سیروس همتی در گفت و گو با برنا

برخی نمی‌خواهند تئاتر آرامش داشته باشد

۱۳۸۹/۱۰/۲۷ - ۱۴:۴۶:۰۰
کد خبر: ۸۳۱۰
برخی نمی‌خواهند تئاتر آرامش داشته باشد
یک کارگردان تئاتر گفت: برخی می‌خواهند که تئاتر کشور آرامش نداشته باشد و به دنبال فرصتی می‌گردند تا اهالی تئاتر درگیر مسایل حاشیه‌ای شوند و کل فعالیت‌های چندین ساله آن‌ها در عرصه فرهنگ کشور به راحتی زیر سوال برود .

سیروس همتی کارگردان نمایش "ح دو چشم" درباره شیوه نامه شورای حمایت به خبرنگار تئاتر برنا گفت: شیوه نامه شورای حمایت بسیاری از تئاتری‌ها را عصبی کرده و بسیاری از این شرایط  ناراضی هستند. بنده به کسانی که این شیوه نامه را تدوین کرده‌اند، می‌گویم شما اگر همه جوانب تولید تئاتر را سنجیده‌اید، آیا قانونی برای اهالی تئاتر که پرداخت حقوق آن‌ها یک سال به تاخیر افتاده، در نظرگرفته‌اید؟

وی افزود: در تمام قراردادهای مالی برای طرفی که قرار است حق الزحمه دریافت کند، این اصل وجود دارد که در صورت دیرکرد -حتی چند روزه -در پرداخت، خسارت دیرکرد پرداخت شود این اتفاق در تمام مناسبات دولتی هم وجود دارد ولی چرا به تئاتر که می‌رسد حتی دیرکرد یک ساله نیز مهم نیست.

همتی خاطرنشان کرد: کسانی که شیوه نامه را طراحی کرده‌اند برای قصور همکاران و زیر مجموعه‌های خود بند قانونی در نظر نگرفته‌اند و همه چیز به نفع خود آن‌هاست در حالی که قرار بود این شیوه نامه برای حمایت از تئاتر  طراحی شود.

نویسنده نمایشنامه "ابراهیم خلیل‌الله" ادامه داد: جالب است که به دلیل یک اتفاق و از روی چند عکس که هر دو بازیگر آن زن هستند و نقش مرد را بازی می‌کنند و از لحاظ شرعی نیز ایرادی به آن وارد نیست، جنجالی ساخته می‌شود تا کل تئاتر زیر سوال برود و برخی شروع به سوء استفاده از این شرایط بکنند، این دستمزد فعالیت‌های اهالی تئاتر است.

وی اظهار کرد: برخی می‌خواهند که تئاتر کشور آرامش نداشته باشد و به دنبال فرصتی می‌گردند تا اهالی تئاتر درگیر مسایل حاشیه‌ای شوند و کل فعالیت‌های چندین ساله آن‌ها در عرصه فرهنگ کشور به راحتی زیر سوال برود این وضعیت خوبی برای هنر کشور ما نخواهد بود که هنرمندان دچار این شرایط باشد.

همتی در پایان گفت: این وضعیت و شرایط روانی اهالی تئاتر را زیر فشار گذاشته است و مطمئنا جشنواره تئاتر فجر نیز تحت‌الشعاع آن قرار می‌گیرد و اگر اتفاقاتی از قبیل قضایای نمایش "هدا گابلر" به وجود آید، مزید بر علت خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز