عیاری:

طرح مسائل انسانی بزرگترین هدفم در فیلمسازی است

۱۳۹۰/۰۱/۲۶ - ۱۳:۳۲:۰۰
کد خبر: ۳۶۴۶۸
طرح مسائل انسانی بزرگترین هدفم در فیلمسازی است
کارگردان با تجربه سینمای ایران گفت: از دوران آغاز فیلمسازی‌ام كه آماتور بودم دوست داشتم در آثارم به مسائل انسانی بپردازم و سعی كردم این راه را در تمام آثارم ادامه دهم.
به گزارش خبرنگار سینمایی برنا،نخستین آیین گرامیداشت فیلمسازان سلامت محور با موضوع تحلیل روانشناختی كاراكترها، تشریح ابعاد روانی سوژه و تصاویر این فیلم‌ها و تأثیرات تماشای فیلم بر سلامت روان تماشاگران در خانه سلامت برگزار شد و از کیانوش عیاری فیلمساز با تجربه سینمای ایران تقدیر به عمل آمد. 

در ابتدای این مراسم شهرام خرازی‌ها منتقد سینما درباره آثار کیانوش عیاری گفت: در حوزه رسانه و سلامت تشویق و ترغیب مردم به ارتقای فرهنگ پیوند اعضا و اهدای عضو بسیار مورد تأكید قرار گرفته است و كیانوش عیاری یكی از نخستین كسانی بود كه با فیلم "بودن یا نبودن" موضوع پیوند اعضاء را مطابق با اصول دانش پزشكی در سینمای ایران مطرح كرد. قصه فیلم "بودن یا نبودن" درباره پیوند اعضا است اما این فقط ظاهر قضیه است چرا كه پیوند اعضا در این فیلم بهانه‌ای است برای به تصویر كشیدن تقابل و ارتباط انسان‌ها با یكدیگر در موقعیت‌های دشوار زندگی.

این منتقد افزود: این موضوع بعدها بارها و بارها در سیما و سینمای ایران در قالب فیلم و سریال به تصویر کشیده شد اما در اکثر موارد به بیراهه كشیده شد. همچنین عیاری در فیلم "بیدار شو آرزو" به طرح بی‌پرده آسیب‌های روانی ـ اجتماعی متعاقب زلزله بم پرداخته است و احتمالا تلخی حاكم بر فیلم و نگاه عریان عیاری به روابط غیرمتعارف بازماندگان زلزله مانع از نمایش عمومی فیلم تاكنون شده است.فیلم"آبادانی‌ها" نیز یكی از برجسته‌ترین و ماندگارترین تولیدات سینمای ایران در زمینه نقد عمیق آسیب‌های اجتماعی است.

سپس كیانوش عیاری گفت: من از دوران آغاز فیلمسازی كه آماتور بودم با دوربین سوپر 8 كار كردم اما در همان آغاز راه دوست داشتم در آثارم به مسائل انسانی بپردازم و سعی كردم این راه را در تمام آثارم ادامه دهم. فیلم سینمایی "بیدار شو آرزو" به بنیاد سینمایی فارابی واگذار شده و قرار است به‌زودی با اعمال اصلاحاتی بر پرده سینماهای تهران و شهرستان‌ها بنشیند. سه ماه درگیر این فیلم بودم و در زمانی كه مردم در زلزله بم 80 درصد خانواده‌هایشان را از دست داده بودند وظیفه خود دانستم دوربین به دست بگیرم و بخشی از رنج این سرزمین را نشان مردم دهم اما فیلم اكران نشد و سه ماه زحمت من نیز به باد رفت.

وی ادامه داد:همچنین فیلم "بودن با نبودن" درباره پیوند عضو است اما من سعی كردم، مسائل اخلاقی یك پزشك در آن كاملا رعابت شود و در كنار آن به موضوع سنت‌های رایج كشور هم پرداختم و پیشاپیش به دلیل تلخ بودن این اثر عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم بتوانید این فیلم را تا پایان تحمل كنید و برای شما سخت نباشد.

در این مرسم احمد مسجد جامعی، عضو كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران به روی سن آمد و لوح تقدیری به كیانوش عیاری اهدا كرد و در پایان این مراسم فیلم سینمایی "بودن یا نبودن ساخته كیانوش عیاری برای حاضران در سالن به نمایش درآمد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز