علی معلم در گفت‌وگو برنا

فیلم‌های برگزیده جشنواره فرصت اکران هم پیدا نمی‌کنند

۱۳۸۹/۱۰/۱۵ - ۱۲:۵۱:۰۰
کد خبر: ۳۸۵۵
فیلم‌های برگزیده جشنواره فرصت اکران هم پیدا نمی‌کنند
تهیه‌کننده فیلم سینمایی ˝آل˝ گفت: سیاست‌های جشنواره بر اساس سیاست‌های هنری و روشنگرانه نبوده و بیشتر بر پایه سیاست‌های آنی شکل می‌گیرد.

علی معلم تهیه‌کننده و منتقد سینما درباره نحوه و هیات انتخاب آثار جشنواره فیلم فجر به خبرنگار سینمایی برنا گفت: فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره باید براساس سیاست‌های جشنواره انتخاب شود اما نبود سیاست‌های مشخص سبب ایجاد سردرگمی می‌شود.

وی ادامه داد: آیا جشنواره به فیلم‌های خاص و هنری توجه می‌کند و یا رویکرد آن به رشد صنعتی سینما است، متاسفانه جشنواره فجر دارای یک سلیقه و افق مشخص نیست و در دوره‌های مختلف این سلیقه نیز تغییر کرده است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی "گاو خونی" با بیان اینکه سیاست‌های جشنواره براساس سیاست‌های هنری و روشنگرانه نبوده و بیشتر بر پایه سیاست‌های آنی شکل می‌گیرد، اظهار کرد: جشنواره محل کشف آثاری است که به لحاظ ساخت و محتوا دارای استاندارهای مشخص باشند و باعث شکل‌گیری جریان سینمای اندیشمند، صنعتی و مخاطب محور شود.

معلم در ادامه تصریح کرد: فیلم‌های برگزیده هر دوره از جشنواره باید در اکران نیز مورد حمایت قرار گیرند و تنها اهدای جایزه کافی نیست از طرفی در طول برگزاری این جشنواره شاهد بودیم فیلم‌های برگزیده بعضا فرصت اکران به دست نیاوردند و توقیف شدند.

مدیر مسوول ماهنامه "دنیای تصویر" با انتقاد از موضوع محور بودن فیلم‌های برگزیده، عنوان کرد: در داوری فیلم‌ها هیچ‌گاه به صورت تخصصی به فیلم‌ها توجه نشده است در حالی که سینما چند وجه دارد و باید به جنبه‌های تکنیکی نیز توجه شود تا از این طریق بتوان سلایق فکری را به ساختارهای فنی استاندارد نزدیک کرد.

وی در ادامه افزود: اما متاسفانه جشنواره تنها به لحاظ موضوعی فیلم‌ها را بررسی می‌کند و نتیجه آن ساخت فیلم‌هایی می‌شود که مردم آن‌ها را نمی‌بینند.

تهیه کننده فیلم سینمایی "آل" با تاکید بر هزینه آثار در جشنواره‌ فجر گفت: سیاست جشنواره باید به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی تقویت شود تا بتواند ادامه حیات دهد، بخشی که با هزینه کمتر به تولید آثار می‌پردازد.

معلم در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: این مسایل زمانی محقق می‌شود که افق روشنی برای جشنواره ترسیم شده باشد همچنین جشنواره به کشف استعدادهای جدید و تنوع مضامین نیز توجه ویژه‌ای کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز