یک کارگردان ارمنستانی حاضر در مریوان: توجه و شوق مردم ایران به تئاتر بسیار جالب است

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۱۹:۳۲:۲۷
کد خبر: ۲۳۱۰۲۲
یک کارگردان ارمنستانی حاضر در مریوان: توجه و شوق مردم ایران به تئاتر بسیار جالب است
آرا روتونیان از کشور ارمنستان که با نمایش«سینما» در جشنواره مریوان شرکت کرده است، توجه و شوق مردم ایران به تئاتر را بسیار جلب توجه دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا، آرا روتونیان که با نمایش «سینما» در نهمین جشنواره بین المللی تئا‌تر خیابانی مریوان حضور دارد، در مورد این نمایش و ایده‌های اجرایی‌اش اظهار کرد: «کار ما ترکیبی از سیرک و پانتومیم است. هرچند در این اجرا تلاش کردیم که عملکرد متفاوتی داشته باشیم. نمایشی را که در این جشنواره به صحنه می‌بریم، قسمت کوچکی از یک نمایش چند اپیزودی است.»

او ادامه داد: «ایده اصلی پرداختن به این موضوع بررسی وضعیت سینماست، زیرا فکر می‌کنم ارزش سینما بسیار بالاست. اجرای اصلی نمایش یک ساعت و ۱۵ دقیقه است که ما در اینجا تنها دو قسمت آن را در ۳۰ دقیقه اجرا می‌کنیم. این مسئله بیشتر به محدودیت دکور و امکانات ما باز می‌گردد.»

این کارگردان ارمنستانی در پاسخ به این‌که محدود کردن اجرا، سبب می‌شود تا مخاطب به صورت دقیق متوجه ارتباط دو اپیزود نشود، توضیح داد: «همان‌گونه که گفتم ما با محدودیت‌هایی رو به رو بودیم. به عنوان مثال من در قسمت‌هایی روی طناب و هوا بازی داریم و یا وارد دنیای سینما شده و از آن خارج می‌شویم. ما برای این اجرا، نیازمند امکانات اجرایی بسیار هستیم که متاسفانه محقق نشد.»

روتونیان افزود: «ما مشکل بازیگر هم داشته‌ایم. گروه ۱۵ نفره هستیم که قرار بود از میان آن‌ها سه نفر در این جشنواره حضور داشته باشند که این مسئله نیز به دلیل حضور یکی از بازیگران در کشور روسیه امکان پذیر نشد و اجباراً کار تک نفره اجرا شد.»

کارگردان نمایش «سینما» با اشاره به حضور مردم در اجرای نمایشش خاطرنشان کرد: «کنترل این مسئله بسیار سخت است. در چنین اجرایی اگر حواستان نباشد و خونسردی‌تان را از دست بدهید، کل اجرا از دست می‌رود. در واقع در چنین نمایش‌هایی است که بازیگر می‌تواند مهارت خود را نشان دهد.»

او در مورد آشنایی‌اش با تئا‌تر ایران و مخاطبان آن عنوان کرد: «آشنایی‌ام با تئا‌تر ایران به واسطه حضور در جشنواره بین المللی تئاترفجر بود. در آن زمان کارهای کمی را دیدم اما توجه و شوقی که میان مردم وجود داشت، برایم جالب بود. در تهران تماشاگرانی که به دیدن کار‌ها می‌روند تنها قصدشان دیدن نیست، آن‌ها از تماشای کار‌ها ایده می‌گرفتند.»

روتونیان با بیان این‌که تئا‌تر خیابانی در ارمنستان وجود ندارد، تشریح کرد: «در ارمنستان گروهی که تنها به این نوع اجرا بپردازد، نداریم. گروه‌های نمایشی تنها یکی دو اجرای خیابانی در برنامه‌هایشان دارند. این اجرا‌ها نیز بیشتر در فستیوال‌های مختلف است، زیرا جایی نیست که شما بتوانید یک ماه در آن اجرای خیابانی داشته باشید. ذکر این نکته در اینجا الزامی است که در گذشته در ارمنستان تئا‌تر خیابانی داشتیم که تئا‌تر سنتی ما محسوب و در روستا‌ها و میادین شهر اجرا می‌شده است. بسیار خوشحال می‌شوم که گروه‌هایی بتوانند آن را دوباره احیا کنند.»

این کارگردان تاکید کرد: «تئا‌تر را نمی‌توان به ضعیف یا قوی دسته بندی کرد. تنها نیکی و خوب بودن تئا‌تر مهم است نه تکنیکال بودنش.»

آرا روتونیان در پایان سخنانش در رابطه با جشنواره تئا‌تر خیابانی مریوان گفت: «این جشنواره نامتعارف است. این را به نسبت تجربیان اجرایی‌ام در بازدید از کشورهای مختلف بیان می‌کنم. از سوی دیگر مردم این منطقه نسبت به تئا‌تر بی‌تفاوت نیستند، می‌خواهند کار‌ها را ببینند و یاد بگیرند و از کنار هیچ چیز بی‌تفاوت رد نمی‌شوند. معقتدم هیئت برگزار کننده مسئولیت سنگینی بر دوش دارد چون کارهای زیادی برای انجام دادن دارند و انتظارات بسیار بالاست.»

نمایش «سینما» به کارگردانی آرا روتونیان دو اجرا در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان دارد.

نهمین جشنواره بین المللی تئا‌تر خیابانی مریوان ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری حجت السلام جعفری برگزار می‌شود.

نظر شما