علویان: سینمای مستند به عوامل حرفه‌ای نیاز دارد

۱۳۹۳/۰۸/۳۰ - ۱۵:۱۵:۵۶
کد خبر: ۲۳۹۰۶۳
علویان: سینمای مستند به عوامل حرفه‌ای نیاز دارد
علیرضا علویان از صداگذاران حرفه‌ای سینما با سه فیلم مستند در هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد.

وی درباره تفاوت‌های سینمای مستند و سینما بلند داستانی گفت: «از نظر من این دو نوع سینما هیچ تفاوتی با هم ندارند؛ عوامل سینما باید بپذیرند که سینمای مستند و کوتاه هم نیاز به عوامل حرفه‌ای دارد و در همه جای دنیا به اندازه سینمای بلند داستانی برای آن وقت و انرژی می‌گذارند.»

علویان ادامه داد: «واقعی بودن اتفاقات و وقایع در سینمای مستند صداگذار را وا می‌دارد سطح صدا‌ها را بالا‌تر ببرد. از آنجایی که همه چیز در سینمای مستند واقعی است، نباید به هر صدایی اکتفا کرد؛ در نتیجه کیفیت فیلم‌های مستند بیشتر می‌شود. هر چه کیفیت بیشتر باشد اثر سینمایی به استانداردهای روز سینمایی نزدیک‌تر می‌شود و می‌تواند در عرصه بین‌المللی بهتر دیده شود.»

وی با اشاره به مستند «شش قرن و شش سال» مجتبی میرتهماسب و همکاری با این مستندساز عنوان کرد: «به خاطر این مستند توانستم از جشن خانه سینما جایزه بگیرم و از اینکه در سینمای مستند فعالیت می‌کنم راضی‌ام. البته خیلی از عوامل سینمای حرفه‌ای به دلیل مشکلات مالی و پرداخت نشدن دستمزد، این کار را نمی‌کنند!»

علویان در پایان، با تاکید بر اینکه فیلم‌های مستند را در جشن خانه سینما، جشنواره فیلم فجر و جشنواره سینماحقیقت دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: «شاید یکی از دلایل فعالیت من در این حوزه داشتن استودیو است. دوست دارم سطح صداگذاری در سینمای مستند بالا برود. گاهی می‌بینیم مستندسازان تمام فعالیت‌های پشت دوربین را خودشان به عهده می‌گیرند که البته این کار درستی نیست، به خصوص در زمینه صداگذاری که کاملا تخصصی است و باید به فعالان این حوزه سپرده شود.»

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم (ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز