بازار نشر در سال ۹۱ از نگاه نویسندگان

گرانی کاغذ، تنها بخش کوچکی از مشکلات بزرگ بازار نشر است

۱۳۹۱/۱۲/۲۲ - ۱۱:۴۲:۰۴
کد خبر: ۱۱۵۸۷۸
گرانی کاغذ، تنها بخش کوچکی از مشکلات بزرگ بازار نشر است
مشکلات نشر فقط مختص این دوره نیست، بلکه بسیاری از این مشکلات از قدیم دامن‌گیر نشر بوده و هست،

محمدعلی گودینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا، درباره این که گرانی کاغذ تا چه اندازه توانسته در عرصه نشر امسال تاثیرگذار باشد، گفت: بسیاری از صاحب‌نظران گرانی کاغذ را عامل اصلی این مشکلات عنوان می‌کنند اما به نظر من مشکلات نشر فقط مختص به این دوره نیست و بلکه بسیاری از این مشکلات از قدیم دامن گیر نشر بوده و هست.

گودینی گفت: افراد بسیاری در بدنه بازار نشر و کتاب حضور دارند که برای نفع شخصی خود دست به هرکاری می‌زنند، برخی از این اقدامات موجب به‌ وجود آمدن  مشکلات گوناگونی در عرصه نشر می‌شود، با این وجود جای خرسندی است که افزایش قیمت کتاب بسیار کمتر از نرخ تورم و افزایش قیمت دیگر کالاها بوده است.

این نویسنده در ادامه با اشاره به استقبال مردم از آثار فاخر گفت: تیراژ و یا تجدید چاپ‌های مکرر یک کتاب، ملاک خوبی برای ارزشمند بودن آن کتاب نیست، زیرا گاهی اتفاق می‌افتد که اثری متوسط و گاه ضعیف بارها تجدید چاپ می‌شود و با تیراژ بالا به چاپ‌ می‌رسد، در حالی که اکثر نسخه‌های آن کتاب به کتاب‌خانه‌ها عمومی، نهادهای دولتی و افراد گوناگون هدیه داده می‌شود.

نویسنده رمان «سایه اژدها» تنها ملاک ارزیابی کیفیت یک اثر را استقبال مردم و خریدن تمامی نسخه‌های آن کتاب توسط مردم دانست و گفت: این میزان از فروش می‌تواند معیار تشخیص اثر فاخر باشد.

گودینی نویسنده رمان «سایه اژدها» که روز گذشته در بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان از این رمان رونمایی شد. درباره درونمایه این اثر گفت: داستان این رمان، داستانی کارگری است و با موضوع تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی به رشته تحریر در آمده است و در آن سعی کردم تا با روایتی داستانی به سایه اژدهای واردات و مشکلاتی که بر سر راه تولید ملی قرار دارد بپردازم.

گودینی رمان‌های «ننه مروارید» و «زنی با کفش‌های مردانه» و بیش از هشت کتاب دیگر را نیز در نوبت چاپ دارد.

نظر شما