رسول صدرعاملی عضو هیات انتخاب بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر:

هویت یابی مهم ترین تفاوت بخش سینمای بین‌الملل جشنواره سی ام فجر است

۱۳۹۰/۱۰/۰۶ - ۲۱:۰۴:۱۱
کد خبر: ۹۱۷۱۷
هویت یابی مهم ترین تفاوت بخش سینمای بین‌الملل جشنواره سی ام فجر است
رسول صدرعاملی: تقسیم بندی مشخصی که امسال از سوی دبیر جشنواره برای بخش بین‌الملل انجام شد درست است و باید به هنجارهای هر جامعه‌ای احترام گذاشت.

به گزارش سرویس فرهنگی برنا،رسول صدرعاملی کارگردان برجسته ایران که امسال یکی از اعضای هیات انتخاب فیلم‌های بخش بین‌الملل است، درتوضیح صحبت خود گفت: به هر حال در جامعه‌ی ما باید و نباید وجود دارد که نمی‌گذارد هر فیلمی را نمایش بدهیم، در دوره‌های گذشته به خاطر اینکه این هنجارها برای متقاضیان ارسال فیلم تعریف شود، فیلم‌هایی ارسال می‌شد که بدون اطلاع سازندگان‌شان مجبور به حذف صحنه‌هایی و تغییر فیلم‌ها می‌شدیم. اما امسال در فراخوانی که برای کشورهای مختلف فرستاده شده، تمام مواضع و موانع شفاف و روشن توضیح داده شده است که رعایت آنها قبل از اعتبار فیلم‌ساز یا کشور برای ما اهمیت دارد.

او این فراخوان را به نفع جشنواره و فیلم‌سازان می‌داند و معتقد است این شفاف‌سازی باعث شده هم سازندگان با توجه به شرایط، فیلم‌های خودشان را به دفتر جشنواره بفرستند و هم هیات انتخاب در جایگاه ممیز ننشینند و دست به فیلم‌ها نبرند. این کار تکلیف فیلم‌سازان را هم مشخص کرد که سیاستگذاران جشنواره فجر متقاضی چه فیلم‌هایی هستند و چه فیلمی شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارد و به طور مثال بدانند فیلمی را که به جشنواره برلین فرستاده‌اند، براساس همان پیش شرط‌های اولیه در فراخوان نباید به جشنواره فجر بفرستند که در صورت فرستادن هم آن فیلم شانسی برای انتخاب ندارد.

صدرعاملی امیدوار است این هدفمند فرستادن و انتخاب فیلم‌ها باعث بشود رقابت دوست‌داشتنی‌تری بین فیلم‌ها صورت بگیرد.

کارگردان فیلم‌های تحسین شده‌"دختری با کفش‌های کتانی" و"من ترانه 15 سال دارم" مشخص شدن هنجارها برای فیلم‌سازان بخش بین‌الملل را مهم‌ترین تفاوت بخش بین‌الملل جشنواره سی‌ام با سال‌های گذشته می‌داند و آن را «پیدا کردن هویت بخش بین‌الملل جشنواره» می‌داند. او همچنین امیدوار است که این کار در سال‌های آینده هم انجام بشود تا تداوم‌اش آرام آرام باعث مشخص شدن هویت و شخصیت گرفتن بخش بین‌الملل جشنواره فجر بشود.

رسول صدرعاملی در ادامه اضافه کرد: اتفاق خوب و امیدوارکننده دیگری که با تداوم این عمل خواهد افتاد این است که بخش بین الملل جشنواره فجر می‌تواند با تقدیر و برجسته کردن فیلم‌های خوب و کارگردان‌های‌ آنها مانند دیگر جشنواره‌های دنیا محلی برای کشف و معرفی چند فیلم و فیلم‌ساز خوب به جهان بشود که این به اعتبار جشنواره فجر هم اضافه می‌کند.

شایان ذکر است هیات انتخاب بخش بین‌الملل سی‌امین دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر متشکل از رسول صدرعاملی، شهرام اسدی، محمد بزرگ‌نیا، مهدی همایونفر و ژولیان پلیسه است که از میان 553 فیلم رسیده نزدیک به 60 اثر را برای بخش های مختلف بین‌الملل از جمله جام جهان نما (مسابقه سینمای بین الملل)، جلوه گاه شرق (ویژه مسابقه سینمای آسیا)، درجستجوی سعادت (مسابقه سینمای کشورهای اسلامی)، ققنوس زرین همگرایی درآسیا (جایزه مشترک با مجمع مجالس آسیایی)، بیرق طلایی (جایزه ویژه مصطفی عقاد) انتخاب خواهند کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز