سفیر آلمان در تهران:

خانه هنرمندان امروز به مرکز هنر ایران تبدیل شده است

۱۳۹۳/۰۷/۰۸ - ۱۷:۴۷:۱۸
کد خبر: ۲۲۵۷۲۸
خانه هنرمندان امروز به مرکز هنر ایران تبدیل شده است
سفیر آلمان در تهران گفت: خانه هنرمندان ایران امروز به مرکز هنر ایران در همه رشته های مختلف هنری تبدیل شده است و توانسته است ارتباط خوبی با سایر کشور ها نیز برقرار سازد.

به گزارش خبرگزاری برنا،نشست خبری هفته فرهنگی آلمان سه شنبه 8 مهر با حضور «میشائیل فرایهر فون اونگن اشترنبرگ» سفیر آلمان در تهران، دکتر «راینر بوتس» رایزن فرهنگی سفارت آلمان، «آندرئاس رست» دبیر نمایشگاه عکس و دکتر «مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

در ابتدای این نشست مجید سرسنگی با اشاره به برگزاری برنامه هفته های فرهنگی در خانه هنرمندان ایران گفت: در چند سال گذشته، خانه هنرمندان ایران تلاش بسیار زیادی برای برگزاری برنامه های فرهنگی کشور های دیگر در این خانه انجام داده است تا علاوه بر هنرمندان ایرانی، هنرمندان سایر کشور ها نیز بتوانند آثار و فعالیت های خود را به نمایش بگذارند.

وی در ادامه افزود: تاکنون هفته فرهنگی کشور های مختلفی هم چون ژاپن، کره جنوبی، فلاند، ترکیه، هند، افغانستان، اتریش، ونزوئلا و ... در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است، از ابتدای این هفته نیز، هفته فیلم هلند با همکاری سفارت هلند در ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است، قطعاً این برنامه ها در ماه آینده نیز برگزار خواهد شد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه های بین الملی در ایران گفت: برگزاری هفته های فرهنگی از سوی کشور های خارجی اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه از سویی هنرمندان دو کشور می توانند با آثار و فعالیت یکدیگر آشنا شوند و از تجارب یکدیگر استفاده کنند و از سوی دیگر متاسفانه در چند سال گذشته در عرصه سیاست، چهره ایران در سطح بین الملی مخدوش شده است، برگزاری چنین برنامه هایی می تواند چهره واقعی ایران را در عرصه بین الملی به تصویر بکشد.



مجید سرسنگی در ادامه صحبت های خود به هنر آلمان اشاره کرد و گفت: هنر معاصر آلمان دو ویژگی بسیار مهم دارد ابتدا حفظ پیوند با سنت های فلسفی و هنری گذشته خود است و دوم تلاش کشور آلمان به ویژه هنرمندان آن برای معاصر سازی هنر خود، تا بتوانند در دنیای امروز نیز چهره ای تازه از هنر خود برای جهانیان ارائه دهند.

وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: برگزاری هفته فرهنگی آلمان می تواند برای هنرمندان ایرانی فرصت خوبی باشد تا آن ها بتواند با فرهنگ و هنر آلمان آشنا و با آن ارتباط خوبی برقرار کنند.



در ادامه این مراسم «میشائیل فرایهر فون اونگن اشترنبرگ»، سفیر آلمان در تهران ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این هفته فرهنگی در خانه هنرمندان ایران گفت: من امروز خیلی خوشحال هستم که در خانه هنرمندان ایران هستم، خانه هنرمندان ایران امروز به مرکز هنر ایران در همه رشته های مختلف هنری تبدیل شده است و توانسته است ارتباط خوبی با سایر کشور ها نیز برقرار سازد، از این بابت خیلی خوشحال هستم و تشکر می کنم از همکاران این خانه و مخصوصاً مدیر این خانه که زمینه برگزاری این برنامه فرهنگی را در خانه هنرمندان ایران فراهم کرده است، تشکر می کنم.

«میشائیل فرایهر فون اونگن اشترنبرگ» در بخش دیگری از صحبت های خود به روابط تاریخی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: روابط ایران و آلمان، بسیار تاریخی است، وقتی درباره این روابط صحبت می کنیم بیشتر ذهن ما به روابط اقتصادی بین دو کشور خلاصه می شود در حالی که این امر نباید روابط فرهنگی و هنری بین دو کشور را به فراموشی بسپارد.

وی در ادامه گفت: ایران و آلمان از دیرباز تاکنون روابط فرهنگی بسیار خوبی با یکدیگر دارند، امروز نیز یک موسسه بزرگ زبان آلمانی در تهران فعالیت می کنند، هم چنین موسسه ای برای تبادل دانشجو در تهران وجود دارد، در زمینه باستان شناسی نیز ما در ایران شعبه بزرگی داریم، از سوی دیگر تاکنون نمایشگاه بسیار زیادی در ایران از سوی هنرمندان آلمانی برگزار شده است، ایرانی های بسیار نیز در آلمان به فعالیت و تحصیل مشغول هستند، همه ی این موارد نشان دهنده رابطه خوب فرهنگی بین دو کشور است.

سفیر آلمان در تهران با اشاره به اهمیت روابط فرهنگی بین دو کشور گفت: روابط فرهنگی می تواند زمینه برقراری روابط بیشتر میان دو کشور را فراهم سازد، و مردم دو کشور نیز می توانند با شناخت فرهنگ و هنر یکدیگر، رابطه نزدیک تری با یکدیگر برقرار سازند.

در بخش دیگری از این نشست دکتر «راینر بوتس»، رایزن فرهنگی سفارت آلمان با تشکر از خانه هنرمندان ایران گفت: این نخستین بار است که چنین هفته فرهنگی از کشور آلمان در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود، خانه هنرمندان ایران امکانات خوبی برای برگزاری این هفته فرهنگی در اختیار ما گذاشتند، این هفته فرهنگی شامل سه بخش اصلی یعنی سینما، ادبیات و عکاسی است، هریک از این بخش ها نیز برنامه های متفاوتی دارند.

در ادامه «راینر بوتس» به معرفی برنامه هفته فرهنگی آلمان در خانه هنرمندان ایران پرداخت.

در بخش دیگری از این نشست نیز «آندرئاس رست» دبیر نمایشگاه عکس «جهش زمان» به توضیحاتی درباره نمایشگاه عکس در این هفته فرهنگی پرداخت و گفت: همانطور که از نام این نمایشگاه مشخص است، این نمایشگاه به زمان می پردازد، تصاویری از آلمان از قبل از جنگ جهانی اول و پس از جنگ جهانی دوم، البته موضوع فقط در زمان و جنبه تاریخی آن خلاصه نمی شود، بلکه برای ما جنبه هنری و تنکین این عکس ها اهمیت بسیار زیادی دارد، این عکس ها توانستنه اند با مهارت تصویری از دنیا را نشان دهند که در حال تغییر و دگرگونی است.



برنامه‌های هفته فرهنگی آلمان

برنامه‌های هفته فرهنگی آلمان در چهاربخش از 11 تا 17 مهر (3 تا 9 اکتبر) در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در بخش عکس، نمایشگاه از آثار «اریش سالامون» و «باربارا کلم» دو هنرمند آلمانی در گالری‌های بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید. این نمایشگاه جمعه 11 مهر ساعت 16 افتتاح می‌شود و سپس «آندرئاس رست» دبیر نمایشگاه در ساعت 18 درباره این نمایشگاه سخنرانی می‌کند. این نمایشگاه تا 17 مهر از ساعت 13 تا 20 برپاست.

بخش ادبیات این هفته فرهنگی به محمود حسینی زاد، اختصاص دارد. این بخش شامل داستان خوانی و نمایش فیلم با حضور محمود دولت آبادی، علی خدایی، نرگس خدایی، مائده طهماسبیان و .. شنبه 12 مهر ساعت 17:30 در تالار ناصری برگزار می‌شود.

درآمدی بر سینمای آلمان،‌ بخش دیگر این هفته فرهنگی است. در این بخش یکشنبه 13 مهر فیلم «باربارا» به کارگردانی «کریستین پتسولد» محصول: 2012 به نمایش در‌ می‌آید. سه شنبه 15 مهر فیلم «اگیره، خشم خدا» ساخته «ورنر هرتسوگ» محصول: 1972 روی پرده می‌رود و چهارشنبه 16 مهر برنامه شبی با «راینر ورنر فاسبیندر» با مروری بر آثار این فیلمساز برگزار می‌شود. این فیلم‌ها در روزهای یاد شده ساعت 17:30 در تالار ناصری به نمایش در می‌آید.

آخرین بخش هفته فرهنگی آلمان در ایران نیز سمپوزیوم «هنر آلمان بین سال‌های 1960 تا 1980» است که با با حضور مجید سرسنگی (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران»، امیر حسین بیانی (فلسفه)، مجید اخگر (تاریخ هنر)، محمود حسینی زاد (ادبیات)، محسن حسینی (پرفرمانس) و حسن دزواره (فیلم) دوشنبه 14 مهر ساعت 16:30 تا 20 در تالار استاد شهناز برگزار می‌شود.


نظر شما