به مناسبت سالروز تولد زنده یاد ساموئل خاچیکیان:

مردی که هم موسیقی می‌دانست و هم سینما

۱۳۹۲/۰۷/۲۹ - ۱۳:۳۲:۳۶
کد خبر: ۱۴۵۱۳۴
مردی که هم موسیقی می‌دانست و هم سینما
خاچیکیان را می‌توان از پیشگامان سینمای ایران دانست. شاید جزء نخستین کارگردانانی بود که با دکوپاژ سر صحنه فیلمبرداری می رفت و به این حرفه امتیاز بخشید.

به گزارش خبرنگار سینمایی برنا،سیموئل خاچیکیان فرد معروف به ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۰۲ در تبریز از والدین مهاجر ارمنی به دنیا آمد. سومین فرزند خانوادهاش بود و به دلیل وجود یک کتابخانه بزرگ در خانه پدری و علاقه به موسیقی در خانواده، به این زمینه‌ها گرایش پیدا کرد در نه سالگی نخستین شعرش را سرود که این شعر با نام زندان در روزنامه آلیک چاپ شد در چهارده سالگی در نمایش سویل در تبریز بازی کرد و پس از آن هشت نمایشنامه نوشت که علاوه بر شهرهای مختلف ایران در لس آنجلس، سانفرانسیسکو و یونان نیز اجرا شد.

ساموئل خاچیکیان دارای لیسانس علوم اجتماعی، تاریخ و باستان‌شناسی بوده و مدت هشت ماه نیز به صورت مکاتبه‌ای با یکی از مدرسه‌های سینمایی در آمریکا ارتباط داشته است.

وی پس از فارغ ‌التحصیلی از رشته روزنامه‌نگاری، کار خود را به عنوان کارگردان صحنه آغاز کرد. پس از نقل مکان خانواده‌اش به تهران از موسسان انجمن تئاتر ارامنه در تهران بود و با افرادی چون آرمان و آراماییس آقامالیان همکاری داشت. با دعوت ساناسار خاچاطوریان تهیه کننده سینما فعالیت سینمایی را آغاز کرد و نخستین فیلمش را با نام بازگشت در ۱۳۳۱ ساخت.

خاچیکیان را می‌توان از پیشگامان سینمای ایران دانست. شاید جزء نخستین کارگردانانی بود که با دکوپاژ سر صحنه فیلمبرداری می رفت و به این حرفه امتیاز بخشید.

به عنوان فیلمسازی نوآور تولید فیلم‌های جنایی را در ایران باب کرد و نخستین آنونس تاریخ سینمای ایران را برای فیلم دختری از شیراز ساخت، و ده‌ها زمینه فنی دیگر را تجربه کرد.

بسیاری از بازیگران نامدار سینمای ایران با بازی در آثار خاچیکیان به سینما آمدند و برخی از فیلم هایش هم چون ضربت و عقاب ها از آثار پرفروش زمان نمایش خود بودند.
یکی از این چهره های مطرح «ایرج قادری» بود که با بازی در فیلم «چهار راه حوادث» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان کارش را آغاز کرد. قادری با بازی در فیلمی ازساموئل خاچیکیان با نام چهار راه حوادث. پس از آن بود که به تدریج به بازیگری سر‌شناس در سینمای قبل از انقلاب تبدیل شد.

در سال ۱۳۳۶ با مشارکت ژوزف واعظیان و دکتر شاهرخ رفیع، استودیو آژیر فیلم را تاسیس کرد.

پس از انقلاب و در دهه هفتاد نیز با مشارکت پسرش ادوین دفتر تولید یاران فیلم را ایجاد نمود.

خاچیکیان در سال‌های 1377 تا 1378 در صدد برآمد بر اساس فیلم نامه‌ای از داوود موثقی، فیلم شک را بسازد که به دلیل بیماری موفق به پایان بردن آن فیلم نشد و ادامه کار را به موثقی و پسرش ادوین خاچیکیان سپرد.

وی نویسندگی فیلمهایی همچون: تپه عشق، طوفان در شهر ما ،چهار راه حوادث
خون و شرف ،دختری از شیراز،بازگشت و همچنین کارگردانی فیلم‌هایی همچون: تپه عشق ،طوفان در شهر ما ،قاصد بهشت ،چهار راه حوادث ،خون و شرف ،دختری از شیراز و بازگشت را بر عهده داشته است.وی در مهرماه سال 1380 در تهران درگذشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز