سومین همایش "هنر و فرهنگ عشایر" برگزار می‌شود

۱۳۸۹/۱۰/۰۵ - ۱۴:۰۹:۰۰
کد خبر: ۸۶۹
سومین همایش هنر و فرهنگ عشایر برگزار می‌شود
سومین همایش "فرهنگ و عشایر ایران" نهم بهمن‌ماه در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگ‌وهنر برنا، علی قنبری، دبیر علمی سومین همایش هنر و فرهنگ عشایر، درباره هدف برگزاری این همایش گفت: به دنبال وظیفه فرهنگستان هنر برای حفظ، احیاء و گسترش فرهنگ‌‌ اصیل كشورمان، گروه هنر و فرهنگ عشایر در این فرهنگستان تشكیل شد و فعالیت خود را آغاز كرد. این گروه مهم‌ترین و اصلی‌ترین اهداف خود را بر روی فرهنگ‌ و هنرهایی كه در حال فراموشی‌ هستند، متمركز كرده است. 

دبیر علمی همایش توضیح داد: در پی اهداف این گروه تا به حال دو همایش برگزار شده كه نخستین همایش هنر و فرهنگ عشایر، ویژه عشایر بختیاری و لُر بود. دومین همایش نیز به بررسی عشایر قشقایی و بویراحمد پرداخت. سومین همایش كه اسفند ماه امسال برگزار می‌شود، به عشایر استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان و زنجان اختصاص‌ دارد.

وی در پاسخ به این سوال كه معیار تقسیم‌بندی و انتخاب عشایر در هر همایش چگونه است،  گفت: ما در ابتدا به بررسی هنر و فرهنگ عشایر، بر اساس مشتركات فرهنگی و زیست محیطی می‌پردازیم و بر این اساس انتخاب می‌كنیم. در سومین همایش نیز شهرها و استان‌هایی مورد مطالعه قرار می‌گیرندكه دارای شباهت‌های فرهنگی و هنری در عرصه‌های مختلف هستند. 

علی قنبری درباره محورهای پژوهش و مقالات این همایش افزود: در این همایش ما به هنرهای صناعی و دستی، ادبیات، هنرهای تجسمی و موسیقی خواهیم پرداخت. با توجه به محورهای یاد شده، هشت مقاله‌ علمی سفارش داده شده و نزدیك به ده مقاله نیز تاكنون به دبیرخانه رسیده و پیش بینی می‌شود كه تا پایان مهلت ارسال مقالات كه 18 دی‌ماه اعلام شده، تعداد مقالات بیشتری به دبیرخانه برسد. از این بین، بهترین مقالات از سوی هیات علمی همایش انتخاب و ارائه خواهد شد. در پایان همایش نیز مقالات برگزیده، از سوی انتشارات فرهنگستان هنر منتشر می‌شود.

وی گفت: در این همایش همانند دو همایش پیش، برنامه‌هایی چون ارائه مقاله، تجلیل از پیشكسوتان هنری عشایر و معرفی موسیقی عشایری به صورت زنده خواهیم داشت.

قنبری افزود: گروه هنر و فرهنگ عشایر به دنبال تقسیم‌بندی‌هایی كه در نتیجه اشتراكات فرهنگی و هنری اقوام وجود داشت، برگزاری هفت همایش را پیش بینی كرده كه به صورت سالیانه برگزار می‌شود. شش همایش مربوط به عشایر مختلف است و هفتمین همایش به همایش ملی هنر و فرهنگ عشایر اختصاص خواهد داشت كه با حضور تمامی اقوام كشور برگزار خواهد شد. 

دبیر علمی همایش در پایان سخنانش درباره  همایش ملی فرهنگ وهنر عشایر عنوان کرد: همایش ملی هنر و فرهنگ عشایر در واقع جمع‌بندی تمامی همایش‌هایی است كه تا آن زمان برگزار شده، همچنین در هفتمین همایش، تمامی مسایل هنر و فرهنگ عشایر در سطح كلان، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و برگزیده‌‌هایی در تمامی سطوح هنر و فرهنگ عشایر انتخاب شده و برنامه خواهند داشت.

یادآور می شود: سومین همایش هنر و فرهنگ عشایر، دوشنبه، 18 بهمن در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز