گزارش کامل برنا از اختتامیه جشنواره فیلم فجر

برگزیدگان جشنواره ۲۹ معرفی شدند

۱۳۸۹/۱۱/۲۸ - ۱۶:۳۵:۰۰
کد خبر: ۱۹۹۸۱
برگزیدگان جشنواره ۲۹ معرفی شدند
با برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار سینمایی برنا، برگزیدگان بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

در بخش "نگاه نو" دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری به همراه خودروی پراید به وحید نصیریان برای فیلم "قلب‌ سیمرغ" اهدا شد.

نامزدهای بهترین دستاورد هنری عبارتند از: بی‌انتها (امیرحسین جهددوست)، قلب سیمرغ (وحید نصیریان)، افسانه گل نور (علی نوری اسكویی و مهدی خروشی)
جایزه دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه و یک دستگاه خودروی پراید به نگار آذربایجانی و فرشته طائرپور اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن و یک دستگاه خودرو پراید جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به غزل شاکری برای فیلم سینمایی "آینه‌های روبرو" اهدا شد.

نامزدهای بهترین بازیگر زن عبارتند از:غزل شاكری (آینه‌های روبرو)، لیلا حاتمی (چیزهایی هست كه نمی‌دانی)، ماه‌چهره خلیلی (پرنده‌باز)، آیلین حسینیان (بی‌انتها)
دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد و یک دستگاه خودروی پراید جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به پژمان بازغی برای فیلم سینمایی "مرگ کسب و کار من است" اهدا شد.

نامزدهای بهترین بازیگر مرد عبارتند از: پژمان بازغی (مرگ كسب و كار من است)، امیر آقایی (مرگ كسب و كار من است)، علی مصفا (چیزهایی هست كه نمی‌دانی)، حبیب دهقان نسب (سفر سرخ).

جایزه ویژه هیات داوران به صادق صفایی برای بازی در فیلم "سفر سرخ" اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به حمید فرخ نژاد برای فیلم "سفر سرخ" اهدا شد.

نامزدهای بهترین كارگردان عبارتند از:حمید فرخ‌نژاد (سفر سرخ)، فردین صاحب‌الزمانی (چیزهایی هست كه نمی‌دانی)، امیر ثفقی (مرگ كسب و كار من است).

حمید فرخ نژاد با تشکر از هیات داوران گفت: تشکر ویژه دارم از به نمایش درآمدن "سفر سرخ" كه در این زمینه آقای میرعلایی و پژمان لشکری‌پور برای نمایش فیلم بسیار تلاش کردند.

فربد فرخ نژاد فرزند این هنرمند نیز که به همراه پدر روی صحنه حضور داشت، متنی را به این شرح خواند: سلام شبتان به خیر، زمانی که "سفر سرخ»"ساخته شد، من به دنیا نیامده بودم مرسی که به پدرم جایزه دادید.

حمید فرخ نژاد هم گفت: من خیلی خوشحالم که پسرم نمی‌گوید مرحوم پدرم و در قید حیاتم و این جایزه به من اهداء شد.

در این بخش دیپلم افتخار بهترین فیلم به همراه یك دستگاه پراید به امیر ثقفی برای فیلم "مرگ کسب و کار من است" اهدا شد.

و سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو به همراه یک دستگاه خودرو پراید به حمید فرخ نژاد برای فیلم "سفر سرخ" اهداء شد.

نامزدهای بهترین فیلم عبارتند از: آینه‌های روبرو (فرشته طائرپور)، سفر سرخ (حمید فرخ‌نژاد) و قلب سیمرغ (وحید نصیریان).

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به فیلم سینمایی "آیینه‌های روبرو" به کارگردانی اهدا شد.

نامزدهای بهترین فیلمنامه عبارتند از: سفر سرخ (حمید فرخ‌نژاد) و آینه‌های روبرو (نگار آذربایجانی و فرشته طائرپور)

سعید سهیلی، فریدون جیرانی، وحید جلیلی و پروانه معصومی داوری بخش نگاه نو (مسابقه فیلم های اول) جشنواره بیست و نهم فیلم فجر را بر عهده داشتند.

در ادامه مراسم جوایز بخش سودای سیمرغ به برگزیدگان اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به همراه یک دستگاه خودرو تیبا جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به سعید ملکان برای فیلم‌های "فرزند صبح" و "آلزایمر" اهدا شد كه جایزه‌ این بخش را سید احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اهداء کرد .

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به همراه خودروی تیبا به امیررضا معتمدی برای فیلم "راه آبی ابریشم" اهدا شد كه جایزه‌ این بخش را علی معلم اهدا كرد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به همراه خودرو تیبا به محسن روزبهانی برای فیلم سینمایی "33 روز" اهدا شد كه جایزه‌ این بخش را ابوالقاسم طالبی اهداء کرد.
 
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به همراه خودرو تیبا به ایرج رامین فربرای فیلم سینمایی "جرم" اهدا شد كه رامین‌فر جایزه‌اش را از مدیرعامل ایران خودرو دریافت کرد.

ایرج رامین‌فر پس از دریافت جایزه خود گفت: در سن و سالی هستم كه وقتی این جایزه را می‌گیرم، نیرویی به من می‌گوید مسئولیتم بیشتر شده و باید به كارم ادامه دهم، اما این جایزه را حق جوان‌ها می‌دانم.

رامین‌فر ادامه داد: "جرم" را خیلی دوست دارم، همان اندازه كه "سرب" را دوست دارم و این جایزه را به همسرم كه بسیار از من دور است، تقدیم می‌كنم.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به همراه یک دستگاه خودرو سواری تیبا به محمود سماک باشی برای فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" اهدا شد.

سماک باشی با تشکر از هیات داوران گفت: جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم که مرا تحمل کرد.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به همراه یک دستگاه خودرو سواری تیبا به اسحاق خانزادی و علی ابوالصدق برای فیلم سینمایی "جرم" اهدا شد.

اسحاق خانزادی در سخنانی کوتاهی عنوان كرد: ادای احترام می‌كنم به تمام خاك خورده‌های سینما.

احمد میرعلایی كه برای اهدای جایزه این بخش بر روی سن حاضر بود، در سخنانی گفت: صدای برج میلاد در روزهای اول مشكل داشت و ایشان بدون اینكه كسی بخواهد ایستادند و یك‌تنه صدا را درست كردند و بعد به خانه‌شان رفتند.

دیپلم افتخار به همراه خودرو پراید بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به شهاب حسینی برای بازی در فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" اهدا شد كه جایزه‌ این بخش توسط میراعلایی اهدا شد.

شهاب حسینی بازیگر برگزیده مكمل مرد كه برای فیلم "جدایی نادر از سیمین"‌ دیپلم افتخار دریافت كرد،‌ در سخنانی مطرح كرد: با تشکر از هیات داوران، احساس این لحظه را تقسیم می‌کنم با فیلم‌هایی كه شایستگی حضور در بخش مسابقه را داشتند اما نرسیدند به بخش مسابقه.

وی درباره اصغر فرهادی گفت: او افتخار سینمای ایران است و خدا حفظش كند و امیدوارم دست پر از برلین برگردد.

حسینی جایزه‌اش را به جمعیت امدادی امام علی (ع) تقدیم كرد.

دیپلم افتخار به همراه خودرو پراید بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به محسن طنابنده برای بازی در فیلم سینمایی "ندارها" توسط علی معلم اهدا شد.

محسن طنابنده در سخنانی كوتاه گفت:حالا كه دور هم هستیم و خوش می‌گذرد به فكر كسانی كه در كنارمان نیستند، باشیم و از دوستان مسوول می‌خواهم تا جایی كه می‌توانند همت كنند تا همه بتوانند در سینما فعالیت کنند.

سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار به همراه خودرو پراید بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به حامد بهداد برای بازی در فیلم سینمایی "جرم" توسط مجید انتظامی اهدا شد.

حامد بهداد ضمن ادای احترام به امام رضا (ع) و استادانش حبیب‌الله بی‌گناه ، حمید سمندریان،‌خطاب به مسعود كیمیایی گفت:‌ بسیار خوشحالم برای فیلم شما جایزه گرفتم.

وی افزود:‌برخلاف كسانی كه می‌گویند سال به سال دریغ از پارسال، می‌گویم هر روز بهتر از دیروز است به شرط اینكه شادی و آزادی باشد و به امید آزادی بیشتر.

دیپلم افتخار به همراه دستگاه خودرو پراید بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به ساره بیات برای بازی در فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" اهدا شد. ساره بیات به دلیل حضورش در برلین در سالن حضور نداشت وپدرش جایزه را از مدیرعامل ایران خودرو دریافت کرد.

یادداشت ساره بیات به دلیل عدم حضورش خوانده شد: با دلم عهد بستم که اگر برای دریافت سیمرغ خداوند یاری‌ام کند هزینه اش را به اعضا خانواده تقدیم کنم، امروز مقدر شد که آنجا نباشم تا پدرم خود با دستان فداکارش این جایزه را دریافت کند. این حاصل دسترنج من بود، مغموم‌ام که در کنار شما نیستم و خرسندم در کنار آقای فرهادی در محفل دیگری حضور دارم.

سیمرغ بلورین به همراه دستگاه خودرو سمند بهترین بازیگر نقش مکمل زن به مهناز افشار برای بازی در فیلم سینمایی "سعادت آباد" اهدا شد كه جایزه‌اش را از مدیرعامل ایران خودرو دریافت کرد.

مهناز افشار در سخنانی گفت:‌ ممنون از هیات داوران كه بعد از 15 سال تلاش مرا دیدند و این برایم بسیار ارزش دارد.

وی همچنین ادامه داد: به اصغر فرهادی برای افتخاری كه برای سینمای ایران كسب می‌كند تبریك و به ایشان خسته نباشید می‌گویم، به‌ویژه به پیمان معادی برای بازی خوبش در "جدایی نادر از سیمین".

این بازیگر كه سیمرغ‌اش را برای "سعادت‌آباد" دریافت كرد، گفت:از دوستی آموختم که سرم را بالا بگیرم. برای ایرانیان صلح سعادت و آبادی آرزو می‌کنم.

مهناز افشار جایزه‌اش را به كودكان كار تقدیم كرد.

میرعلایی با تشکر از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر گفت: با تشکر ازمهندس مشایی، شمقدری و همه عزیزان ایران خودرو و سایپا، سوئیچ خوردها را تک تک هنرمندان می‌توانند تحویل بگیرند. جوایز حاضر است و در اختیار شما امشب قرار می‌گیرد.
علی معلم یكی از اعضاء هیات داوران در پایان گفت: قضاوت کار سختی است امیدوارم قضاوت ما با داوران واقعی که مردم هستند، یکی باشد.

برای اهدای بخش دوم جوایز بخش مسابقه‌ جشنواره‌ فیلم فجر، مهدی مسعودشاهی، شهرام اسدی، مرتضی شایسته، علی معلم، ابوالقاسم طالبی، مجید انتظامی، جواد شمقدری، اسفندیار رحیم مشایی به روی صحنه آمدند.

در ادامه دیپلم افتخار به همراه خودرو پراید بهترین بازیگر مرد به علی مصفا برای فیلم "آسمان محبوب" اهداء شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد به همراه خودرو سمند به مهدی هاشمی برای بازی در فیلم‌های سینمایی "آقا یوسف" و "آلزایمر" اهداشد كه این جایزه را را از رحیم مشایی دریافت کرد.

مهدی هاشمی بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگری نیمی از جایزه‌اش را به خانه سینما و نیمی دیگرش را به كیانوش عیاری اهدا كرد و گفت: خانه سینما كه عضو آن هستم و كیانوش عیاری كه استاد بزرگ سینماست که متاسفانه فیلمش در جشنواره به نمایش در نیامد.

وی افزود: دلیل حضور ما در اینجا این است كه بگوییم سینما مال همه ماست، بدون اینكه شقه شقه و این‌وری و آن‌وری كنیم.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به همراه خودرو پراید به مهتاب کرامتی برای بازی در فیلم "آلزایمر" اهداء شد. مهتاب کرامتی جایزه‌اش را از جواد شمقدری معاونت سینمایی دریافت کرد.

مهتاب كرامتی در سخنانی با تشكر از هیات داوران در سخنانی گفت:از آقای سعید سعدی ممنونم كه این فیلم خوب را تهیه كردند.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن به همراه یک دستگاه خودرو سمند در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به ویشکا آسایش برای بازی در فیلم سینمایی "ورود آقایان ممنوع" اهدا شد.

ویشكا آسایش برگزیده بازیگری زن جشنواره بیست و نهم گفت: از تك تك اعضای گروه "ورود آقایان ممنوع" كه باعث شدند، من اینجا باشم تشكر می‌كنم، از رامبد جوان و پیمان قاسم خانی برای فیلمنامه خوبش. از رضای عزیزم که اجازه داد به راحتی و بدون دغدغه کار کنم تشکر می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی به همراه یک دستگاه خودرو سمند به کارن همایونفر سازنده موسیقی فیلم سینمایی"جرم" اهدا شد و همایونفر جایزه‌اش را از مجید انتظامی دریافت کرد.

كارن همایون‌فر در سخنانی گفت: بیست سال پیش مسعود كیمیایی مرا با "رد پای گرگ" به سینماها آورد و بعدها موسیقی "سلطان" را برایشان ساختم و الان بعد از بیست سال با "جرم" جایزه می‌گیرم.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به همراه دستگاه خودرو سمند به واروژ کریم مسیحی برای تدوین فیلم سینمایی "ندارها" اهدا شد كه کریم مسیحی جایزه‌اش را از علی معلم دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به همراه یک دستگاه خودرو سمند به محمود کلاری برای فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" اهدا شد و محمود کلاری جایزه‌اش را از مرتضی شایسته دریافت کرد.

کلاری در این مراسم گفت: قصد ندارم جایزه‌ام را تقدیم کنم به ویژه به همسرم. هرچه که دارم متعلق به اوست. خیلی شوکه شدم پس از نزدیک به سه دهه این اولین فیلمی بود كه توانستم از قواعد پیشین در کار فیلمبرداری با هدایت و راهنمایی اصغر فرهادی فاصله بگیرم و به سمت فیلمبرداری برویم که دیده نشود.

وی ادامه داد:از اینکه این تلاش از سوی هیات داوران دیده شده است خوشحالم. امشب شب استاد مسعود کیمیایی است و من دلم نمی‌آید از دوست بزرگوارم تورج منصوری یاد نکنم. آنچه که آموختم در قدم‌های آغازین با راهنمایی‌های او بود. امیدوارم سینما بالنده‌تر بشود.

كلاری همچنین از محمود سماک باشی تشکر كرد و گفت: از ایشان بسیار متشكرم كه صدای دوربین را به حدی پایین آورد که شما صدای آن را نشنوید.

در ادامه‌ مراسم اختتامیه‌ جشنواره‌ فیلم فجر دیپلم افتخار و یک خودرو سواری پراید بهترین فیلمنامه به احمدرضا معتمدی برای فیلم سینمایی «"لزایمر" اهداء شد كه این جایزه را جواد شمقدری اهداء کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به همراه یک دستگاه خودرو پراید به "اصغر فرهادی" برای نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" اهدا شد.

محمود کلاری به نمایندگی از اصغر فرهادی جایزه‌ را از مهدی مسعود شاهی دریافت کرد.
این فیلمبردار همچنین پس از دریافت جایزه فیلمنامه كه به نمایندگی از اصغر فرهادی آن را دریافت كرد، گفت: نزدیك به شش ساعت پیش با فرهادی در آلمان صحبت كردم و "جدایی نادر از سیمین" برلین را تكان داده كه بعدا اخبارش را می‌شنوید.

وی افزود: در شب آخر فیلمبرداری فرهادی می‌گفت ما جایزه‌مان را گرفتیم و لذتمان را بردیم و از این به بعد هر چه اتفاق بیفتاد، لذتی است كه از تماشاگر می‌بریم.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به همراه دستگاه خودرو سمند در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به اصغر فرهادی برای کارگردانی فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" اهدا شد.

شهاب حسینی به نمایندگی از اصغر فرهادی این جایزه را از رحیم مشایی دریافت کرد.
شهاب حسینی به نمایندگی از فرهادی گفت: این جایزه تقدیر از یک متفکر و بعد یک فیلمساز است. مبارکشان باشد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به همراه یک دستگاه خودرو سمند جشنواره به مسعود کیمیایی برای کارگردانی فیلم سینمایی "جرم" اهدا شد. کیمیایی جایزه‌اش را از جواد شمقدری دریافت کرد.

مسعود كیمیایی كارگردان و تهیه‌كننده فیلم برگزیده جشنواره پس از دریافت سیمرغ بهترین فیلم برای "جرم" گفت: نمی‌دانم این سیمرغ از 30 سال پیش تا به حال جا مانده و به من رسید و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده بعد از مدتها یاد من افتاده‌اند. خوشبختانه هیات داوران سینمای مستقل را دیدند و به من تنها كه بدون سرمایه‌ای از جای دیگر فیلم می‌سازم و به جایی وابسته نیستم جایزه دادند. این داوران این بار حرمت استقلال را نگاه داشتند.

پولاد كیمیایی كه به همراه پدرش به روی سن آمده بود اظهار كرد:‌ افتخار می‌كنم كنار پدر هستم و استقبال شما را می‌بینم.

سیمرغ بلورین و جایزه ویژه هیات داوران به همراه یک دستگاه سمند به داریوش مهرجویی برای ساخت فیلم "آسمان محبوب" اهداء شد. وحیده محمدی فر جایزه همسر خود را از مجید انتظامی دریافت کرد.
 
محمدی‌فر در سخنانی گفت:‌داریوش مهرجویی به دلیل سرماخوردگی نتوانست به مراسم بیاید و سلام خود را به همه رساند.

دیپلم افتخاربه همراه پنج سکه بهار آزادی برای ساخت فیلم "ملاقات" به شاپور قریب به عنوان مسن‌ترین كارگردان جشنواره اهداء شد. عباس رافعی به نمایندگی از قریب از علی معلم این جایزه را دریافت كرد.

اولین نمونه سیمرغ زرین به بهترین فیلم از نگاه ملی به همراه 12 سکه بهار آزادی به محمدرضا بزرگ نیا برای فیلم "راه آبی ابریشم" اهداء شد.

دیپلم افتخار ویژه جشنواره به همراه خودرو پراید به محمدرضا اسلام‌لو برای فیلم "جعبه سیاه" اهدا شد.

سیمرغ بلورین ویژه جشنواره به همراه خودرو پراید به فیلم "33 روز" به کارگردانی جمال شورجه اهدا شد.

شورجه در سخنانی گفت: خوشحالم دوستان آزادانه آمدند و مطالبی را گفتند و این آزادی را مدیون ملت شهیدپرور ایران هستیم.

وی افزود: من تشکر می‌کنم از مردم شریف و قهرمان لبنان و از هیات داوران و برگزارکنندگان جشنواره که ماه‌ها شبانه روز تلاش کردند تا فیلم‌های خوبی به نمایش دربیاید.

سیمرغ بلورین ویژه جشنواره به همراه خودرو پراید نمایش ارزش‌های نام دفاع مقدس به حمید بهمنی برای فیلم سینمایی "گلوگاه شیطان" اهدا شد.

حمید بهمنی گفت:علیرغم اینكه فیلم من را نشان داوران ندادند از آقای شمقدری و سجادپور كه فیلم را دیدند تشكر می‌كنم و این جایزه را به شهدای غواص اهدا می‌كنم.
در ادامه سیمرغ بلورین مردمی جشنواره‌ی بیست و نهم فجر به فیلم "جدایی نادر از سیمین" به كارگردانی اصغر فرهادی اهداء شد.

پایان بخش مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تماس تلفنی احمد میرعلایی با اصغر فرهادی در برلین بود كه او در سخنانی گفت: تشكر می‌كنم از همراهی گروهی كه در "جدایی نادر با سیمین" با من كار كردند و بهترین گروه در طول دوران كاری‌ام بود.


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز