دبیر جشنواره تئاتر فجر برنامه‌های این جشنواره را تشریح کرد

۱۳۸۹/۱۰/۰۵ - ۲۲:۳۱:۰۰
کد خبر: ۱۹۴۸
دبیر بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بدون حضور خبرنگاران برنامه‌های این جشنواره را تشریح کرد.

به گزارش سرویس فرهنگ‌وهنر، محمد حیدری دبیر بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تشریح بخش‌های مختلف این رویداد بین‌المللی حوزه تئاتر کشور پرداخت و افزود: بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف انعکاس شایسته فعالیت سالانه تئاتر کشور، ایجاد زمینه تبادل و تجربه در سطح هنرمندان داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف از 16 بهمن تا 1 اسفند 1389 در تهران و همزمان در استان‌های مختلف برگزار خواهد شد.

وی رویکرد علمی پژوهشی و توجه جدی به ویژگی‌های اقلیمی و بومی و هم‌چنین تولید آثار با رویکردهای اجتماعی معاصر، انعکاس ارزش‌های متعالی جامعه، تأکید بر توسعه و ارتقاء تئاتر شهرستان و کشف استعدادهای گمنام و جوان تئاتر کشور، ترجمه و عرضه شیوه‌های بدیع و تأثیرگذار را همراه با تمرکززدایی با رویکرد مشارکت بخش خصوصی از نکات اصلی این دوره جشنواره عنوان کرد.

حیدری خاطر نشان کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام بیست و نهم در قالب بخش‌هایی چون مرور تئاتر ایران در سال1388- 1389، برگزیدگان تئاتر مناطق، بخش جشنواره جشنواره‌ها، بخش تجربه‌های نو، چشم انداز تئاتر ایران در سال 1390، مسابقه بین‌الملل تئاتر، بخش مسابقه عکس و پوستر تئاتر، بخش تولید نمایشنامه و نمایشنامه‌خوانی، پژوهش، بخش کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی و بین‌المللی، بخش پایان نامه‌های برتر دانشجویی و بازار تئاتر طراحی و پیش بینی شده است. 

وی با بیان این که جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین رویداد تئاتری کشور است اظهار امیدواری کرد: با همدلی و تعامل همه خانواده تئاتر کشور اعم ار تهران و مناطق و استان‌های مختلف کشور شاهد برگزاری حرکتی جریان ساز و پویا در حوزه تئاتر کشور باشیم. 

حیدری با اشاره به بخش مرور تئاتر ایران خاطر نشان ساخت: ستاد برگزاری جشنواره با هدف ارائه کارنامه یک ساله تئاتر کشور در قالب نمایش‌های اجرا شده بخش مرور تئاتر ایران در سال 1388-1389 را برگزار می‌کند. نمایش‌های این بخش شامل آثاری می‌شود، در محدوده زمانی بهمن‌ماه 1388 تادی‌ماه 1389 در یکی از سالن‌های عمومی تئاتر، وابسته به مرکز هنرهای نمایشی یا سایر سازمان‌های فرهنگی در تهران حداقل 15 اجرا و در شهرستان حداقل 5 اجرای عمومی داشته باشند. 

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ادامه گفت: نمایش‌های بخش "تئاتر مناطق" توسط شورای عالی انتخاب از میان گروه‌های معرفی شده به‌عنوان برگزیدگان مناطق پس از بررسی و ارزشیابی هنری گروه‌های واجد شرایط انتخاب خواهد شد.

وی یادآور شد: ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با هدف تشویق برگزیدگان جشنواره‌های سراسری تئاتر کشور و نیز امکان دست‌یابی به چشم اندازی از این جشنواره‌ها، بخش برگزیدگان جشنواره‌های نمایشی کشور را برگزار می‌کند.
  

حیدری اظهار داشت: قطعا حضور گروه‌های نمایشی از سایر کشورها و رقابت آن‌ها با گروه‌های نمایشی داخلی و ایجاد بسترهای لازم برای نگاه تطبیقی و مقایسه‌ای بین هنرمندان داخلی و خارجی بدون تردید بر تئاتر ما تاثیر می‌گذارد و زمینه‌های رشد و پویایی تئاتر را فراهم می‌آورد. 

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افزود : ارائه نسخه تصویری با کیفیت مناسب با زیرنویس انگلیسی و همچنین بروشور و کاتالوگ به زبان لاتین برای مدعوین الزامی است و گروه‌های نمایشی با سابقه حضور یا تولید مشترک در جشنواره های بین‌المللی در اولویت است.

وی همچنین خبر داد: بزودی شرایط حضور در بازار تئاتر فجر از سوی روابط عمومی جشنواره اعلام خواهد شد.

حیدری عنوان کرد: بخش تولید نمایشنامه و نمایشنامه‌خوانی با اولویت‌های چون: "پرداختن به میراث گرانقدر دینی و ملی"، "رویکرد به فرهنگ های بومی و اقلیمی"، "رویکرد به وقایع و شخصیتهای موثر انقلاب اسلامی"، "طرح دیدگاه ها و وضعیت سیاسی ایران و جهان"، "توجه به فرهنگ مقاومت در سطح ایران و جهان" به همین منظور پیش بینی شده است.

وی افزود: در راستای "حمایت از پژوهشگران حوزه نمایش و بر طرف کردن نسبی نیازهای تحقیقاتی کشور"، " ایجاد شرایط برای حضور پایان‌نامه‌های برتر دانشجویان رشته نمایش"، "بهره‌گیری از دیدگاه‌های کارشناسان ایرانی و خارجی درحوزه‌های مختلف نشست‌های آموزشی" و ... بخش‌های مانند: پژوهش، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی و بین‌المللی، بخش پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی در جشنواره درنظر گرفته شده است که به طور قطع بر بار محتوایی و غنای جشنواره خواهد افزود.

حیدری با اشاره به بخش تئاتر خیابانی جشنواره و پیش‌بینی آن در قالب دو بخش "برگزیدگان پنجمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی و بخش ویژه پیش‌بینی جایزه مردمی خبر داد و یادآور شد: ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به منظور توجه به رأی و نظر تماشاگران و توجه بیشتر هنرمندان به نیازهای فکری، معنوی و فرهنگی مخاطبان، همزمان با برگزاری جشنواره اقدام به نظر سنجی خواهد کرد و سرانجام نمایش منتخب از سوی تماشاگران در روز اختتامیه اعلام خواهد شد. برگزیده این بخش علاوه بر دریافت تندیس جشنواره در اولویت اجرای عمومی قرار خواهد گرفت. 

وی کیفی‌گرایی را مهمترین شاخصه در انتخاب آثاراین دوره جشنواره خواند و با بیان این که معیار اصلی ما کیفیت آثار است صریح کرد:‌ همه بخش‌های جشنواره را هیأت انتخاب مورد ارزیابی قرار می‌دهد و هیچ گروه دیگری در انتخاب آثار دخالت ندارد. 


وی درباره دومین دوره بازار تئاتر نیز گفت: بنا داریم با همکاری گروه‌های نمایشی ساختار متفاوت و جذابی را برای بازار طراحی کنیم و احتمالاً این بازار هفته اول جشنواره برپا خواهد شد.


حیدری درباره آثار بخش بین‌الملل جشنواره گفت: در بخش بین‌الملل اگر بخواهیم آثار خوبی داشته باشیم، مستلزم برنامه‌ریزی بلندمدت و چند ساله هستیم؛ چرا که گروه‌های خوب و معتبر برای 2 تا 3 سال آینده خود برنامه‌ریزی کرده‌اند، با این همه ما امسال 2 تا 3 کار ویژه در بخش ویژه بین‌الملل خواهیم داشت. 

وی با اشاره به لزوم استفاده و بهره‌گیری گروه‌های نمایشی شهرستانی از فضای جشنواره خبر داد: در نظر داریم فضایی فراهم آوریم تا مهمانان شهرستانی بتوانند به بهترین نحو از جشنواره استفاده کنند.

به گزارش برنا، محمد حیدری دبیر جشنواره تئاتر فجر از ابتدای دبیری خود هیچ نشست عمومی با خبرنگاران نداشته و فقط در یک نشست کابینی برخی از برنامه‌های خود را اعلام کرده است. این در حالی است که خبرنگاران سوالات فراوانی درباره بزرگترین رویداد تئاتری کشور از این دبیر و حسین مسافرآستانه رئیس مرکز  هنرهای نمایشی دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز