ویژه اخبار فرهنگ و هنر در مهر ۸۹ از نگاه برنا

۱۳۹۰/۰۱/۰۷ - ۱۳:۳۵:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۶۱
ویژه اخبار فرهنگ و هنر در مهر ۸۹ از نگاه برنا
اخبار مهم حوزه فرهنگ هنر در مهر سال 89 از نگاه برنا انتخاب شدند.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر برنا، اخبار مهم این حوزه در مهر سال 89 به قرار زیر انتخاب شدند.

سینما

پروانه ساخت فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" به کارگردانی اصغر فرهادی به دستور علیرضا سجادپور مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی ارشاد لغو شد. این خبری بود که در آخرین روز شهریورماه بر روی خروجی سایت هنر نیوز متعلق به هیئت اسلامی هنرمندان قرار گرفت که در این‌باره سجادپور نیز عنوان کرد، در این ارتباط هیچ اظهار نظری نمی‌کنم.
 
-فیلم سینمایی "بدرود بغداد" به کارگردانی مهدی نادری از سوی ایران به آکادمی علوم و فنون سینمایی آمریکا برای شرکت در مراسم جایزه اسکار معرفی شد.

-جلسه ای با حضور اسفندیار رحیم مشایی و ایرانیان و نخبگان مقیم در آمریکا در پی سفر رئیس جمهوری برگزار شد که در این دیدار معاون امور سینمایی با ایرانیان دست اندرکار در عرصۀ سینما و رسانه مذاکراتی کرد. افراد حاضر در جلسه که در حوزه رسانه و سینما فعالیت و سوابق طولانی داشتند خواستار افزایش ارتباطات سینمایی و راهکارهایی برای ارائه تجربیات متقابل شدند و در نتیجه مقرر شد از طریق شورای عالی ایرانیان خارج از کشور موضوع مذاکرات پیگیری تا زمینه نقش آفرینی سینمای ایران در عرصۀ بین‌المللی در فصل جدید مدیریت سینمای ایران به صورت مطلوب و مؤثر فراهم آید.

-یازدهمین جشنواره بین‌المللی دفاع مقدس با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. در این جشنواره حمید فرخ نژاد بازیگر توانمند سینمای ایران به عنوان بهترین بازیگر مرد و هنگامه قاضیانی و پانته آ بهرام به صورت مشترک جایزه بهترین بازیگر زن انتخاب شدند، همچنین جایزه بهترین فیلم هم به "فرزند خاک" اهدا شد.

-ویتوریو استورارو فیلمبردار فیلم جدید مجید مجیدی شد.فیلم عظیم وی درباره زندگی پیامبر اسلام (ص) را فیلمبرداری کند.این فیلمبردار سه جایزه اسکار در کارنامه کاری خود دارد.
 
-رضا خندان بازیگر سینما و تلویزیون شامگاه شنبه دهم مهرماه به دلیل بیماری درگذشت. این هنرمند بر اثر بیماری کلیوی در سن 57 سالگی از دنیا رفت. آخرین حضور مرحوم رضا خندان در تلویزیون در مجموعه "مختارنامه" بود، این بازیگر در فیلم‌های "دندان مار" ، "رأی باز"، "رؤیای جوانی"، "شور عشق" و "دو زن" ایفای نقش کرده بود.

- منوچهر حقانی‌پرست کارگردان و فیلمبردار سینما صبح سه‌شنبه 13 مهرماه درگذشت. این کارگردان ساعت 9 صبح در محل کارش در آموزشگاه سینمایی نوآور درگذشت. وی فیلمهای سینمایی "توجیه"، "جنگلبان" و "مدرک جرم" را کارگردانی کرده بود.

-بیست و چهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان برگزار شد. در این دوره از جشنواره که با استقبال بسیاری روبرو شد. فیلم‌هایی چون "نخودی"، "راز موفقیت"، "تابستان عزیز"، "راز دشت تاران"، "دختران" و....جوایز متعددی را دریافت کردند.

-فیلم سینمایی "دیگری" به کارگردانی مهدی رحمانی با بازی مریلا زارعی و محمدرضا فروتن جایزه سینمایی آسیا -پاسیفیک در بخش بهترین فیلم بلند کودک را دریافت کرد.

ادبیات

نمایشگاه ملی كتاب دفاع مقدس

اولین نمایشگاه ملی دفاع مقدس جمعه اول مهر با حضور بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین افتتاح شد و تا 9 مهر به كار خود ادامه داد.

در این نمایشگاه كه برای اولین بار در شهر اصفهان برگزار شد 5 هزار عنوان كتاب در نمایشگاه ملی دفاع مقدس عرضه شدند..

غرفه‌های عكس و وصایای شهدا، غرفه كودك و نوجوان، غرفه جنگ نرم و هم‌چنین خاطره‌گویی دفاع مقدس به شیوه پرده‌خوانی از جمله فعالیت‌های حاشیه‌ای نمایشگاه بود.

آغاز طرح تاریخ شفاهی مجلس در ایران

نخستین مصاحبه شفاهی با كارمندان مجلس در ایران كه در راستای طرح تاریخ شفاهی مجلس در ایران صورت‌ می‌گیرد، با محمد افراسیابی از كارمندان با سابقه مجالس سنا، شورای ملی و شواری اسلامی انجام شد.

محمد افراسیابی در سال 1333 به واسطه سناتور «علی قلی‌خان هدایت» به مجلس سنا راه یافت، ابتدا به عنوان نامه‌رسان در مجلس سنا استخدام و سپس یه واحد چاپ و تكثیر مجلس انتقال یافت؛ پس از آن ریاست فروشگاه مجلس سنا رو عهده‌دار می‌شود. در سال‌های پس از انقلاب هم از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت به كار دعوت شد و ریاست دایره صندوق اداری مالی مجلس شورای اسلامی را تا سال 63 عهده‌دار بود، تا اینكه بازنشست شد.

جشنواره فرهنگی ادبی عصر سوره

جشنواره فرهنگی ادبی «عصر سوره» به مناسبت بزرگداشت سی‌امین سال آغاز دوران دفاع مقدس از 31 شهریورماه در حوزه هنری برگزار شد.

در جشنواره «عصر سوره»، نمایشگاه نقاشی و آثار حجمی دفاع مقدس، نمایشگاه عکس راهیان نور، نشست پژوهشی عکاسی دفاع مقدس، نمایشگاه عکس گلزار شهدا، نمایشگاه طراحی آثار دفاع مقدس، کارگاه طراحی با موضوع دفاع مقدس و کارگاه مجسمه‌سازی در بخش هنرهای تجسمی برگزار ‌شد.

در بخش تئاتر نیز نمایش صحنه‌ای «ایستادن بر فراز یک اتفاق» در تماشاخانه مهر و «شب قبل از خزان» در تماشاخانه ماه هر روز اجرا شدند. هم‌چنین چهار نمایش خیابانی «دیدار»، «یاورم»، «خاکی پر از لاله» و «دعوت برای خاک‌سپاری» در محوطه باز مقابل تالار اندیشه اجرا و نمایش تک‌نفره تالار سوره نیز میزبان «ایستگاه وفای به عهد» در برنامه شب شعر و خاطره بود.. قربان نجفی از بازیگران مطرح سینما نیز در شب قصه‌خوانی دفاع مقدس با رویکرد نمایشی قصه‌خوانی کرد.

در بخش موسیقی نیز علیرضا عصار به آهنگ‌سازی فواد حجازی از 31 شهریور تا 2 مهر در تالار اندیشه کنسرت داد و ارکستر نوای صلح قطعه «فتح» را از 3 تا 6 مهر ساعت 19 در همین تالار اجرا شد. هم‌چنین گروه‌های مختلفی محلی از نقاط مختلف ایران در محوطه باز حوزه هنری به اجرای برنامه پرداختند و همایش بررسی موسیقی دفاع مقدس نیز از 3 تا 5 مهرماه در تالار اندیشه 2، از ساعت 16 با حضور کارشناسان به بررسی موسیقی دوران دفاع مقدس پرداخت.

نمایشگاه محصولات حوزه هنری در زمینه دفاع مقدس نیز در کتاب‌فروشی انتشارات سوره مهر برپا بود.

شب غزل، شب سپید، شب دوبیتی، شب رباعی، شب مثنوی، شب ترانه و شب قصیده از عناوین برنامه‌های هر شب در محوطه باز حوزه هنری بود. برنامه شب شعر و خاطره نیز از شعرخوانی، خاطره‌گویی و اجرای نمایش در حوزه دفاع مقدس تشکیل شد. اجرای ویژه‌برنامه جشن سوره نیز در مقابل ایوان آیینه و روبه‌روی کتابخانه حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان بود.

تئاتر

 هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر كودك و نوجوانان از 7 تا 11 مهرماه سال 89 در شهر همدان با دبیری مصطفی رحماندوست برگزار ‌شد.

نمایش‌های خارجی از كشورهای آلمان ، استرالیا، مالزی، روسیه و ایرلند به همراه یك نمایش مشترك ایران و آلمان در این جشنواره روی صحنه رفت.

در بخش نمایش‌های میهمان نیز چهار كارگردان و هنرمند پیشكسوت همچون محمود فرهنگ با نمایش "سوپ سنگ"، مریم معترف با نمایش "من، تو رستم و شاهنامه"، مسلم قاسمی با نمایش "دومی‌ها، سومی‌ها" و رضا فیاضی با نمایش "لولوی آوازه‌خوان" حضور داشتند.

مریم سعادت، پرستو گلستانی و داود كیانیان داوری مسابقه ایران و مجید سرسنگی، یوسف صدیق، چیستا یثربی، واین گوردن (آلمان) و كیت نیوبای (كانادا) داوری بخش مسابقه بین‌الملل هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوانان همدان را بر عهده داشتند.


تلویزیون

*علیرضا برازش (مدیر سابق شبكه دو سیما)، مشاور علی دارابی (معاون سیما) شد.

*عضو كمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وزارت ارشاد،سازمان تبلیغات اسلامی و صدا وسیما باید مسائل جوانان را به صورت كلان و زیربنایی پیگیری كنند و در صورت لزوم شبكه‌های تلویزیونی اختصاصی برای جوانان راه‌اندازی شود.

*سری جدید برنامه "دو قدم مانده به صبح" با نام "یك واژه مانده به صبح" از 17 مهر ماه به روی آنتن شبكه چهارم رفت.

*اولین قرعه‌كشی هفتگی "قهوه‌تلخ" كار تازه مهران مدیری امروز با حضور نماینده دادستان برای نظارت بر صحت قرعه‌كشی،‌ مهران مدیری، مدیر كل تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد برگزار شد.

*علی بخشی‌زاده با حكمی از سوی علی دارابی، معاون رئیس سازمان درامور سیما، مدیر شبكه دوسیما شد.

*رییس سازمان صدا و سیمای آذربایجان‌ غربی گفت: سریال تلویزیونی با محوریت مهدی باكری در آذربایجان‌ غربی تولید می‌شود.

*شبكه تلویزیون ملی چین برای همكاری همه جانبه با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اعلان آمادگی كرد.

*با حكمی از سوی معاون سمیا، تاجبخش فنائیان به سمت دبیری شورای نمایش سیما منصوب شد.

*مدیر شبكه یك سیما از پشت صحنه دو مجموعه تلویزیونی تبریز مه آلود(محمدرضا ورزی) و حیرانی (امید بنكدار و كیوان علی محمدی) بازدید كرد.

*دو استودوی جدید دوبله با مدیریت فرهنگی ژاله صادقیان افتتاح شد.

*رییس سازمان صداوسیما درباره سریال "قهوه تلخ" ساخته مهران مدیری گفت: این سریال را ما نساخته‌ایم و مجوزش را از وزارت ارشاد گرفته و مورد تائید ما نیست.

دین و اندیشه


*7 مهر سال 89/
جایزه جهانی "المصطفی" به آیت‌الله موسوی لاری اعطا شد
جایزه جهانی المصطفی (ص) به پاس زحمات آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری در راه آشنا ساختن افراد بسیاری در سراسر جهان با دین اسلام و مكتب تشیع، به این روحانی خستگی‌ناپذیر تعلق گرفت.

*15 مهر سال 89/
همایش "دین و فلسفه" آخرین پیش همایش روز جهانی فلسفه در قم برگزار شد
در آستان برگزاری كنگره روز جهانی فلسفه پیش همایش دین و فلسفه در مدرسه دارالشفای قم برگزار شد.

نظر شما