رئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛

ورود قوه قضائیه به پرونده «لاله»

۱۳۹۲/۰۸/۰۱ - ۱۳:۱۰:۳۹
کد خبر: ۱۴۵۴۵۰
ورود قوه قضائیه به پرونده «لاله»
حجت‌الله ایوبی گفت: اگر هم ما چشم‌هایمان را ببندیم، مسئولان قضایی چشمشان را نمی‌بندند و درباره تخلفات مالی «لاله» قطعاً وارد عمل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سینمایی برنا، «حجت‌الله ایوبی» در حاشیه رونمایی از مجموعه «شاهگوش»، در جمع خبرنگاران درباره انحلال موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی گفت: دستور انحلالش صادر شده و این موسسه منحل است و این موضوع را به عظیمی میرآبادی هم گفته بودیم ضمن اینکه دفاع مقدس خودش متولی دارد و باید دید که اصلا موسسات موازی با این‌ها لازم است؟

وی در ادامه افزود: مشکلی که شخص وزیر با این موسسه داشتند، این بود که در این موسسه وزیر را به عنوان هیات امنا گذاشتند و شخصیت‌های حقوقی دیگر را هم عضو این موسسه کردند که برای ایشان قابل قبول نبود.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال دیگری با این مضمون سال گذشته فیلم‌نامه‌‌هایی به خاطر نگاه ممیزی ساخته نشدند و بخشی هم نتوانستند در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنند، اما امسال علاقه دارند که در جشنواره باشند، آیا راه‌کاری برای این موضوع دارید؟ پاسخ داد: ما فیلم‌هایی که ممیزی شده‌اند ولی اصلاح نشده‌اند را دوباره ممیزی می‌کنیم و شورای ساخت و پروانه ساخت تشکیل شده تا ببینیم که چه می‌گویند. یعنی مکانیزم طبیعی خود را یکبار دیگر طی می‌کنند.

ایوبی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در حکم آقای رضاداد سخن از جشنواره امید و فیلم‌های امید سخن گفته‌اید، این فیلم‌ها قرار است در چه فیلم‌هایی تبلور پیدا کنند؟ تصریح کرد: من به رضاداد گفتم سینمای این دوره را سینمای امید بنامیم برای اینکه سینماگران امیدوارند، مردم امیدوارند و جامعه ایرانی امیدوارتر است، این آرزو و مطالبه را داریم که سینمای ایران امسال که امکان پذیر نیست ولی در سال آینده امید را در مردم فریاد بزند.

وی همچنین از حمایت از فیلم‌هایی با این مضمون نیز گفت: حتما. ما اگر سبدحمایتی باشد که هست و اگر بودجه حمایتی داشته باشیم، از سینما و فیلم‌هایی حمایت می‌کنیم که امیدواری را در مردم بیشتر کنند.

وی درباره فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادی به نمایندگی از کشور فرانسه در جشنواره زاگرب حضور پیدا کرده است، آیا هنوز هم اصرار دارید که این فیلم برای نمایندگی ایران در اسکار مناسب بود؟ پاسخ داد: بنده اصراری ندارم. من نه در انتخاب هیات داوران دخالت داشته‌ام و نه در تصمیم هیات داوران. هیات داوران از قبل تعیین شده بودند و آنها هم این فیلم را انتخاب کردند و ما هم به انتخاب ایشان احترام می‌گذاریم. آنها معتقدند که همه بررسی‌ها را انجام داده‌اند و فیلم از نظر حقوقی ایرانی تلقی می‌شود.

ایوبی همچنان درباره سخنان اخیر شمقدری درباره پروژه لاله نیز به شعری از خیام اشاره کرد و گفت: من می‌گویم از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن. فردا که نیامده ست فریاد مکن، برنامده و گذشته بنیاد مکن.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نمی‌توان از گذشته چشم پوشی کرد چون میلیاردها تومان پول بیت المال برای ساخت لاله صرف شده‌ است، تصریح کرد: خیر. اگر هم ما چشم‌هایمان را ببندیم، مسئولان قضایی چشمشان را نمی‌بندند به هر حال اگر بی‌نظمی‌هایی بوده، نه تنها در اینجا بلکه در کل کشور، در حال بررسی است نه تنها در سازمان سینمایی بلکه در سایر سازمان‌ها هم این گونه است و این دستور کلی دولت است و ما خودمان را حافظ بیت المال می‌دانیم و اگر جایی تخلفی شده، بچه‌های نظارتی در جریانند و کارشان را انجام می‌دهند، ما هرگز کوتاهی نمی‌کنیم.

وی درباره ورود قوه قضاییه به این موضوع نیز گفت: بله. اصلا قوه قضاییه برای این کارهاست و ورود پیدا می‌کند.

نظر شما