در روزهای جشن پیروزی انقلاب

جشنواره تجسمی فجر افتتاح شد

۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۳:۴۶:۳۳
کد خبر: ۱۶۲۹۲۴
جشنواره تجسمی فجر افتتاح شد
اگر جشنواره به شکل متفاوت‌تر و غنایی‌تر برگزار شود، موثرتر خواهد بود و برای حضور جوانان هنرمند راه باز می‌شود.

خبرگزاری برنا-مراسم افتتاحیه ششمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر با سخنرانی معاون هنری وزیر ارشاد و با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف هنری برگزار شد. 
علی مرادخانی در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که عصر روز گذشته  برگزار شد، گفت: موضوع قابل توجه این است که جشنواره تجسمی نسبت به جشنواره‌هایی مانند تئاتر و موسیقی، سخت‌تر برگزار می‌شود. اگر بتوان فضای علمی و مباحث محتوایی این جشنواره را متفاوت‌تر کرد و با نگاه تازه‌ای به آن نگریست، اجرای آن بهتر و ساده‌تر خواهد شد.
او افزود: اگر جشنواره به شکل متفاوت‌تر و غنایی‌تر برگزار شود، موثرتر خواهد بود و برای حضور جوانان هنرمند راه باز می‌شود. خوشحالم که می‌بینم اساتید حوزه هنرهای تجسمی به عنوان هیئت داوران نقطه نظرات خود را اعمال کردند و نقشه راهی را برای آینده ترسیم کردند. راهی که در آینده منجر به دستاوردهای قابل توجهی خواهد شد.
مرادخانی همچنین عنوان کرد: هر کدام از رشته‌های هنرهای تجسمی، نشان‌دهنده هویت ملی ما هستند. اگر بتوان وضعیت حاضر امروز را به سمت فضاهای مدرن‌تر برد، اثرگذارتر خواهد بود؛ چون آنچه که در یک قاب هنری متمرکز می‌شود، حرف‌های زیادی دارد. من می‌بینم که بسیاری از نمادهایی که درون عکس‌ها و کارهای تصویری هستند تاثیر نوستالوژیک بر ما می‌گذارند. اگر آن‌ها را به سمت نمادسازی و انتزاع ببریم و با دیدگاه فلسفی به آن نگاه کنیم، بهتر خواهد بود.
سیدعباس میرهاشمی، دبیر جشنواره نیز با ارائه گزارشی از آثار رسیده و نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها گفت: جشنواره امسال به لحاظ تعداد شرکت‌کننده نسبت به دوره‌های گذشته تفاوت چشم‌گیری داشت و استقبال به یادماندنی را از طرف هنرمندان شاهد بودیم. جشنواره ششم فعالیت خود را در چهار بخش ملی، بین‌المللی، مکمل و جنبی آغاز کرد و بیش از 19 هزار اثر از 6300 هنرمند به دبیرخانه ارسال شد.
او افزود: 55 درصد آثار رسیده متعلق به آقایان و 45 درصد مربوط به هنرمندان خانم بود. بیش از 50 درصد شرکت‌کنندگان دارای تحصیلات عالی هنری در مقطع کارشناسی و 20 درصد نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد بودند. بیشترین تعداد شرکت‌کننده‌ها مربوط به تهران (2150 نفر)، اصفهان (560 نفر) و خراسان رضوی (450 نفر) بودند.
میرهاشمی درخصوص محل نمایش آثار گفت: محل نمایش آثار بخش مسابقه ملی و بین‌الملل در موسسه فرهنگی هنری صبا، بخش جنبی با عنوان «سیری در هنر معاصر ایران» در موزه هنرهای معاصر و بخش غیررقابتی در فرهنگسرای نیاوران خواهد بود. آثار منتخب فیلم‌های مستند نیز از 26 بهمن ماه در «سینما تک» موزه هنرهای معاصر به نمایش درمی‌آید. علاوه بر این، کارگاه‌های آموزشی برای علاقه‌مندان در نظر گرفته شده و از شش هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی نیز در مراسم اختتامیه تجلیل می‌شود.
کامبیز درم‌بخش و افشین شاهرودی از هنرمندان سخنران در این مراسم بودند. همچنین ویدئویی از نحوه انتخاب آثار جشنواره و داوری آن‌ها برای حاضران پخش شد.
او ادامه داد: مراسم اختتامیه ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر همراه با اعلام برگزیدگان نهایی روز چهارم اسفند ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.




او ادامه داد: هنرهای تجسمی یکی از ابزارهای ما برای دیپلماسی فرهنگی است. خوشبختانه تقاضای زیادی بخصوص از طرف کشورهای اروپایی برای نمایش آثار هنرمندان ایرانی وجود دارد. باید تلاش کنیم که هنر جوانان‌مان را به دنیا معرفی کنیم. شاید به دلیل اخلاق شرقی و حجبی که ما ایرانی‌ها داریم، خودمان را به دنیا معرفی نمی‌کنیم؛ در حالی که همه باید بدانند خدمتی که تمدن ایران به جهان کرده اگر نگویم بی‌نظیر است، کم‌نظیر محسوب می‌شود.



معاون هنری وزیر ارشاد در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در دهه‌های اخیر شاهد ناتوانی‌هایی در این بخش بودیم که امیدوارم با حضور پرانگیزه اساتید و جوانان هنرمند، جبران مافات کنیم. مجموعه وزارت ارشاد شرایط را فراهم می‌کند و مطمئنم مشکلات مالی مانعی برای این امر نخواهد بود. چون هنر چیزی است که خودش، خودش را حرکت می‌دهد. ما هم می‌توانیم با آماده‌سازی فضا و خرید آثار هنری، گنجینه‌ای را برای آیندگان ذخیره کنیم.

نظر شما