گیل آبادی در نشست خبری جشنواره شاپرک ها مطرح کرد

حضور کودکان کار در شان حکومت اسلامی نیست

۱۳۹۲/۰۸/۲۷ - ۱۷:۲۶:۰۶
کد خبر: ۱۴۸۶۸۷
حضور کودکان کار در شان حکومت اسلامی نیست
نشست خبری جشنواره شاپرک ها درمرکز مشارکت های فرهنگی هنری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی برنا،نشست خبری جشنواره شاپرک ها درمرکز مشارکت های فرهنگی هنری تهران برگزار شد.

در این نشست شهرام گیل آبادی مسئول رئیس سیاست گذاری  جشنواره شاپرک ها و ابولفضل جلیلی  عضوی از جامعه داوران و تنی چند از اصحاب رسانه حضور داشتند.

در ابتدای این نشست گیل آبادی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره شاپرک ها که اختصاص به کودکان کار دارد گفت: ما تمام تلاشمان را به کار بستیم تا این جشنواره به لحاظ کیفی در سطح قابل قبولی ارائه شود و به نوعی به کودکان کار کمک کرده باشد.

او با اشاره به این موضوع که در انتخاب هنرمندان به عنوان سفرای این جشنواره تلاش ها به سمت ملاک ها و میزان علاقمندی بچه ها به این افراد بوده است گفت: ما طی نظرسنجی که از کودکان به عمل آوردیم از هنرمندانی دعوت به همکاری کردیم که بین بچه ها از محدودیت بیشتری برخوردار باشند. بسیاری از آنها از حضور امیر حسین رستمی، پژمان جمشیدی، علی صادقی، بهاره رهنما و ماهایا پطروسیان و ... خوشحال شدند.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است حضور این هنرمندان باعث شود تا نگاه ها به سمت کودکان کار جذب گردد و بسیاری از این کودکان بتوانند در شرایط مناسبی به زندگی شان ادامه دهند.

وی ادامه داد: حضور هنرمندان در این جشنواره بسیار کارگشا بود و بچه ها از دیدن این افراد بسیار هیجان زده شدند. ما تمام تلاشمان را به کار بسته ایم کارهایی که در این جشنواره انجام می دهیم ریشه روان کاوانه داشته باشد به گونه ای که به بچه ها آسیبی به لحاظ روحی وارد نشود.

گیل آبادی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون اینکه بودجه جشنواره از چه طریقی تمدید شده است گفت: ما برخلاف برخی از نهادها نه تنها هیچ حساب شخصی ای را در جشنواره باز نکردیم بلکه حسابی به نام خود جشنواره افتتاح نکرده ایم تمام کمک هایی که به این نهاد می شود شکل خودجوش دارد و افراد خیر بنابر اقتضای برنامه ای که داریم مسئولیت برگزاری آن را تقبل می کنند. به طور مثال ما حتی هزینه بابت برگزاری نشست خبری امروز پرداخت نکردیم بلکه صرفاً از کسانیکه در این زمینه داوطلب بودند دعوت به عمل کردیم و در نهایت با این نهاد برای برگزاری این نشست به توافق رسیدیم. در واقع این طور نیست که ما نرخی را به فردی اعلام کنیم بلکه مسئولیت کل برگزاری مراسم مورد نظر را به آن ها واگذار می کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که فعالیت در حوزه کودکان کار حساسیت زاست خاطر نشان کرد: نباید کارکردن این حوزه را ساده تلقی کرد چرا که بچه های کار از روحیه حساسی برخوردارند.

مسئول برگزاری جشنواره شاپرک ها در پاسخ به این سوال که مشارکت کشور ترکیه در این جشنواره چگونه است گفت: وقتی طرح برگزاری این جشنواره مطرح شد و خبر آن به کشورهای دیگر رسید سینماگران ترک هم که نسبت به حضور کودکان کار دغدغه مند بودند نسبت به فعالیت در این جشنواره ابراز علاقه کردند و در نهایت ما هم از حضور این فیلم سازان استقبال کردیم.

او با اشاره به این موضوع که در جشنواره بین 32 تا 42 فیلم از ابولفضل جلیلی ، ابراهیم فروزش، عباس کیارستمی ،مجید مجیدی و ... پخش خواهد شد خاطر نشان کرد: ما در حین برگزاری این جشنواره ورک شاپی را هم برپا خواهیم کرد. امیدواریم این کارها در نهایت به نفع کودکان کار تمام شود.

بعد از صحبت های گیل آبادی، ابولفضل جلیلی درابتدای صحبت هایش با اشاره به این موضوع که طی چند سال اخیر از رسانه های جمعی مانند تلویزیون و روزنامه داخلی استفاده نکرده است و تنها برخی از اخبار را از شبکه های ماهواره ای دنبال می کنند گفت: متاسفانه در دولت قبلی بسیاری این گله را داشتند که شرایط برای فیلم سازان مهیا نیست اما حال می بینیم با گذشت چند ماه شروع به کار دولت جدید هنوز مشکلات بر سر جای خودش وجود دارد و هر جا که برای ساخت فیلم و یا ... مراجعه می کنیم به ما می گویند سیستم قبلی همه پول ها را برده است و بودجه نداریم. به نظرم این حرف ها صرفاً به یک بهانه شبیه است و ما نمی توانیم تا مدت ها با استناد به این صحبت ها فعالیتمان را ادامه داهیم اگر واقعاً پولی را در دوره گذشته بدون حساب و کتاب برده اند باید جایی به این موضوعات رسیدگی کند و اگر پول هست و این دوستان نمی خواهند از آن به نفع هنرمندان بهره بگیرند باز هم در این مورد باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: وگرنه در این شرایط اگر ما مدام جشنواره برگزار کنیم نه تنها به هیچ نتیجه ای نمی رسیتم بلکه اندک بودجه ها را هم به هدر می دهیم. متاسفانه فشار ما این روزها به یکی از پرجشنواره ترین کشورهای دنیا بدل شده است بدون آنکه حساب و کتاب مشخصی در این باره داشته باشد و ما بتوانیم به نتیجه ای از برگزاری این جشنواره ها دست یابیم.

جلیلی ادامه داد: خبرنگاران ما باید در این حوزه مسئولانه عمل کنند و از افرادی که در زمینه برگزاری جشنواره ها فعالیت می کنند و عملکردشان را جویا شوند. به نظر من خبرنگاری شغل تاثیرگذار و قدرتمندی در تمام دنیاست هرچند که در ایران این دوستان حتی از حداقل ها هم محرومند.

این کارگردان با اشاره به این موضوع که هنرمند جدی نیست وظیفه اش نشان دادن تصاویر واقعی از دنیا و حضور خداوند به مردم است گفت: همه ما از دیدن کودکان کاری که در خیابان ها و سر چهارراه ها به کار می پردازند قلبمان می گیرد از دیدن تصویر خردسالی که در بین زباله ها به دنبال جمع آوری پلاستیک و ... است هر عابری را دل آزرده می کند.

او تصریح کرد: باید به جای جمع آوری دست فروش ها که نان آوران خانواده هستند به فکر جمع آوری کودکان کار بود و در یک حرکت انقلابی شهرداری آنها را جمع کند و بعد برای آنها تدبیری اتخاذ کند متاسفانه بسیاری از کودکان کار از خانواده هایشان روبوده شدند و پدر و مادرشان از سرنوشت آنها اطلاعی ندارند.

جلیلی با پررنگ خواندن نقش شهرداری در این باره گفت: قالیباف شهرداری کار بلد و با پشتکار است بی شک اگر او بخواهد می تواند ظرف 24 ساعت کودکان کار را از سطح خیابان ها جمع کند و سرپناهی را برای آنها در نظر گیرد.

گیل آبادی در ادامه صحبت های جلیلی با اشاره به این موضوع که این جشنواره نباید یک سرگرمی و سو تبلیغاتی قلمداد شود گفت: به نظر من حضور کودکان کار بر سر خیابان ها در شان حکومت اسلامی نیست. افرادی که در این جشنواره فعالیت می کنند سعی دارند این هشدار را به مسئولین بدهند و از آنها بخواهند در این باره چاره اندیشی کنند.

در پایان این جلسه جلیلی با اشاره به این موضوع که هنرمندان تنها می توانند مسائل را حس کنند و سیاستمداران باید مسائل را ببینند گفت: جمع آوری کودکان از سطح خیابان ها وظیفه مسئولین ما و نباید از این کار شانه خالی کنند.
ناگفته نماند این جشنواره   از 2 تا 6 آذر در فرهنگسرای ارسباران، مرکز مشارکتهای فرهنگی هنری شهرداری تهران، سالن همایشهای برج میلاد، دانشگاه صدا و سیما و همچنین کوی شهرداری استانبول ترکیه برگزار می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز