نشست صمیمانه رئیس فرهنگستان هنر با هنرمندان جوان

معلم: فرزندان ایران در هرکجای دنیا از شیعه بودن خود برنگشتند

۱۳۸۹/۱۰/۰۷ - ۱۵:۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴
معلم: فرزندان ایران در هرکجای دنیا از شیعه بودن خود برنگشتند
نخستین نشست صمیمانه رییس فرهنگستان هنر با هنرمندان جوان با حضور معاونت‌های مختلف انجمن هنرمندان جوان و ارائه گزارش عملکرد و اهداف آنها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا، صبح امروز نخستین نشست صمیمانه رییس فرهنگستان هنر با هنرمندان جوان برگزار شد.

در این نشست معاونت‌های مختلف انجمن هنرمندان جوان گزارش عملکرد و همچنین اهداف معاونت خود را بیان کردند. 

قاسم‌زاده معاون هنرهای نمایشی در ابتدای این نشست از فعالیت 200 عضو در این انجمن خبر داد که 50 نفر آنها دارای شغل و درآمد زایی در حیطه هنرهای نمایشی هستند. 

وی تولیدات نمایشی برای مدارس، تئاترهای مذهبی، نمایش های دفاع مقدس و عاشورایی را از جمله فعالیت‌های این انجمن عنوان کرد و بعد از ارائه گزارش عملکرد گفت: ما بدون هیچ پشتوانه فعالیت کردیم و لحظه‌هایی بغض کرده و در خود شکستیم اما دستمان را به زانو گرفتیم و بلند شدیم. هنرمندان بسیاری هستند که می‌خواهند فعالیت کنند اما گاه جذب رسانه‌های بیگانه می‌شوند و چقدر خوب است که ما راه را به آنها نشان دهیم. 

قاسم‌زاده افزود: اگر به تئاتر بها داده شود برخلاف شعار معروف که می‌گویند تئاتر درآمد زایی ندارد می‌توان در این زمینه درآمدزایی هم داشت.

در ادامه شیروانی، معاون هنرهای تجسمی و احمدی قائم مقام این معاونت که از نخبگان بنیاد ملی نخبگان نیز هستند به بیان اهداف معاونت هنرهای تجسمی پرداختند.

شیروانی هدف این معاونت را حمایت از هنرمندان، شناسایی، جذب و ارتقای سطح هنری آنان عنوان کرد و گفت: ایجاد بانک ایده برای هنرمندان یکی از اهداف این معاونت است چرا که خیلی وقت‌ها هنرمندان ایده‌ای دارند که در زمان خود قابل اجرا نیست اما وقتی زمان مناسب آن فرا برسد کاربردی‌ترین ایده در مقابل با جنگ نرم خواهد بود.

ایجاد رزومه و بانک اطلاعاتی از هنرمندان، برگزاری کلاس‌های آموزش و ورک‌شاپ با موضوعات مختلف، هدفمند کردن فعالیت‌های انجمن، برگزاری فعالیت‌های موضوعی و درآمدزایی مانند فروش آثار در بازارچه‌های داخلی و خارجی، نزدیک کردن آثار هنری به زندگی کاربردی به منظور درآمدزایی از دیگر اهداف این معاونت بود.

خداداد، معاونت هنرهای سینمایی انجمن و کاوه قائم مقام هنرهای سینمایی نیز توضیحاتی را درباره عملکرد این معاونت ارائه کردند و اکران مستمر فیلم‌های کوتاه، نقد و بررسی فیلم‌های مطرح سینما، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزشی و تشکیل سایت سینمایی برای معرفی هنرمندان جوان به هنرمندان حرفه‌ای و برگزاری جشنواره را از اهداف این معاونت عنوان کردند.

در ادامه فولادوند معاون هنرهای موسیقایی، شکریان معاون کارآفرینی و امور اقتصادی انجمن و نکونام مدیر بخش بین الملل نیز به ارائه عملکرد و اهداف خود پرداختند.

به گزارش برنا، در این نشست، طرح‌های برگزاری هم‌اندیشی هنرمندان جوان و پیشكسوت،‌ طرح ایجاد سامانه بانك اطلاعاتی هنرمندان جوان، طرح ایجاد پژوهشكده صنعت سینما و همچنین طرح برگزاری دوره‌های آموزشی هدفمند از سوی معاونت‌های مختلف انجمن هنرمندان جوان ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی معلم، رئیس فرهنگستان هنر نیز در ادامه نخستین نشست صمیمانه خود با هنرمندان جوان در فرهنگستان هنر گفت: آینده متعلق به شماست و دیر یا زود باید این خانه را به شما تحویل دهند. حداقل از نخبگان توقع ابتکار بیشتر یا آرمان تصرف به آن معنی که ما می‌فهمیم نه به آن معنی که به ما تعریف می‌کند، می‌رفت اما شاید فرصت بیان آن در این جلسه نبود. 

وی در ادامه نشست عنوان کرد: من همیشه از بچه‌های ایران به عنوان بچه‌های روی پل تعبیر کرده‌ام چراکه در سرزمینی هستیم که از نظر جغرافیایی آب‌های خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب کشور ماست و این وسط سرزمینی است که روزگاری مسیر جاده ابریشم بود و آدم‌هایی زیادی چون  اسکندر، اعراب، بازرگانان و ... از آن عبور کردند. با خود اندیشه‌هایی هم آوردند اما ایرانیان همچنان بر هویت خود استوار ماندند. 

رئیس فرهنگستان هنر ادامه داد: ما در این پل به دنیا آمدیم و از استثنائات تاریخ هستیم چون بچه‌های روی پل استعداد فوق العاده‌ای داشتند و آن استعداد هاضمه فکری‌شان بود.
 
وی افزود: در این آمد و رفت، آدم‌ها اندیشه و فکر و شک و یقین آوردند و خواستند در ما ایجاد تردید کنند اما قوم ایرانی بر آنچه که ایستاده بود هنوز ایستاده؛ ایرانی، موحد، آریایی و نجیب و شریف بود و همچنان همانطور مانده است. 

معلم تصریح کرد: حقیقت بچه‌های روی پل نگه داشتن هویتشان است و این جزیی از شخصیت آنهاست. حتی آنها که به اروپا، آمریکا مهاجرت کردند نیز هرگز از ایرانی بودن خود اعراض نخواهند کرد و از مسلمان و شیعه بودن خود بر نمی‌گردند.

وی ادامه داد: ظاهر امر این است که آنها امروز در مقابل ما ایستاده‌اند اما وقتی خوب فکر می‌کنیم، می‌بینیم کسانی که آن طرف هستند نه تنها در مردم آن نواحی حل نمی‌شوند بلکه هرجا که باشند مردم آن ناحیه را نیز به شکل خودشان در می‌آورند. دنیا باید بیشتر از آنها بترسد نه از ما.
 
معلم افزود: آنها رسولان نهانی ما هستند که ماموریت ما را جهانی می‌کنند؛ ایران این روزها به وسیله دوست و دشمن معرفی می‌شود. 

رئیس فرنگستان هنر در ادامه نشست تاکید کرد: آنچه که به عنوان میراث گذشتگان به ما رسیده است باید درست ارزیابی شود. امروزه سفالگری هنری کاربردی نیست و فرش برای آویزان شدن به دیوار بافته می‌شود. سایر هنرهای ما نیز مانند شعر و خط وقتی به صورت کهن هستند ملامت می‌شود اما این سرمایه کهن هویت ما است که در این بحران آخر زمانی باید برخی از آنها از این رودخانه عبور دهیم.

معلم تصریح کرد: امروز بشریت دایره العمارف‌هایی را تالیف می‌کند که این کتاب‌ها به نوعی جمع کردن ارزش‌ها و عبور آن از این رودخانه است. 

وی در ادامه گفت: سی سال است که به صورت مرموز فرهنگ ما را مدیریت می‌کنند و در سیطره یک نوع گرایش‌های خاص هستیم. معلوم نیست تمام کتاب‌های اسطوره‌ای در این سی سال برای چه و به دستور چه کسی چاپ شده است و چه کسی به آنها گفته که این کتاب‌ها خریدار دارد. اگر خیلی هوشیار باشیم بین این جریان‌ها و آنچه رسانه‌های غربی تعلیم می دهند می توانیم مشترکاتی پیدا کنیم.

معلم در این نشست با بیان اینکه مسوولیت نخبه بودن تا آخر عمر بر گردن فرد است و آن را مانند صلیبی به دوش می کشد گفت:  هنر باید از حیثیت خود دفاع کند. اگر هنرمند نتواند از هنر خود خود دفاع کند چگونه می تواند از مردم، حکومت و آرمان های خود دفاع کند او در این صورت درمانده ای است که چشمش به دیگران است.

وی تصریح کرد: هنری که خریداری نشود بی ارزش است و هنری که ارزان خریداری شود مسلما از نظر ارزش هنری آن چیزی که باید نیست. اثر هنری که مردم بی دریغ برای آن پول می دهند مسلماً ارزش هنری خود را کسب کرده است و اگر از آن استقبال نشود مسلما به موفقیت رسیده است. 

علی معلم در این باره افزود: اگر از هنر شما استقبال شد مسلما در آن زمینه هنری موفق بوده ایند و اگر استقبالی نشد در خیال خود تصور نکنید که ما برای معنویت و حقیقت کار می کنیم چرا که بخشی از حقیقت خود مردم هستند و اگر هنر شما را خریدند شما کار خود را انجام داده اید.


رییس فرهنگستان هنر خرید اثر هنری را نشان از رخ دادن دو اتفاق دانست و گفت: اگر مردم آثار هنری را بخرند اول به این معنا است که آنها هنر را می شناسند  و برای آن هزینه می کنند و دوم به معنای توفیق فنی، علمی و مردم شناسی هنرمند است.

وی تاکید کرد: اقبال از آثار هنری به این معناست که هنرمند انتخاب های درستی را انجام داده است.

رییس فرهنگستان هنر با اشاره به درخواست هنرمندان جوان برای حمایت تصریح کرد: هنرمند تنها یک بار نیاز به حمایت دارد و هنرمند تنها باید یک بار طلب کمک کند و آن هم برای تهیه ابزاری است که مورد نیاز و گران است. 

وی در ادامه با بیان اینکه باید با امکانات موجود به خلق اثر هنری پرداخت،  عنوان کرد: باید شهری مانند هالیوود برای فیلمسازی ساخته شود در حالیکه ما در کشوری زندگی می کنیم که دارای روستاهای بسیار و بناهای تاریخی است که در آن به روی هنرمندان باز است با یک آرایش می توان صحنه را برای هنرمند ایجاد کرد و کسی نباید به بهانه مسائلی چون لباس و جامعه هایی که جنبه زیور دارد و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد کار را به تعویق بیاندازد. 

معلم در ادامه افزود: دریغ این است که در مقابل غربی‌ها هنرمندان ما بدجوری خودشان را باخته‌اند و گمان می‌کنند که باید نعل به نعل آنها حرکت کنند و به بهانه درماتیک بودن، تاریخ را تحریف می‌کنند.

علی معلم همچنین درباره راه اندازی سامانه بانک هنرمندان جوان گفت: باید هنرمند به نقطه‌ای برسد که احساس نکند او را به به کاری بیهوده مشغول داشتند، اگر شما الان به این عنوان خودتان را عرضه کنید یا باید روی چهره شما حساب باز کنند یا شما را به کاری بیهوده بگیرند درحالی‌که اگر دو پله جلوتر بروید با شما به صورت دیگری ارتباط برقرار می‌کنند اما اینکه هنرمندان نوع حضور  و دسته‌بندی مختلف خود را درک کنند، جای تامل و بررسی دارد.

رییس فرهنگستان هنر درباره برگزاری نشست بین هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان جوان نیز تصریح کرد: ای کاش این هم اندیشی در نقطه‌ای به وجود آید که هنرمندان جوان کاملا متعلق به دنیای جدید و نو باشند تا در مواجهه با هنرمندان پیشکسوت پنجه در پنجه هم افکند و دریافت‌ها و تجربیات خود را به آنها منتقل کنند اما در شرایط کنونی خیری از این جلسه در نمی‌آید و جلسه تنها با احترامات فائقه همراه خواهد بود.

در انتهای جلسه انجمن هنرمندان جوان تابلوی مینیاتوری از عاشورا را به رئیس فرنگستان هنر اهدا کردند.

نظر شما