نمایشگاه «شهر سوخته» مهدی یارمحمدی در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد؛

تیتانیوم‌های رنگی، کشف جدیدی از شهر سوخته

۱۳۹۳/۰۷/۰۸ - ۱۳:۴۵:۳۶
کد خبر: ۲۲۵۵۷۵
تیتانیوم‌های رنگی، کشف جدیدی از شهر سوخته
نمایشگاه حجم های فلزی مهدی یارمحمدی با عنوان «شهر سوخته» عصر دوشنبه، 7 مهرماه در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری برنا،مهدی یار‌محمدی متولد سال 1358 و هنرمندی فعال و مستعد از خطه‌ سیستان و بلوچستان و از شهرستان زابل است. وی کارشناس ارشد نقاشی از دانشکده هنر دانشگاه شاهد و مجسمه‌ساز با تجربه‌ای است که سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلف را دارد و در حال حاضر نیز در دانشگاه شریعتی مشغول تدریس است. او تاکنون برگزاری بیش از 7 نمایشگاه انفرادی و شرکت در چندین نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی را در کارنامه هنری خود دارد. یارمحمدی همچنین منتخب جشنواره‌های فجر، آزادگان، بینال مجسمه‌های ساحلی دانمارک است و یکی از آثار وی با نام «پرنده» در شهر آرهوس این کشور، در ابعاد 4متر نصب شده است.

استفاده از نانو تکنولوژی (Thin Film technology in vacuum) در لایه نشانی تیتانیوم بر روی مجسمه‌ها باعث شده تا پیوندی در بیان کهن بودن و ریشه‌های باستانی مجسمه‌ها با نگاه امروزی آن برقرار شود .در این پیوند انعکاس‌هایی در طیف آبی‌بنفش از ترکیب فلزها و تیتانیوم روی آثار ایجاد می‌شود که در نوع خود کم نظیرند و طبق گفته میثم جهانی، همکار یارمحمدی در خلق این آثار، این فناوری تنها در ۶ شرکت در سطح دنیا به کار گرفته می‌شود.

مجسمه‌های مهدی یار‌محمدی با دو شیوه‌ بیانی متفاوت از نظر فرمی، ارائه شده‌اند. تعدادی از آثار شامل منحنی‌های مواج و دواری با اشاراتی کوچک و کوتاه از فیگورهای معلق در فضا و تعدادی دیگر شامل خطوط متقاطعی از مفتول‌های فلزی است که فضای مثبت اثر را می‌سازند و باز‌نشانی از فیگورهای خلاصه‌شده‌ انسان، ماهی و گاه پرنده را به نمایش می‌گذارند.

یارمحمدی درباره حضورش در مجامع بین المللی گفت: اگر به نوع کارهای من دقت کنید تقریبا کارهای مدرنی هستند و از جمله کارهایی محسوب می‌شود که هنوز در کشور ما و به خصوص در بین عامه جامعه جا نیفتاده است. من نقشی را از نقوش شهر سوخته انتخاب کردم و یک مقدار تغییرات در آن ایجاد کردم و امروزی‌اش کردم. این اثر را در جشنواره‌ای که بین استرالیا و دانمارک به صورت مشترک برگزار می‌شد، شرکت دادم، خوشبختانه انتخاب شد و در شهر ساحلی آرهوس نصب شد. در آنجا هم نصب اجرایی داشتم هم چند نمایشگاه کوچک برگزار کردم. استقبال خوبی از نمایشگاه‌ها شد و شاهزاده دانمارک نیز به تماشای آثار آمد و درباره کارها و نحوه ساخت‌شان سوال کرد و من توضیح دادم که این آثار الهام گرفته شده از یکی از شهرهای بسیار قدیمی ایران است.

این هنرمند در اضافه و درباره انتخاب عنوان «شهرسوخته» افزود: یک مجموعه اثر دارم که بر اساس نقوش شهر سوخته است و کارهایی که در دانمارک نمایش دادم نیز اتفاقا از همین مجموعه بودند و برایم جالب بود اثری که از نقوش ایرانی الهام گرفته و ساخته شده است برای خارجی‌ها تا این حد جالب بود و جلوی موزه فرهنگ و هنرشان نصب کردند و مردم دوستش دارند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند اما در کشور خودم خیلی وقت‌ها به شهرداری مراجعه کرده‌ام و گفتم این آثار در ابعاد شهری کاربردی است و به دلیل فضای منفی زیادی که دارند به نمای شهر و طبیعت آسیب نمی‌رسانند، ولی در پاسخ شنیده‌ام که در سلیقه آنها جایی ندارد و با این آثار ارتباط برقرار نمی‌کنند حتی از من خواستند که فیگور انسان و یا اشکال دیگری را به کارم اضافه کنم. خب کارهای من اصالت دارند درست است که انتزاعی هستند اما نمی‌شود در آنها دست برد. البته خوشبختانه اخیرا می‌بینم که در تهران آثاری از این دست، نصب شده است و از این بابت خوشحالم.

یارمحمدی درباره استفاده از تیتانیوم و طیف‌های رنگی حاصل از آن اظهار داشت: این فرکانس رنگی که بر روی آثار ایجاد می‌شود مربوط به فلز تیتانیوم است. وقتی به تهران آمدم دیدم که آهن وقتی می‌رود در طبیعت زنگ می‌زند و خراب می‌شود. سعی کردم با دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنم و دنبال راه حلی بودم. در دانشگاه علم و صنعت دوستی پیدا کردم که تکنولوژیست است نتیجه این که کار ما تلفیق تکنولوژی و هنر شد. برای من این اتفاق خیلی خوشایند بود که لایه رنگی خارجی برای آثار نداشته باشم و اثر طوری کار شود که خود فلز فرکانس رنگی بدهد و خوشبختانه دستگاهی که این دوستان داشتند این امکان را به من داد که بتوانم از طیف رنگی تیتانیوم استفاده کنم.

وی در پایان با اشاره به نقش شهرداری در انتخاب نمادهای شهری، اضافه کرد: من خیلی علاقه‌مندم که کارهایم در سطح شهر نصب شود و اعتقاد دارم اینها ماکت آن کارهایی هستند که می‌شود در فضای شهری نصب کرد و باید در ابعاد بزرگتر و با قیمت مناسب عرضه شود. این کارها در فضای باز زنگ نمی‌زنند و ضمن اینکه طیف رنگی دارند، خودشان هم قابلیت تمیز کردن خود را دارند.

علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند تا 14 مهرماه از ساعت 13 تا20 به گالری زمستان خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه کنند.

نظر شما