دیدار فراکسیون محیط زیست مجلس با ابتکار

مطالبات استانی منجر به نادیده گرفتن محیط زیست نشود

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۲۰:۰۳:۴۹
کد خبر: ۲۵۳۶۵۹
.

معاون رئیس جمهور گفت: اگرچه نمایندگان مردم در مجلس باید پیگیر و پاسخگوی مطالبات مردم در حوزه های انتخابی خود باشند اما ضرورت دارد به این نکته توجه ویژه شود که پاسخگویی به مطالبات محلی و استانی نباید سبب آسیب به بدنه سیاست های کلان و یا تناقض با آن مثلاً در حوزه محیط زیست شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، دوشنبه شب معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست میزبان نمایندگان فراکسیون محیط زیست مجلس بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تعامل منطقی و صحیح میان قوا به ویژه قوای مقننه و مجریه را یکی از ضرورت های مهم حکمروایی مطلوب برشمرد و افزود: دولت برای ایجاد ارتباط سازنده و همگرایی میان قوا تلاش می کند.

ابتکار با تشکر از تلاش محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس برای تدارک این دیدار، حضور موثر فراکسیون محیط زیست در مجلس را فرصتی مغتنم برای حل چالش های مهم محیط زیست کشور دانست.

محیط زیست از جمله حقوق عامه مردم است

وی ماهیت متفاوت محیط زیست با سایر حوزه ها و فرابخشی بودن آن را یکی از دیگر دلایل مهم برای افزایش هم افزایی محیط زیست با سایر ارگان ها و قوا دانست و تاکید کرد: محیط زیست به دلیل پیوند عمیق با حیات، سلامت و زندگی مردم از حقوق عامه محسوب می شود و باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست مسئولیتی حاکمیتی برای قوای سه گانه و کلیه نهادها و ارگان های تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور است، تصریح کرد: لزوم وجود نگاه جامع و کامل و شرایط حال حاضر محیط زیست ایران ایجاب می کند، برنامه ریزی ها در این حوزه با عزمی ملی پیگیری شود.

غفلت از محیط زیست منجر به آسیب های فراوان در این حوزه شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به گزارش ها و شاخص های جهانی، گفت: غفلت و سهل انگاری در حوزه محیط زیست کشور منجر به آسیب های فراوان در این حوزه شده و امروز ضرورت دارد با اصلاح الگوهای رفتاری و فکری خود به جبران و ترمیم اشتباهات و خسارات وارده شده به محیط زیست بپردازیم.

ابتکار با یادآوری پیوند عمیق محیط زیست با مبانی اعتقادی، الهی و اخلاقی، اظهار کرد: مسئولیت ما حفظ محیط زیست و در نتیجه حفظ سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم است.

وی با تشریح نقش مهم مردم در زمینه حفظ محیط زیست، تاکید کرد: مردم باید آگاه باشند به همان اندازه که حقوق و مطالبات آن ها در زمینه محیط زیست مهم است، تکالیف و مسئولیت هایشان هم در این زمینه اهمیت دارد و در واقع حقوق و مسئولیت ها بهم مرتبط هستند.

پاسخگویی به مطالبات استانی منجر به نادیده گرفتن سیاست های کلان محیط زیست نشود

معاون رئیس جمهور ادامه داد: از سوی دیگر در میان مسئولان هم باید همین نگاه شکل بگیرد و به طور مثال اگرچه نمایندگان مردم در مجلس باید پیگیر و پاسخگوی مطالبات مردم در حوزه های انتخابی خود باشند اما ضرورت دارد به این نکته توجه ویژه شود که پاسخگویی به مطالبات محلی و استانی نباید سبب آسیب به بدنه سیاست های کلان و یا تناقض با آن مثلاً در حوزه محیط زیست شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به معضلات وسیع و عظیم محیط زیست کشور و از دست دادن فرصتی هشت ساله، گفت: رشد اقتصادی و توسعه بدون حفظ محیط زیست مسیری غیرقابل بازگشت است و برای حل آن باید بر توسعه پایدار همراه با حفظ محیط زیست تاکید کرد و در این راه می توان از تجربه کشورهای موفق در توسعه پایدار که به رغم رشد اقتصادی بالا، شاخص های محیط زیست آن ها هم در وضعیت مطلوبی قرار دارد، بهره گرفت.

ابتکار تصریح کرد: شرایط حساس و بحرانی محیط زیست کشور، نبود زمان کافی برای اصلاحات در این حوزه منجر به نگرانی عمیق در این خصوص شده است، زیرا اگر طبیعت به نقطه تغییرات غیرقابل بازگشت برسد هیچ تلاشی ثمربخش نخواهد بود.

وی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه و بررسی بودجه 94 کشور به عنوان دو سیاست کلان و راهبردی، از نمایندگان خواست تلاش کنند تا جایگاه واقعی محیط زیست در برنامه ریزی و بودجه کشور مد نظر قرار گیرد.

گفتنی است، در ادامه این نشست مشترک سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی و مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه های مرتبط با خود و شرح نیازهای قانونی در حوزه های تخصصی پرداختند.

اجبار خودروسازان برای تولید خودرو با استاندارد یورو 4 پس از هشت سال

متصدی، حذف بنزین پتروشمی از چرخه سوخت توزیعی کشور و توزیع بنزین استاندارد که منجر به کاهش غلظت آلاینده های سرطان زا در هوا و رسیدن این شاخص ها به حد استاندارد و افزایش تعداد روزهای پاک و سالم شد، همچنین توقف شماره گذاری خودروهای فاقد استانداردهای لازم و اجبار خودروسازان برای تولید خودرو با استاندارد یورو 4 پس از هشت سال، توقف فعالیت نیروگاه های مازوت سوز و الزام پالایشگاه ها برای دستیابی به استانداردهای لازم تا سال 95 را از جمله مهم ترین دستاوردهای سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه محیط زیست انسانی برشمرد.

وی بازگشت به اصل ارزیابی زیست محیطی برای انجام پروژه های توسعه ای کشور، ممنوعیت ورود و توزیع آزبست در کشور، اقدامات و رایزنی های گسترده برای کاهش پدیده گرد و غبار در کشور از جمله آب گیری سطح وسیعی از هورالعظیم با همکاری وزارت نفت را از دیگر اقدامات زیربنایی حوزه خود دانست.

احیای مجدد شوراهای آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، تدوین منشور مدارس محیط زیستی و تلاش برای گسترش این مدارس در کشور، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای محیط بانان، ورود محیط زیست به کتب درسی و برنامه آموزشی مدارس و دانشگاه ها، تقویت و توسعه سازمان های مردم نهاد، آموزش زنان روستایی منطقه آبریز ارومیه برای اصلاح الگوی کشت در این منطقه نیز از جمله اقدامات معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست است که گزارش آن توسط مهناز مظاهری ارائه شد.

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این دیدار با شرح اهمیت اصلاح رویکرد تصمیم سازی و تصمیم گیری در حوزه مرتبط با دریا و سواحل، از نمایندگان خواست نسبت به رفع نواقص بودجه ای و قانونی در این خصوص اقدام نمایند.

عزم مجلس برای بازگرداندن جایگاه حاکمیتی سازمان حفاظت محیط زیست

محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در این دیدار با اشاره به جایگاه محیط زیست در سنجش حکمرانی مطلوب دولت ها، همچنین جایگاه محیط زیست در مطالبات داخلی و بین المللی، گفت: بر همین اساس نمایندگان مردم در مجلس هم به دنبال جلوگیری از تخریب محیط زیست هستند اما گاه در پیگیری مطالبات استانی خود دچار تناقضاتی میان حفظ محیط زیست و توسعه پایدار و مطالبات توسعه ای و اقتصادی استان خود می شوند.

تابش تاکید کرد: به رغم همه این مباحث، نمایندگان با علم به اهمیت حفظ محیط زیست به منظور حفظ سلامت مردم، برای هرگونه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست و بازگرداندن جایگاه حاکمیتی سازمان برای افزایش قدرت در برخورد با متخلفان، اعلام آمادگی می کنند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن اشاره به عزم نمایندگان برای کمک به خروج محیط زیست کشور از شرایط کنونی، تصریح کرد: نمایندگان مجلس از کلیه اختیارات و قدرت قانونی خود برای کمک به حفظ محیط زیست کشور بهره خواهند برد.

تقدیر از تلاش های سازمان حفاظت محیط زیست

بنابراین گزارش، نمایندگان حاضر در جلسه با بیان مشکلات محیط زیست کشوری و استانی برای کمک به حل این مشکلات اعلام امادگی کردند.

مباحث بودجه ای و تاکید بر عدم تناسب بودجه سازمان حفاظت محیط زیست با مسئولیت ها و وظایف، کمبود نیروی انسانی این سازمان، ابراز علاقمندی به همکاری برای بازگرداندن جایگاه حاکمیتی سازمان حفاظت محیط زیست، تایید بهبود کیفیت هوا و تقدیر از تلاش های دولت و سازمان در این خصوص، درخواست تعیین تکلیف برای کود و سموم کشاورزی، پیگیری وضعیت آشوراده، بررسی دستاوردهای سفر به جنگل ابر و طرح بحث گذر جاده از مناطق حفاظت شده و خطرات و آسیب های این نوع توسعه با بررسی موردی جاده میان گذر پارک ملی گلستان و جنگل ابر، تاکید بر اهمیت آموزش عمومی و همگانی به منظور ایجاد ذهنیت مثبت به محیط زیست در مردم، ابراز نگرانی از توسعه بی ضابطه شهر و شهرنشینی به ویژه تلاش برای افزایش جمعیت مهاجر و ساکن در پایتخت و لطمات وارده از این موضوع بر طبیعت از جمله مباحث مربوطه از سوی نمایندگان در این دیدار بود.

همچنین تقدیر از توجه به نقش سمن ها و تلاش برای گسترش مشارکت جامعه مدنی در امر حفاظت از محیط زیست از سوی سازمان، اطلاع از آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص بحث ریزگردها، آلودگی هوا، توزیع بنزین استاندارد و سنجش مداوم بنزین توزیعی، شماره گذاری خودروها، برخورد با آلودگی های نفتی و میکروبی در آب های دریایی، تقدیر از تلاش های شکل گرفته در برخورد با زمین خواری و تاکید بر لزوم ادامه این روند از دیگر مباحث مطروحه توسط نمایندگان مردم در جلسه با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بود.

این گزارش می افزید، اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی پیشنهادات خود در مورد تشکیل نظام مهندسی محیط زیست، تدوین برنامه ای جامع برای آموزش مردمی به منظور از میان بردن نگاه تقابلی میان محیط زیست و توسعه در مردم، رفع ارتباط جزیره ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان های مرتبط با این حوزه همچون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور استفاده از توان بودجه ای و انسانی میان دستگاهی را طرح کردند.

نظر شما