در نشست نقد و بررسی فیلم «آشنایی با لیلا» مطرح شد؛

عصرآزاد: کیارستمی در فیلم هایش قضاوت نمی کند

۱۳۹۳/۱۰/۳۰ - ۱۸:۰۴:۵۲
کد خبر: ۲۵۵۵۶۴
عصرآزاد: کیارستمی در فیلم هایش قضاوت نمی کند
سحر عصر آزاد در نشست نقد و بررسی فیلم «آشنایی با لیلا» گفت: کیارستمی در فیلم هایش قضاوت نمی کند.

نشست نقد و بررسی فیلم «آشنایی با لیلا» ساخته عادل یراقی با حضور سحر عصر آزاد منتقد سینما روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، در این برنامه که اجرای آن را هومن اشکبوس بر عهده داشت سحر عصر آزاد در صحبتهایی عنوان کرد: ما در فیلم آشنایی با لیلا شاهد یک طنز زیر پوستی و ظریف در فیلم هستیم که اگر چه مخاطب را به خنده وقهقه وا نمی دارد ولی همیشه خنده ای بر روی لب او وجود دارد . در واقع در طنز فیلم نه خیلی زیاد است نه خیلی کم. این موضوع مسلما برآمده از نوع نگاه آقای یراقی است. 

وی ادامه داد: البته نوع نگاه آقای یراقی به گونه ای است که جهان و روابط واقع گرا را بیشتر می پسندد و طنزی را هم که به فیلم وارد کردند به گونه ای است که به فضای واق گرای فیلم لطمه ای وارد نمی کند.

سحر عصر آزاد به ماجرای سیگار نکشیدن دراین فیلم اشاره کرد و گفت: مجموعه اتفاقهایی که دراین فیلم می افتد مثل زیر سیگاری که به عنوان کادو داده می شود ویا حتی مجسمه سیگار نشان می دهد که این ماجرای سیگار نکشیدن چه قدر در خواست غیر منصفانه ای است.
 
وی ادامه داد: مقاومت در برابر سیگار نکشیدن، یک درامی را شکل می دهد که اگرچه اتفاقی را که انتظار می رود نمی افتد ولی ما با لایه لایه های شخصیت مواجه می شویم.

در ادامه این جلسه بحث جالبی از سوی یکی از تماشاگران عنوان شد و بحث این بود که با توجه به این اینکه این فیلم تحت تاثیر سینمای کیارستمی وبرگرفته از طرحی از کیارستمی است همانند فیلمهای کیارستمی هیچ قضاوتی درباره شخصیتها نمی شود و اصولا کیارستمی در فیلمهایش هیچ قضاوتی نمی کند وبه دنبال این نیست که حق با این است یا حق با آن . سحر عصر آزاد نیز در تکمیل این بحث تاکید کرد: فیلم آشنایی با لیلا این ویژگی را دارد که به ورطه سطحی نگری نمی افتدو شعاری نمی شود.

عادل یراقی کارگردان این فیلم نیز که با تاخیر دراین نشست حاضر شده بود در صحبتهایی گفت: من بازیگر نیستم و نبودم ونخواهم بود ولی آقای کیارستمی به من گفت این نقش برای تو خوب است وحتی گفت تو بازیگر خوبی خواهی شد .هیجان اولین فیلم وهیجان همکاری با کارگردان بزرگی مثل عباس کیارستمی باعث شد تا دراین فیلم بازی کنم. 

وی در ادامه گفت: با وجود اینکه سابقه بازیگری نداشتم و از آنجا که قصه بر اساس شخصیت خودم نوشته شده بود جزییات اخلاقی و رفتاری خودم در فیلم آمد و به نوعی شخصیت وقصه درهم تنیده شده است . در واقع فیلم آشنایی با لیلا را می توان یک فیلمنامه شخصیت محور دانست .

عادل یراقی درادامه توضیح داد: طراحی صحنه این فیلم بر عهده خودم بوده است و هر ایرادی هم به این مسئله وارد است را می پذیرم .خانه ای که درفیلم می بینید خانه خودم است و فیلم مستقل ساختن هم چنین چیزهایی دارد.

علی کریم کارگردان فیلم «من از سپیده صبح بیزارم» هم که دراین نشست حضور داشت در صحبتهایی گفت :خیلی خوشحالم که در این نشست هستم . من و عادل یراقی با هم در کارگاههای آموزشی آقای کیارستمی بودیم و هدف مافیلم ساختن در تقابل با جریان اصلی سینما بوده است .امیداوریم ما و مخاطبان فیلمهایمان به یک نقطه رضایت بخشی برسیم .به نظرم فیلم آشنایی با لیلا فیلمی است که حتما باید روی پرده سینما دید و خوشبختانه با تشکیل گروه هنر وتجربه خیلی از فیلمهایی که فرصت نمایش دادن را نداشتند امکان نمایش را پیدا کردند .

در انتهای جلسه عادل یراقی توضیح داد که خانم لیلا حاتمی بسیار علاقه داشته در این نشست حضور داشته باشد ولی به علت بیماری نتوانسته حضور یابد . به گفته عادل یراقی خانم حاتمی گفته بسیار دوست داشته تا دراین نشست حضور یابد تا از فیلمی که در آن بازی کرده دفاع کند.خانم حاتمی قول داده در نشست دیگری درروزهای آینده شرکت کرده و به سوالات تماشاگران پاسخ بدهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز