وقتی جامعه درد دارد؛

اقلیما: زمانی دست دزد را بزنید که پیش از آن به وی کار و سرپناه داده باشید

۱۳۹۳/۰۸/۲۸ - ۱۵:۲۶:۰۰
کد خبر: ۲۳۸۲۳۰
اقلیما: زمانی دست دزد را بزنید که پیش از آن به وی کار و سرپناه داده باشید
مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی مددکاری ایران و استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کشور گفت: احساس ناامنی در ایران با حضور پلیس در خیابان‌ها حل نمی‌شود.

مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی جامعه مددکاری ایران و استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کشور گفت: احساس ناامنی در ایران با حضور پلیس در خیابان ها حل نمی شود.

اقلیما در گفتگو با خبرنگار سرویس آسیب های اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: پلیس در دو دهه پیش فعالیت بسیاری در جامعه دارد. پلیس همه جا هست باز هم مردم احساس ناامنی می کنند.

وی افزود: در ایران پلیس 110 در تمام خیابان ها حضور دارد. در خیابان های آمریکا یک پلیس هم نیست اما به محض تماس مردم پس از یک دقیقه پلیس در محل حادثه حاضر می شود. در ایران مدتی طول می کشد تا پلیس در محل حضور یابد.

رییس انجمن مددکاران ایران اضافه کرد: در ایران مردم آرزو می کنند وارد کلانتری ها نشوند. مردم افتخار می کنند که بیست سال است وارد کلانتری نشدند. در دانشگاه نیز دانشجویان احساس امنیت نمی کنند. اگر به مشکلی برخورد کنند نمی دانند به کجا مراجعه کنند. 5 ارگان در دانشگاه حضور فعال دارند. حراست، نماینده ولایت فقیه کمیته انضباطی و نیروی بسیج.

وی اظهار کرد: رئیس در دانشگاه هیچ کاره است. در دانشگاه 5 رئیس وجود دارد. اگر در خانه 3 رئیس باشد هیچ یک از فرزندان احساس امنیت نمی کنند. مشکلات در دانشگاه ها به خاطر دانشجویان نیست هر کسی با نظر خود می خواهد کار کند. اگر بسیج، کمیته انضباطی، حراست و نماینده ولایت فقیه هر یک شرح وظایف مشخصی داشتند دانشگاه بسیار کارآمدتر می توانست عمل کند.

اقلیما عنوان کرد: هیچ کس به حرف پلیس گوش نمی دهد. مقام معظم رهبری فرمودند شایسته سالاری و پاسخگویی در نهادهای دولتی دو اصل مهم هستند. اگر بخواهیم آشفتگی و برهم پاشیدگی از بین برود باید این دو اصل را رعایت کنیم. خدا به انسان عقل و اختیار داده است. اگر اختیار نباشد نمی توانیم کسی را بازخواست کنیم.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در حادثه اسیدپاشی در اصفهان آقای رئیس جمهور به سه قوه دستور داد تا پیگیر این رویداد باشند. اما هنوز نتوانسته اند مسببین اسیدپاشی را دستگیر کنند. افراد پاسخگوی وظایف خود نیستند به همین دلیل جامعه دچار آسیب و بی نظمی می شود.

گدایان و کارتن خواب ها در کشور

اقلیما در مورد معضل کارتن خواب ها در کشور ابراز کرد: در طی صحبتی با رئیس جمهور به وی گفتم برای حل معضل کارتن خوابی نباید کارتن خواب ها و گداها را جمع کرد. باید علل و عوامل کارتن خوابی را برطرف کرد. اگر تنها به جمع کردن کارتن خواب ها بسنده کنیم جامعه در آینده دو برابر گدا و کارتن خواب به ما تحویل می دهد.

وی در ادامه بیان کرد: فقر، تورم، بیکاری و دستمزد زیر 500 هزار تومان از عوامل وجود گدا و کارتن خواب ها در کشور هستند. فرد معتاد یا مطلقه بی سرپرست مانده و هزینه زندگی را نمی تواند پرداخت کند. دولت باید برای کارتن خواب ها خانه ای اجاره کند و به وی کار بدهد. حضرت پیغمبر فرموده اند؛ اگر کسی دزدی کرد دست او را بزنید. اما زمانی دست او را بزنید که پیش از دزدی به وی کار و سرپناه داده باشید.

رئیس انجمن مددکاری ایران تاکید کرد: در ایران چیزی به عنوان پیشگیری نداریم فقط صورت مسئله را پاک می کنیم. باید کار ریشه ای انجام دهیم؛ میزان پایه حقوق ها را افزایش دهیم و رسیدگی کنیم مردم چه کمبودهایی دارند. آیا معتادان پس از ترک می توانند در دستگاه های دولتی کار کنند؟ افراد با سوء سابقه و پیشینه کیفری هرگز در دستگاه های دولتی استخدام نمی شوند چطور انتظار داریم مردم این افراد را استخدام کنند.

وی افزود: به جوانان از دانشگاه علمی- کاربردی یا پیام نور مدرک می دهند اما این مدارک جایگاهی در کشور ندارند. به همین دلیل نمی توانند شغلی برای خود پیدا کنند.

علت وجود کودکان خیابانی در ایران

اقلیما در مورد کودکان خیابانی عنوان کرد: در ایران خانواده فقیر زیاد وجود دارد. خانواده ها فرزندان خود را به باندهای خیابانی اجاره می دهند زیرا محتاج است. خانواده ای با پنج فرزند بدون سرپناه یا باید دستفروشی کند یا گدایی یا فرزندش را اجاره دهد.

وی اظهار کرد: تورم واقعی در کشور 45 درصد است. کارمند دولت هر سال 20 تا 25درصد نسبت به سال های قبل فقیرتر می شوند. این مشکل تنها مربوط به حکومت جمهوری اسلامی نیست این ها مسائل پنجاه، شصت ساله هستند.

اقلیما در پایان گفت: بنزین در کشور ارزانترین انرژی است. زمانی که قیمت بنزین به 700 تومان می رسد حقوق کارمند باید به شش میلیون تومان برسد. خط فقر در ایران سه میلیون تومان است امروزه به دلیل فقر کارمندان به خلاف و دزدی روی آورده اند زیرا با حقوق 600 هزار تومانی توان پرداخت کرایه خانه یک میلیون تومانی را ندارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز