام، سعید متصدی با بیان اینکه در حال حاضر یک درصد عوارض آلایندگی از صنایع اخذ می شود، اظهار کرد: در جریمه صنایع مباحثی مانند غلظت آلایندگی، منطقه تحت تاثیر انتشار آلودگی، میران کارکرد صنعت و جمعیتی که تحت تاثیر آلودگی قرار می گیرند دیده نشده است.

وی تاکید کرد: البته در این میان تعداد زیادی از صنایع هم هستند که برنامه های محیط زیستی خودشان را ارایه کرده اند تا بتوانند مطابق با استانداردهای مصوب کشوری فعالیت کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این میزان عوارض در اختیار شهرداری قرار می گیرد در حالی که برای هزینه کرد این عوارض باید کنترل زیست محیطی روی آنها انجام شود.

وی تاکید کرد: شهرداری برای اجرای فعالیت های شهری که موجب کاهش آلودگی هوا می شود باید از سازمان محیط زیست تاییدیه دریافت کند که متاسفانه در قانون فعلی اخذ عوارض این موضوع دیده نشده است.

متصدی گفت:برخی صنایع هستند که تلاش زیادی را برای رفع یا کاهش آلایندگی انجام می دهند که در مدت زمان تعیین شده موفق نمی شوند اما تا حد زیادی موجب کاهش آلاینده ها می شوند که متاسفانه این صنایع هم در شمار صنایع آلاینده دیده می شوند و باید جریمه یکسان پرداخت کنند در حالی که باید این صنایع جدا شوند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست افزود: در قانون جدید پیشنهاد دادیم تا این صنایع از صنایعی که هیچ تلاشی برای کاهش آلایندگی می کنند جدا دیده شوند.

وی با اشاره به معضل آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه تهران گفت: برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت خروجی صنایع به طور مداوم و آنلاین پایش می شوند و در صورت مشاهده تخلف قطعا با متخلف برخورد خواهد شد.

وی گفت: تعداد زیادی از صنایع در فهرست صنایع آلاینده هستند که قاعدتا در حال حاضر جریمه ای را تحت عنوان عوارض آلایندگی پرداخت می کنند.

متصدی درباره برخی از صنایع مانند نیروگاه ها که در فصل سرد سال به علت کمبود گاز از سوخت مازوت استفاده می کنند اظهار کرد: حدود 10 روز گذشته که با پدیده وارونگی دما مواجه شده بودیم برای عبور از شرایط بحرانی نیروگاه های منتظر قائم تهران، کرج، شهید رجایی قزوین، شازند اراک و توس مشهد سوخت مازوت خود را نیز قطع کرده بودند و تعطیل شدند.

وی گفت: تامین گاز خانگی اولویت اول وزارت نیرو در فصل سرما است از این رو با سردتر شدن هوا و افزایش مصرف گاز، سوخت گاز نیروگاه ها کم می آید بنابراین مجبورند از مازوت به عنوان سوخت استفاده کنند که در سوختی آلاینده است اما با وزارت نیرو مذاکراتی داشتیم و قرار شد از سال آینده سوخت تمام نیروگاه ها با گاز تامین شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز