امیر سمواتی در گفت‌وگو با برنا

فیلمسازان فرصت حضور در ˝نوعی نگاه˝ را غنیمت بشمارند

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۰:۴۴:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۸۲
فیلمسازان فرصت حضور در ˝نوعی نگاه˝ را غنیمت بشمارند
تهیه کننده فیلم سینمایی ˝کوچه ملی ˝گفت: معتقدم تمامی دوستان باید فرصت نمایش آثار خود در بخش ˝نوعی نگاه˝ را غنیمت بشمارند.
امیر سمواتی تهیه‌کننده فیلم سینمایی "کوچه ملی" به کارگردانی مهرشاد کارخانی درباره حضور این فیلم در بخش "نوعی نگاه" بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به خبرنگار سینمایی برنا گفت: بنده به عنوان تهیه‌کننده این اثر از تمامی مسوولان و برگزارکنندگان این رویداد سینمایی از جمله جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزیر ارشاد، علیرضا سجادپور رییس اداره کل نظارت و ارزشیابی امور سینمایی ارشاد، مهدی مسعود شاهی دبیر جشنواره فیلم فجر و هیات انتخاب این دوره از جشنواره و دیگر دست اندرکاران برگزاری آن به دلیل حضور "کوچه ملی" در بخش "نوعی نگاه" تشکر می‌کنم و معتقدم همین قدر که مسوولان فرصت دیده شدن را برای این فیلم فراهم کردند جای قدردانی و تشکر دارد.

وی همچنین درباره برخی فیلمسازان که از حضور آثارشان در این بخش ابراز نارضایتی کرده بودند گفت: معتقدم تمامی دوستان سینماگر چنانچه تصمیم به عدم حضور در این بخش بگیرند اشتباه کرده‌اند.تمامی دوستان باید این فرصت را برای نمایش آثار خود غنیمت بشمارند.

این تهیه کننده ادامه داد: جشنواره فیلم فجر مدت‌هاست در بخش مسابقه جایگاه حضور آثاری شده است که در اغلب موارد با بودجه دولتی یا به صورت نیمه دولتی تولید شده‌اند و متاسفانه فکر می‌کنم بزرگترین مشکل ما در حوزه تهیه‌کنندگان، پروانه ساخت, پروانه نمایش،اکران و جشنواره‌ها، بحث خودی و غیر خودی شدن سینماگران است و اکنون برخی از ما سینماگران نمی‌دانیم باید چه کنیم تا خودی شویم.

وی ادامه داد: در حال حاضر و در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اگر به آثار بخش مسابقه دقت کنید 75 الی 80 درصد فیلم‌هایی هستند که به طور مستقیم توسط تلویزیون، بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری یا دیگر سازمان‌های دولتی ساخته شده‌اند. 25 درصد مابقی هم که خصوصی وابسته به دولت هستند. در چنین شرایطی سؤالی که مطرح می‌شود این است که حمایت دولت از بخش خصوصی چه می‌شود و بخش خصوصی چگونه می‌تواند در این رویداد سینمایی سهم بیشتری را از آن خود کنند.

این سینماگر ادامه داد: از دیگر مشکلات جشنواره فیلم فجر عدم توجه به حقوق مادی سازندگان آثار است. جشنواره فیلم فجر تا زمانی که آثار سینمایی را نشان می‌دهد و سازندگان آثار را تقویت مالی نمی‌کند تنها جایی برای گرفتن بازخوردها، نگاه‌ها و نظرات مخاطبان برای فیلم‌ساز است و فایده و جایگاه دیگری نخواهد داشت.

وی در پایان گفت:گاهی برای برخی از دوستان که در بخش مسابقه جشنواره فیلم دارند احساس نگرانی می‌کنیم زیرا در برخی از مواقع برای فیلم‌ها تا 25 بار نمایش می‌گذارند و از درآمد حاصل از این نمایش‌ها چیزی عاید سینماگران و تهیه کنندگان نمی‌شود. 5 بار نمایش برای هر فیلم در جشنواره فیلم فجر کافی است و تا زمانی که فستیوالی مانند فجر به این موضوع توجهی نداشته باشد به بدنه سینما و تهیه کنندگان مستقل آسیب جدی وارد می‌کند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز