به مناسبت سالروز تولد عبدالله اسکندری طراح و چهره پرداز؛

چهره پردازی، احیای هنرپیشه در نقش اوست

۱۳۹۲/۰۷/۲۶ - ۰۳:۱۶:۴۵
کد خبر: ۱۴۴۶۶۵
چهره پردازی، احیای هنرپیشه در نقش اوست
آنچه در قسمت‌های «گریم هنرمندان» می‌بینید حاصل تلاش و دستان هنرمند و پر توان استاد«عبدالله اسكندری» است.

به گزارش خبرنگارسینمایی برنا،«عبدالله اسكندری»طراح و چهره پرداز برجسته سینمای ایران از معدود نمونه‌هایی است كه نام وی در ذهن مخاطبان سینما حك شده است.

اسکندری چهره پردازی از تئاتر به سینمای ایران آمد، و در سال‌های متمادی، جز در معدودی فیلم غیرمتعارف، که چهره پرداز سر صحنه فیلم برداری حاضر می‌شد.
عبدالله اسكندری در سال ۱۳۲۴ در تهران متولد شد. چهره‌پردازی را از سال ۱۳۵۱ زیر نظر بیژن محتشم در تلویزیون ملی ایران آغاز كرد. اسكندری از جمله اولین هنرمندانی است كه توفیق یافت چهره‌پردازی را براساس شخصیت بنیاد نهد، كه از تجارب او در این زمینه می‌توان به سریال موفق دایی «جان ناپلئون» در تلویزیون و فیلم «گوزن‌ها» در سینما اشاره كرد.



اسکندری جزء 10 طراح مطرح دنیا
بیش از سی سال سال تلاش بی‌وقفه و ارزشمند وی در عرصه چهره‌پردازی و تربیت شاگردان فراوانی كه بسیاری از آن‌ها هم اكنون جزء طراحان خوب چهره‌پردازی ایران هستند باعث شد تا مجله معتبر چهره‌پردازی Make-up artist، كشور ایران را در زمره ده كشور برتر جهان و اسكندری را جزء ده طراح مهم جهان در سال 1999 برگزیند.

او تاكنون موفق به دریافت پنج سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر و نیز برنده تندیس خانه سینما شده است. عبدالله اسكندری تاكنون بیش از یكصد و شصت پروژه سینمایی و تلویزیون را در ایران طراحی كرده است كه از جمله آثار شاخص و به یاد ماندنی آن می‌شود به «هزاردستان»، «مثل آباد»، گوزن ها، «كندو»، «سایه‌های بلند باد»، «دست فروش به بانو»، ناصرالدین شاه آكتور سینما، روز واقعه، «بازمانده»، ساحره، «آدم برفی»، دلشدگان، مادر، مسافر ری و ... اشاره كرد.

تلقی بازیگر از نقش
اسکندری کار خود را با سریال «هزاردستان» پس از انقلاب ادامه داد که طراحی و اجرای چهره‌پردازی این مجموعه هنوز هم یکی از کارهای شاخص این رشته در ایران محسوب می‌شود.

از دیگر کارهای شاخص این هنرمند می‌توان به طراحی و اجرای چهره محمود بصیری در نقش یک پیرزن در اپیزود دوم فیلم «دستفروش» ساخته محسن مخلباف و چهره عزت‌الله انتظامی و گوهر خیراندیش در فیلم «بانو» به کارگردانی داریوش مهرجویی اشاره کرد که نشان از تبحر بالای این هنرمند دارد.

به عبارتی تلقی بازیگر از نقش به اسکندری کمک می‌کند تا کاراکتر او را درست تر بپردازد، همان گونه که هر چه کریم بازیگر را به شکل نهایی‌اش می‌رساند او هم از درون خودش را به شخصیتی که ایفاگر نقش او است نزدیک تر احساس می‌کند. از نظر او هر هنرمندی برای آفرینش و به فعل درآوردن توانایی‌های درون خود به فضا و موقعیت مناسب و خاص خودش نیاز دارد.



جوایز بسیار در جشنواره فیلم فجر
گفتنی است بعد از گنجاندن بخش چهره‌پردازی در لیست بهترین‌های جشنواره فیلم فجر که از دوره هفتم اتفاق افتاد اسکندری برای فیلم‌های «مادر» (علی حاتمی)، «ناصرالدین شاه اکتور سینما» (محسن مخملباف)، «بلندی‌های صفر» (فلاح لیالستانی)، «آخرین بندر» (حسن هدایت)، «روز واقعه» (شهرام اسدی) و «ساحره» (داوود میرباقری) برنده سیمرغ بلورین این رشته شده است.

در سریال عمر ابن الخطاب که از آن به عنوان «پر خرج ترین مجموعه تلویزیونی دنیای عرب»یاد می‌شود گریمور اصلی بود. با اینکه تمامی عوامل دیگر این مجموعه تلویزیونی عرب بودند. این سریال که با استقبال بینندگان مواجه شد باعث بروز اختلافاتی در جامعه سنتی فقه اهل تسنن از جمله درعربستان و مصر گردید.

سریال عمر مربوط به چهل سال زندگی خلیفه دوم است که در رمضان ۱۳۹۱ از تلویزیون‌های عربی پخش شد و همزمان دوبله فارسی و ترکی و اردوی آن نیز از شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای ارائه شد.

بهترین چهره پرداز کنونی جهان
عبدالله اسكندری را به جرات می‌توان یكی از بهترین چهره پردازان كنونی جهان دانست كه سینمای ایران باید بیش از پیش از هنر و تجربه گران‌بهای او بهره گیرد.
وی در فرانسه، سوریه، امارات و مالزی نیز هم به عنوان طراح گریم و هم به عنوان چهره پرداز كاركرده است. او بارها موفق به دریافت جایزه ویژه از جشنواره های جهانی فیلم گردیده .

محسن مخملباف، فیلمساز پرآوازه ایرانی، درباره وی می‌گوید: شاید تنها اندكی از مردم بدانند كه او (عبدالله اسكندری) یكی از بزرگترین گریمورها در جهان و بی تردید بهترین در آسیاست.

از چهره پردازی اروپا کم نداریم
عبدالله اسكندری درباره چهره پردازی در آسیا می‌گوید: گرچه هنر چهره پردازی در این قاره تقریباً حرفه جدیدی است اما از هنر گریم در اروپا چیزی كم ندارد.

هر چند آسیا روش‌های چهره پردازی اروپایی و آمریكایی را دنبال می كند، اما در مدت سه دهه توانست ویژگی‌ها و هویت قاره‌ای و قومی خود را به دست آورد.

اسكندری احساس خود را در باره این هنر چنین بیان می‌كند: چهره پردازی، احیای هنرپیشه در نقش اوست. هنگامی كه چهره هنرپیشه‌ای را گریم می‌كنم از او می‌خواهم در آینه بنگرد و به تدریج، هماهنگ با تغییراتی كه در چهره اش ظاهر می‌شود ونقشی كه ایفا می‌كند در درون نیز دگرگون شود.

تجدید حیات هنرمند در نقشش محقق می‌شود
هرگاه چهره‌ای كه می‌آفرینم با شخصیتی كه هنرمند خلق می كند،هماهنگ گردد، تجدید حیات هنرمند در نقشش محقق می‌شود.

آنچه در قسمت‌های «گریم هنرمندان» می‌بینید حاصل تلاش و دستان هنرمند و پر توان استاد«عبدالله اسكندری» است.



از آخرین هنرنمایی‌های اسکندری گریم محسن تنابنده در سریال «شاهگوش» به کارگردانی داوود میرباقری است. هنری که این بار با مهارت و هنر مثال‌‌زدنی عبدالله اسکندری در طراحی چهره‌پردازی، تلفیق و تبدیل به کاراکتری آشنا شده است.


اگر چه تنابنده در این سریال، نقش خواننده لس‌آنجلسی را بازی نمی‌کند، اما این شباهت، بیش از هر چیز هنر گریم را نشان می‌دهد. به بهانه یک گریم استثنائی که این چند روز، حسابی سروصدا به پا کرد، سری به دنیای گریم‌های ماندگار، سخت، سنگین و عجیب در سینمای ایران و دنیا زده‌ا‌یم.

/سپیده حیدرآبادی/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز