وزیر ارشاد:

ایران هراسی یک واقعیت است نه یک توهم

۱۳۹۰/۰۱/۲۰ - ۱۴:۰۱:۰۰
کد خبر: ۳۴۰۹۶
ایران هراسی یک واقعیت است نه یک توهم
حسینی گفت: تبلیغات علیه ما در عرصه جهانی بسیار بوده، هالیوود فیلم‌های متعددی ساخته و پروژه ایران هراسی یک واقعیت است و یک توهم نیست.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر برنا، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره بین المللی فیلم کیش گفت: در کشور ما در طول سال، جشنواره‌های متعدد فیلم برگزار می‌شود و به گونه‌ای این‌ها را تعریف کرده‌ایم که همپوشانی با همدیگر نداشته باشند؛ یعنی دو جشنواره در یک موضوع نباشد و هر کدام یک محور خاصی را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سالانه برگزار می‌شود و از گذشته هم فیلم‌سازان می‌دانند که این جشنواره بر چه محورهایی استوار است و آن ها چه آثاری را می‌توانند ارائه بدهند، ولی جشنواره-های دیگر معمولاً تخصصی است. اما باز احساس نیاز می‌شود که در بعضی از موضوعات باید به طور خاص و متمرکز، اقداماتی صورت بگیرد و جشنواره بین‌المللی فیلم کیش یکی از این جشنواره‌هاست که بر محورهای خاصی تعریف شده و به گونه‌ای طراحی شده است که تکرار جشنواره‌های دیگر نیست و ما هم یکی از حامیان این جشنواره هستیم و به آن‌ها کمک می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به متولیان برگزاری این اتفاق بزرگ منطقه ای یادآور شد: جشنواره بین‌المللی فیلم کیش با همکاری دستگاه‌های مختلفی از جمله: مناطق آزاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین دفتر رئیس جمهور درجزیزه کیش برگزار خواهد شد و فیلم‌سازان کشورهای منطقه اولویت ما هستند تا آثارشان در آن‌جا ارائه شود و از طرف هیأت داوران بخش‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.

حسینی خاطر نشان کرد: این جشنواره با این که اولین دوره برگزاری را پیش رو دارد اما دوستانی که در دبیرخانه و ستاد برگزاری این جشنواره کار می‌کنند، همه افراد با تجربه‌ای در این زمینه هستند، دبیر جشنواره قبلاً هم جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس را برگزار کرده و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری دیگری را نیز در کارنامه دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به استقبال هنرمندان کشورهای مختلف از این رخداد منطقه ای اظهار کرد: در سطح کشورهای منطقه نیز از طرف مسوولان برگزاری جشنواره ارتباطات خوبی برقرار شده است و طبق فراخوانی که از طرف دبیرخانه جشنواره منتشر شده، تاکنون پاسخ خوب بوده و از طرف کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گرفته است و امیدواریم جنبه بین‌المللی آن بالاتر برود.

وی ادامه داد: برای اولین دوره لازم بود که تدابیری اندیشیده شود تا در جشنواره نظاره‌گر فیلم‌هایی با موضوعات و مضامین مختلف باشیم. این اولین تجربه است، قطعاً ما از دیدگاه‌ها و نظرات مختلف بهره خواهیم گرفت، برای این که این جشنواره استمرار پیدا کند، شکلی ساماندهی شده‌ای را داشته باشد و دوستان بتوانند کار را پیگیری بکنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر تصریح کرد: اکنون متأسفانه گاهی اوقات می‌بینیم حتی کشورهای همسایه اطلاعاتشان از وضعیت فرهنگ و هنر ما بسیار کم است. خیلی از همین وزرای فرهنگی کشورهای همسایه وقتی که به ایران می‌آیند و موزه‌ها، ارکستر سمفونیک، دیگر انواع موسیقی و بعضی از فیلم‌های ما را می‌بینند برایشان خیلی جالب است و دچار اعجاب و شگفتی می‌شوند. چون تبلیغات علیه ما در عرصه جهانی بسیار بوده، هالیوود فیلم‌های متعددی ساخته و پروژه ایران هراسی یک واقعیت است و یک توهم نیست که بعضی‌ها فکر می‌کنند و این یک واقعیتی است که آن‌ها از رسانه‌هایشان، از ابزار هنری، از کتاب و از همه امکانات استفاده می‌کنند که ایرانی‌ها را مردمانی نشان بدهند که با منطق، با خرد، با دانش و با عقل فاصله دارند. یعنی همان چیزی که خودشان هستند می‌خواهند به ایرانی‌هایی که سابقه درخشانی دارند وصل کنند.

وی با بیان اینکه باید با این نوع فعالیت‌های فرهنگی، نخبگان جوامع و همچنین کشورهای منطقه را بیشتر آشنا کنیم افزود: قطعاً این گونه فعالیت‌ها در بین مردم آن کشورها تأثیر خواهد داشت به جای اینکه صرفاً به روابط سیاسی و یا حتی اقتصادی بیاندیشیم، روابط فرهنگی است که می‌تواند راه‌گشا باشد و می‌تواند در این زمینه بسیار کمک بکند، هم می‌تواند روابط دولت‌ها را تلطیف بکند و هم این‌که ملت‌ها را به همدیگر بیشتر پیوند بدهد.

حسینی در پایان گفت: ممکن است در بحث سیاسی به گونه‌ای رفتار کنیم و یا مباحث دیگری که مطرح می‌کنیم، دیگران گارد بگیرند و مقابله کنند، اما در بحث فرهنگ به راحتی می‌شود این ارتباط‌ها را برقرار کرد و این مسئله لازم و ضروری است که امیدواریم جشنواره بین‌المللی فیلم کیش در این زمینه نقش داشته باشد.



نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز