در احوالات جشنواره تجسمی فجر

امروز جشنواره هنرهای مظلوم تجسمی افتتاح می‌شود

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۲:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۲۸
امروز جشنواره هنرهای مظلوم تجسمی افتتاح می‌شود
مظلومیت هنرهای تجسمی فراتر از چیزی است که در اذهان وجود دارد. با کمی قیاس اخبار این جشنواره با اخبار سایر حوزه‌ها به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید.

به گزارش خبرنگار تجسمی برنا، سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر امروز درحالی آغاز به کار می‌کند که به علت برخی تغییرات، فراز و فرودهایی را به همراه دارد. جشنواره جوانی که امید می‌رود در سال‌های آتی با نظم و جوش و خروش بیشتری برگزار شود تا همچون جشنواره فیلم فجر برگزیده شدن هنرمندان در آن با اعتباری خاص همراه باشد و تندیس جشنواره فجر مانند سیمرغ بلورین بدرخشد و هنرمندان زیادی را به عرصه رقابتی تنگاتنگ برای برگزیده شدن در آن بکشاند.

جشنواره امسال رشته حجم و سفال نداشت و همین باعث دلخوری هنرمندان فعال در این عرصه شد؛ حذف رشته به دلیل احتمال برگزاری دوسالانه آن در زمانی نزدیک به زمان برگزاری جشنواره تجسمی. اما دوسالانه به دلیل آشفتگی در برنامه ریزی و ناهماهنگی‌های موجود برگزار نشد و هنرمندان مجسمه‌ساز امسال نتوانستند در هیچ عرصه رقابتی حاصل تلاش یک ساله خود را به معرض نمایش بگذارند.

البته امسال به جز مجسمه، جشنواره حذفیات دیگری هم داشت. حذف نسخ و ثلث از رشته خطاطی به دلایلی چون کمبود بودجه و ... که باز دلخور شدن هنرمندانی که به گفته خودشان در رشته‌‌ای از خط فعالیت می‌کنند که مخصوص کتابت قرآن و نگاشتن احادیث و روایات است.

از حذف دبیران در گرایش‌های مختلف هم که بگذریم جشنواره ملحقاتی هم داشت. مثل اضافه شدن هنر جدید و خیالی نگاری در بخش غیر رقابتی که نوید پرداختن بیشتر هنرمندان به این دو شاخه هنری و درک ضرورت وجود این دو رشته را می‌دهد. هنر جدید هنری فرامرزی است که به نوعی مخاطب هم در خلق آن نقش دارد. هنرهایی مانند پرفرمانس، فوتو آرت، ویدئو آرت و ...

همه این حذف و اضافات درحالی صورت گرفت که رسانه‌ها آنچنان که باید به آن نپرداختند. سرویس‌های تجسمی در رسانه‌های خبری درحالی تنها به درج اخبار دریافتی و گاه تولیدی‌های محدود در این‌باره اکتفا کردند که جشنواره هنرهای تجسمی فجر مهم‌ترین رخداد هنری در بین هنرمندان تجسمی است و این ظرفیت را دارد که برگزیده شدن در آن از اعتباری بین المللی برخوردار باشد.

به نظر می‌رسد مظلومیت هنرهای تجسمی فراتر از چیزی است که در اذهان وجود دارد. با کمی قیاس اخبار این جشنواره با اخبار سایر حوزه‌ها به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که هنرهای تجسمی حتی در بین اصحاب رسانه که جزء روشنفکران جامعه هستند نیز مظلوم است و با این اوصاف نمی‌توان انتظاری از عامه مردم داشت. بی‌اهمیتی به اخبار این حوزه و رخدادهای این جشنواره درحالی صورت می‌گیرد که کوچکترین جابجایی و خبر جدید از جشنواره فیلم فجر با غوغای رسانه‌ای و در صدر اخبار نشستن و گفتگوهای متعدد همراه می‌شود.

راستی چند منتقد بزرگ تجسمی درباره این جشنواره اظهار نظر کرد و نظر او جنجال ساخت، چند هنرمند بزرگ تجسمی از بخش جنبی جشنواره و نمایشگاه "هفت هنر، هفت هنرمند" دیدار کرد و درباره سطح کیفی آن نظر داد...؟ آن‌هم درحالی که همیشه تندترین نقدها و گزنده‌ترین سخن‌ها در نقد جریانی بهتر از سکوت است که نقد شدن نشانه دیده و بها داده شدن است و سکوت نشانه‌ای جز کم اهمیتی ندارد.

و آخر اینکه جشنواره هنرهای تجسمی فجر درحالی با کم‌توجهی مواجه شده است که در بحبوحه انقلاب و فراز و نشیب‌هایش این طرح‌ها و نقاشی‌ها و حتی دیوارنوشته‌ها و موسیقی‌ها بود که به  روند این جریان کمک کرد و هنرهای چون سینما و تئاتر نقشی کمرنگ بازی داشتند.

سومین دوره جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر امروز (یکشنبه) ساعت 16/30 در موزه هنرهای معاصر افتتاح می‌شود.

نظر شما