برنا گزارش می دهد:

هنرمندان نامی از «شور سپید» نامی می گویند

۱۳۹۲/۱۲/۱۴ - ۱۴:۳۳:۳۵
کد خبر: ۱۷۱۶۸۶
هنرمندان نامی از «شور سپید» نامی می گویند
در پی بازدید چهره های شاخص هنری از نمایشگاه «شور سپید» گالری بوم اثر غلامحسین نامی یک نفر از این هنرمندان در مورد نامی و بازدید از «شور سپید» مطالبی را عنوان کردند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در پی بازدید چهره های شاخص هنری از نمایشگاه «شور سپید» گالری بوم اثر غلامحسین نامی یک نفر از این هنرمندان در مورد نامی و بازدید از «شور سپید» مطالبی را عنوان کردند:

مرتضی کاظمی: بخش مهمى از تاریخ نقاشى مدرنیستى ایران اینجاست
مرتضی کاظمی مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعتقاد به این‌که؛ نمایشگاه "شور سپید" غلامحسین نامی در گالری بوم از سه جهت قابل تامل و توجه است می‌گوید:" نامی از هنرمندا‌ن جریان ساز ایران است؛ ارائه شایسته دوره‌های مختلف کاری ایشان فرصت مغتنمی برای کسانی ست که می‌خواهند بخش هاى مهم هنر مدرن ایران رابشناسند اما به دلیل فقدان موزه هاى دائمى این امکان برایشان می‌سر نیست. نکته دیگر اینکه این‌چنین نمایشگاه‌هایى، نسل جوان امروز را با اساتیدى آشنا مى کند که براى اعتلاى هنر ایران، عمرشان را گذاشته‌اند، به طور مثال استاد نامی در کنار آفرینش هاى هنرى درخشانش به همراه دوستانی چون حسین خسروجردی تلاش‌های زیادی در برپایی انجمن هنرمندان نقاشان ایران کردند که خوشبختانه امروز این انجمن به عنوان یکی از نهاد‌های مدنی هنر معاصر کشور فعال است، در این فرصت‌ها این تلاش‌ها یادآورى مى شود و نکته سوم اینکه: این روز‌ها گالری بوم فرا‌تر از یک گالری ظاهر شده و در واقع می‌توان آن را یک مرکز هنری دانست که در یک استاندارد خوب بین المللى آثار هنرمندان تثبیت شده ایران را ارائه مى کند؛ این یک نوید براى بلوغ بخش خصوصى در عرصه تجسمى ست؛ حضور چنین مراکزحرفه اى و توانمندى در ایران، موقعیت هنر ایران در منطقه را تقویت مى کند و ناخودآگاه از رشد جریان هنرى و اقبال مردم به این وادى مى گوید."

علی مرادخانی: روح ایرانی و هویت شرقی

علی مرادخانی معاون هنرى وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی هم با بیان این‌که؛ سابقه آشنایى‌اش با آثار نامی و خود او به سال‌هاى بسیار دور برمى گردد، اظهار می‌کند:" ابتدا با نقاشى‌های نامی آشنا شدم و سپس با خودش؛ آثار او را همیشه با روح زمانه منطبق دیده‌ام، از این روست که در نمایشگاه شور سپید در گالری بوم هم حرف‌هایی را با مخاطب در میان مى گذارد که به رغم گذشت سالیان هنوز هم گفتنى هاى امروزین است؛ نامی را در ارائه مفاهیم انتزاعی سرآمد مى دانند اما نباید روح ایرانى و هویت شرقى که در اغلب آثار او جریان دارد را نادیده گرفت، نکته مهم‌تر اینست که این نگاه معناگرا در نقاشى هاى این هنرمند، به روز و زاییده زمان حال بازتاب می‌یابد."

مجید ملانوروزی: نقش نامى در تربیت نسل نو نقاشى
مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامى با اشاره به اینکه؛ نامی از نام آوران هنر نقاشی ایران است بیان می‌کند:" من از سال ۶۴ با آثار استاد نامی آشنا هستم،، او در آثارش علاوه بر بهره گیری از فضاهای ایرانی، فرم مدرنیستى را با سبک وسیاق خود ارائه مى دهد که او را به نقاشى صاحب سبک بدل ساخته است، در عین حال با مرور آثارشان در نمایشگاه حاضر در گالری بوم می‌توان دریافت که او بیش از پنج دهه است که با زمان جلو رفته است. در کنار خلاقیت هنرى نمى توان نادیده گرفت که استاد نامی نقش بسیارمهمى در تعلیم و تعلم نسل نو نقاشان ایران در هنرستان‌ها و دانشگاه‌های هنری داشته است."ملانوروزی همچنین برپایی این نمایشگاه در گالری بوم را اقدامی تحسین برانگیز می‌داند و معتقد است: " گالری بوم به جهت برگزاری نمایشگاه برای هنرمندان پیشکسوت و نیز فضای مناسب نمایشگاهی بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند به همین خاطر باید از مدیریت این مجموعه به خاطر اهتمامی که در زمینه فرهنگ و هنر کشورمان دارد تشکر کرد و کمک کرد تا مجموعه‌های خصوصی در کشور تقویت و حمایت شوند."

پرویز کلانتری: نام نامى در هنر ایران بلند آوازه است
پرویز کلانتری نقاش و تصویرگر نام‌آشنا در توصیف هنر نامی مى گوید: "زمانی که من از دانشکده هنرهای زیبا فارغ التحصیل شدم نامی دانشجو بود، او از‌‌ همان زمان نمایشگاه برپا می‌کرد ما با هم نیز نمایشگاه‌های مختلفی خارج از ایران از جمله در سوییس و آمریکا برگزار کردیم. او کلاس کاری خاصی برای خود دارد که می‌توان در نمایشگاه حاضر در گالری بوم شاهد شاخص‌ترین دوره‌های کاری وی بود. تمام لطف نقاشی معاصر گوناگونی آن است، نامی در هنر ایران برای خودش جایگاهی دارد، نام نامى در هنر ایران بلند آوازه است: پارچه‌های سفیدش، آثار گلی‌اش و کالیگرافی‌هایش از آثار معروف او به حساب می‌آیند."

علی اکبر صادقی: جوهره ایرانی در آثار نامی
علی اکبر صادقی نقاش و انیماتور با سابقه نیز در تبیین هنر نامی اظهار می‌کند: "نامی هنرمندی است که هرگز خود را تکرار نمی‌کند و آثارش بسیار متنوع است، این ویژگی‌ها را می‌توان در نمایشگاه حاضر در گالری بوم هم مشاهده کرد. او در هر دوره سبک خاصی را در آثارش پیاده می‌کند که متفاوت با دوره قبل کاریش می‌باشد. نامی از شاخص‌ترین هنرمندان ایرانی است که در آثارش از المان‌های ایرانی چون خاک بهره گرفته و هویت ایرانی را بر روی بوم‌هایش ارائه داده است. همانطور که یک هنرمند ژاپنی با وجود آنکه آثاری مدرن ارائه می‌دهد اما جوهره ژاپنی در آثارش جریان دارد، می‌توان گفت که در آثار نامی هم جوهره ایرانی بودن ساری و جاری است و در هر جای دنیا که مردم نظاره گر آثارش باشند متوجه خواهند شد که او هنرمندی ایرانی است. اشتیاق مردم برای بازدید از نمایشگاه نامی در گالری بوم با فضای نمایشگاهی مناسب و زیبا صحت گفته‌هایم را تصدیق می‌کند، زیرا مخاطبان علاقمندند دوره‌های مختلف کاری نامی بخصوص آثار تازه او را را در نمایشگاهی گرد هم ببینند."

بهرام دبیری: نامی مهم‌ترین استاد مینی مالیست در ایران
بهرام دبیری نقاش شناخته شده با بیان اینکه؛ وقتی از برگزاری نمایشگاهی از سه دوره از مهم‌ترین دوران کاری نامی در گالری بوم باخبرشده، به بازدید نمایشگاه آمده می‌گوید:. "نامی همواره در آثارش به مینی مالیسم توجه دارد و می‌توان او را مهم‌ترین هنرمند مینی مالیست ایران نامید. تا کنون کارهای کاه‌گلی از آرتیست‌های مختلف دیده‌ایم اما کاهگل‌های نامی، آثار درخشانی هستند که در نمایشگاه شور سپید هم نمونه‌ای از آن‌ها به نمایش گذاشته شده است. در تابلو‌های کاهگلی او بیش از آثار دیگر می‌توان هویت ایرانی را مشاهده کرد. البته در این بین باید به بوم‌های سفید برجسته او که از معروف‌ترین آثارش هستند اشاره کرد. در کل می‌توان گفت آثارش نمونه‌های خوبی برای پرزانته کردن سرزمین ایران است. فضای مناسب گالری بوم و نمایش دوره‌های مختلف کاری هنرمندان بزرگی چون نامی باعث شده که مخاطبان به دیدار چنین نمایشگاه‌هایی بشتابند."

کوروش شیشه گران: نامی افتخار ایران است
کوروش شیشه گران طراح و نقاش نیز با اشاره به اینکه؛ از دوره هنرستان با غلامحسین نامی آشنا شده بیان می‌کند: " او در هنر نقاشی استادی پیشرو است. همیشه شاهد آثار ارزشمند و برگزاری نمایشگاه‌های خوبی از او بوده‌ام. نمایشگاه حاضر در گالری بوم نیز دربرگیرنده دوره‌های مختلف کاری وی است. او مدت‌ها در زمینه هنر تدریس کرده است و از هنرمندان شاخص جامعه هنری محسوب می‌شود که موجب افتخار ایران است."

شهرام ناظری: از نقاشى‌هاى نامى صداى ساز مى شنوم
شهرام ناظری هنرمند شهیر موسیقی آثار نامی‌را چنین توصیف می‌کند: "من موسیقی را در قوس‌ها و زوایای کار نامی حس کردم. آثار او را می‌توان از دیدگاه‌های مختلف مدرنیست، سنتی، شرقی و ایرانی نگاه کرد زیرا خصوصیات همه آن‌ها را در بردارد، من از این نقاشى‌ها صداى ساز مى شنوم، در واقع آثار ایشان را فرا‌تر از کلیشه‌ها و قالب‌ها می‌دانم."

نادر مشایخی: آثار نامی ریتم خاصی دارند
نادر مشایخی دیگر هنرمند شناخته شده عرصه موسیقی مى گوید : "کارهای نامی ریتم خاصی دارند تا حدی که می‌توانم بگویم بعضی از قطعه آهنگ‌های من گویی از آثار نامی ساخته شده‌اند. ریتم و تکرار که در آثار نامی به چشم می‌خورد انسان را از فضایی که در آن هست بیرون می‌کشد و وارد زمان دیگری می‌کند که این تکرار‌ها نیز در موسیقی دراویش نیز دیده می‌شود، در واقع باید مدت زمان طولانی جلوی آثارش نشست و آن‌ها را نظاره کرد تا جایی که آثارش تمام دنیایمان شود. آثار سه بعدی وی بسیار قابل تامل است. من در آثار سه بعدی او صدا را تصور کردم، نامی برخلاف هنرمندان دیگر که آثار دو بعدی را به شکل سه بعدی ارائه می‌دهند آثار سه بعدی را به نوعی کار کرده که دو بعدی به نظر رسند.
از نکات قابل توجه تابلوهای نامی المان‌های ایرانی است که به صورت ناخودآگاه در آثارش راه یافته‌اند و زیبایی بصری دو چندانی به کار‌هایش داده‌اند، اگر المان‌های ایرانی به صورت عمدی وارد آثارشوند زیبایی کار را از بین می‌برند. نامی در کویر زندگی کرده و آنجا بزرگ شده است، احساسات او بصورت ناخودآگاه وارد تابلو‌هایش شده است."

خسرو سینایی: نامى در پى تجربه هاى تازه
خسرو سینایی سینماگر برجسته و باسابقه که فیلم‌هایی شاخص درباره هنرمندان تجسمی نیز ساخته هنر نامی را این چنین معرفی می‌کند: " نامی از پایه گذاران راهی نوین در هنر تجسمی ایران است، از همین نمایشگاهش در گالری بوم هم پیداست هنوز به‌دنبال تجربه‌های تازه در آثارش است که این قابل تقدیر است. من آثار نامی را بسیار دوست دارم و فکر می‌کنم با توجه به سابقه‌اش در هنر تجسمی ایران هنوز روحیه تجربه کردن فرم‌های تازه را دارد، همان‌طور که پیش‌تر هم نقش‌های سفید او را شاهد بودیم و امروز می‌بینیم رنگ‌ها چقدر خوب و به جا در آثارش وارد شده‌اند که به جز این نیز نمی‌توان از او انتظار داشت.
نامی المان‌های ایرانی را در آثارش بکار می‌گیرد زیرا هر اثری که بخواهد هویت داشته باشد باید با هویت هنرمندی که آن را خلق می‌کند مرتبط باشد. در چند نمایشگاه اخیر نامی آثاری را از او شاهد هستیم که در آن‌ها از خط کمک گرفته و آن را به فرم‌های انتزاعی آثارش نزدیک کرده است."

طاهره صمدی طاری: نمایش روند تحول آثار استاد نامی در گالری بوم
طاهره صمدی طاری نقاش جوان هم با تاکید بر اینکه؛ آثار استاد نامی را در موزه هنرهای معاصر و در نمایشگاه‌های مختلف دنبال کرده معتقد است: "نمایشگاه شور سپید در گالری بوم بخاطر آنکه سه دوره کاری استاد نامی را کنار هم مرور می‌کند بسیار حائز اهمیت است. مخاطبان می‌توانند سه دوره روند تحول آثار او را ببینند. این نمایشگاه در واقع فضای مطالعاتی برای دانشجویان و هنرمندان جوان بوجود آورده است که آثار استاد نامی را کنار همدیگر دنبال کنند و روند سیر حرکتی نقاش پیشکسوت و اتفاقاتی که در طول سال‌ها در تابلو‌هایش رخ داده را کنار هم ببینند. هر یک از دوره‌های کاری استاد نامی آثار کاهگل، کارهای برجسته و آثار کالیگرافی شاخصه‌های خاص خود را دارند و از لحاظ تکنیکی از کیفیت بالایی برخوردارند."
اكنون با تمدید این نمایشگاه منحصر به فرد در سال نوى خورشیدى فرصت مجددى براى ورق زدن برگ هایى زرین از نقاشى هاى مدرنیستى ایرانى فراهم شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز