پروانه ساخت برای ۲۰ کارگردان فیلم اول صادر شد

۱۳۹۳/۰۴/۱۵ - ۱۹:۴۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۳۵۳
پروانه ساخت برای ۲۰ کارگردان فیلم اول صادر شد
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از صدور پروانه ساخت برای 20 کارگردان فیلم اول خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا،محمد احسانی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با تاکید بر کار کارشناسی و دقیق اعضای شورای صدور پروانه ساخت در امر صدور پروانه برای کارگردان های فیلم اولی گفت: برای صدور پروانه ساخت های كارگردان اولی در نوبت نخست امسال، ۷۰ متقاضی داشتیم كه پرونده‌های خود شامل نمونه كار، سوابق كاری و فرهنگی – هنری را به دبیرخانه تحویل داده بودند .

وی ادامه داد: اعضای شورا، سوابق یاد شده را بر اساس امتیازات در نظر گرفته شده طی چند جلسه بازبینی و بررسی كرده و در در روز چهارشنبه ۱۱تیرماه در یك جلسه نهائی كه حدود ۹ ساعت طول كشید حدود ۲۰ نفر به ترتیب امتیازات كسب شده مشخص شدند که البته اسامی این افراد به شكل رسمی اعلام نشده و پس از بررسی فیلمنامه و تركیب عوامل اسامی منتخبین سری اول به صورت رسمی اطلاع رسانی خواهد شد .

احسانی افزود: افرادی كه موفق نشدند در این مرحله امتیاز لازم را كسب كنند و همین طور متقاضیان جدید، باید آثار و سوابق خود را برای بررسی در نوبت شهریور و آذر سال جاری ارائه کنند.

بر اساس اطلاعیه ای كه شورای پروانه ساخت در اواخر سال گذشته صادر كرد بنا شده تا سقف ۱۵درصد پروانه‌های صادره به فیلم های اول اختصاص یابد .

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در ادامه گفت: در جهت حركت به سمت تولیدات حرفه ای و استاندارد به دنبال ضابطه‌ مند كردن ورود فیلم سازان اول هستیم. سال گذشته شاهد بودیم حدود ۶۵ فیلم اولی فرم ورود به جشنواره را تكمیل كرده بودند این مسأله از یك طرف فرصتی بی نظیر برای ورود افكار و ایده های نو و انرژی و نشاط به بدنه سینماست كه بسیار مبارك و مغتنم است اما مثل هر فرصتی اگر تابع قاعده و ضابطه نباشد می تواند منجر به تهدید برای كلیت سینما گردد و همین طور می تواند اولین كار یك فیلم ساز را به آخرین كار او تبدیل كند. در فضای رسانه ای هم معمولا چند نفری كه می درخشند دیده می شوند ولی معمولا به ریزش ها و افراد ناموفق كمتر توجه می‌شود. این عدم موفقیت ها عوارض و هزینه های بسیاری برای كلیت سینما، خود فیلم ساز و مدیریت سینما دارد.

وی بیان کرد: یكی از وظایف شورای پروانه ساخت كه در آن اطلاعیه هم اشاره شده، تنظیم رابطه منطقی میان چرخه تولید و اكران است. به هر حال ما در اكران با محدودیت هایی مواجهیم و نهایتا حدود ۵۰ فیلم در سال اكران می كنیم نسبت فیلم های اول باید درصد منطقی و معقولی از كل اكران باشد برای اینكه فیلم اول در ذات خود نوعی تجربه و دغدغه شخصی است كه معمولاً به مسأله گیشه و فروش كمتر توجه دارد؛ البته استثنائاتی هم وجود دارد كه فیلم های اول علاوه بر جنبه های هنری و خلاقانه با مخاطبین قابل توجهی هم رابطه برقرار می كنند .

وی افزود: مدیریت سینما باید از طرفی راه را برای فكرهای جدید و نگاه های نو باز كند و از طرف دیگر گردش اقتصادی سینما،‌ تنوع ژانرها و مضامین و ... را مورد توجه قرار دهد. سازمان سینمائی بنا دارد ضمن رعایت دقیق ضوابط و سقف اعلام شده در جهت ارتقاء كمی و كیفی سینمای ایران قدم بردارد و در بهتر اجرا شدن این سیاست از همه دلسوزان، ‌دست اندركاران و رسانه های سینمائی استمداد می طلبد. پیش بینی های مكمل نیز در بخش های حمایتی به جهت تسهیل این امر انجام شده كه فیلم سازان اول كه از تهیه كننده، عوامل و مشاوران حرفه ای استفاده می كنند بتوانند با سهولت بیشتری اثر خود را تولید كنند.

احسانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: متأسفانه در برخی موارد دیده شده كه برخی تهیه كنندگان به شكل صوری در پروژه ها و خصوصا فیلمهای اول مشاركت می كنند شورای پروانه ساخت علاوه بر ارزیابی اثر تولید شده موارد تخلف را نیز پیگیری و در پروانه ساخت های بعدی درخواست شده لحاظ خواهد كرد .

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است كه در دو فصل بعد تعداد متقاضی فیلم اول تدریجا منطقی تر شود، پیشنهاد ما به دوستان عزیز متقاضی كه سوابق كاری قابل ارائه و معتبری ندارند این است كه در ورود به عرصه سینمای حرفه ای عجله نكنند و در ابتدا توانائی های خود را به همكاری با مركز گسترش و سینمای جوان افزایش دهند .

احسانی افزود: طبیعی است كه هر متقاضی خود و اثرش را واجد خصوصیات لازم برای تولید بداند یا نگران از دست دادن فصل، سرمایه گزار و نرسیدن به جشنواره باشد؛ ولی باید قبول كنیم وقتی ۷۰ نفر در یك فصل متقاضی صدور پروانه ساخت فیلم اول هستند نمی توان به همه مجوز داد و بالاخره عده ای در این رقابت در رتبه های بعدی قرار می گیرند. شورای پروانه ساخت امیدوار است این تصمیم به نفع و مصلحت كل سینما منجر شود و همه شاهد جشنواره ای با شكوه و اكرانی با شكوه تر و گرم تر باشیم .

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در خاتمه گفت: با توجه به اینكه طبیعتاً بخشی از مجوزهای صادر شده به دلایل مختلف به تولید منتهی نمی شوند در هر فصل تعدادی بالاتر از سقف اعلام شده مجوز صادر می شود كه در صحنه عمل تعداد مورد انتظار فیلم اول تولید شود. البته به طور كلی درخواست ما از متقاضیان صدور پروانه اول و غیراول این است كه در زمانی مبادرت به درخواست پروانه نمایند كه بخش مهمی از اقدامات اولیه مانند تكمیل فیلم نامه، مذاكره ابتدائی برای جذب سرمایه و ... را انجام داده باشند تا مواجه با سیل تقاضای تمدید پروانه ساخت نباشیم خصوصا كه شورای پروانه ساخت به طور مرتب فهرست پروانه های فاقد اعتبار را به نهادهای حمایتی (مثال فارابی) ‌اعلام می كند تا در روند حمایت مورد توجه قرار گیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز