علی معلم خطاب به معاون هنری وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی:

سرزمین ما سرزمین مهربانان است

۱۳۹۲/۰۵/۰۴ - ۱۶:۴۲:۳۲
کد خبر: ۱۳۲۱۸۵
سرزمین ما سرزمین مهربانان است
حمید شاه آبادی معاون هنری وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی از علی معلم دامغانی كه اخیرا به دلیل عارضه سكته مغزی دربیمارستان بستری شده است عیادت كرد.

به گزارش برنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاه آبادی دراین ملاقات با اشاره به این كه علی معلم دامغانی یكی از برجسته‌ترین چهرهای معاصر در حیطه فرهنگ و ادب است، خطاب به این شاعر گفت: از لحظه‌ای كه خبر ناگوار بیماری شما منعكس شد هم ما و هم جامعه هنری در اندوه فراوان به سر می‌بریم. از آنجایی كه طی سال‌های گذشته تا امروز همواره خدمات فراوانی درعرصه فرهنگ و هنر این مملكت داشته‌اید آرزومندیم بار دیگر با به دست آوردن بهبودی خود به آغوش جامعه هنری بازگردید.

وی اضافه كرد: نام شما در تاریخ ایران ماندگار است.ارادتی كه مردم به شما دارند نشانگر آن است كه بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی كشور، وامدار فعالیت‌های ارزنده شما بوده است. علاقه‌ای كه مقام معظم رهبری به شما دارند بر كسی پوشیده نیست و تمام این‌ها به دلیل كارهای ماندگاری است كه شما از خود به جای گذاشته‌اید.

علی معلم دامغانی نیز دراین ملاقات خطاب به معاون هنری وزیرارشاد گفت: میراث شما همواره بر پایه تعلیم و تربیت استوار بوده است. چندان كه سال‌هاست مشغله‌تان نیز دراین حیطه برپایه رونق دادن به فرهنگ و هنر مبتنی شده است.

رییس فرهنگستان هنر در ادامه خاطرنشان كرد: بین همه انسان‌هایی كه با هم رابطه دارند عهدی وجود دارد. به طور مثال بین زن و شوهر، بین دو دوست، بین آموزگار و شاگرد و...عهدی بسته شده است و همه این‌ها می‌كوشند تا بر سر این عهد بمانند. حتی مشهور است كه می‌گویند:
دست وفا در كمر عهد كن
تا نشوی عهد شكن جهد كن

درفرهنگ ما هیچ چیز بدتر از عهد شكنی وجود ندارد و عهد شكنی هم در عقاید ملی و هم در مذهب ما امری ناپسند قلمداد می‌شود. آنچه مهم است این كه سرزمین ما سرزمین مهربانان است و به اصولی چون نشكستن عهد هم چنان پایبند مانده است.
استاد معلم دراین ملاقات درباره واژه "ولایت" نیز توضیح داد: دایره ولایت دایره‌ای گسترده است. تصور كنید درجامعه‌ای زندگی می‌كنیم كه پدر بر فرزند ولایت دارد، یا حتی در خانواده، فردی هست كه به عنوان بزرگ تر بر آن خانواده ولایت دارد. درعین حال، ولایت فقط آن نیست كه صاحب ولایت به امر كردن بپردازد. بلكه كسی كه ولایت را می‌پذیرد تمام سنگینی‌ها را به دوش می‌گیرد. درواقع كسی كه ولایت را می‌پذیرد مسئول است و پذیرفته كه در ولی و پدر درخانواده یا شهریار در یك ملك باشد. این واژه درسطوح گوناگون مصادیق مختلفی دارد.

در ادامه، شاه آبادی در این نشست با اشاره به فعالیت‌های مختلف و مستمر استاد معلم ادامه داد: یادگاری‌هایی كه از خودتان هم در فرهنگستان هنر و هم در مجموعه آثار مكتوب به جا گذاشته‌اید نشانگر خدمات ارزنده و شایسته طی سال‌های گذشته تا به امروز است. به خاطر دارم یك بار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به من گفتند وزیر فرهنگ و ارشاد قطر به ایران آمده و می‌خواهد در مدت زمان اقامت خود كاری در حیطه موسیقی یا نمایش ببیند. این درحالی بود كه آمدن وزیر فرهنگ و ارشاد قطر با ایام اربعین مصادف شده بود و تنها برنامه‌ای كه در آن زمان اجرا می‌شد "عشاق نامه" اثر ماندگار استاد معلم با مشاركت اركستر سمفونیك بود.

شاه آبادی هم چنین درباره بارزترین مولفه استاد معلم تصریح كرد: كشور ما از دیرباز تا امروز همواره دارای افتخارات متعدد و چهره‌های درخشان درعرصه فرهنگ و هنر بوده است. درواقع، وجه تمایز جدی كه ما با سایر كشورهای دنیا داریم دراین است كه بیش از آنكه به لحاظ پیشرفت‌های صنعتی درجهان شهره باشیم، از منظر فرهنگ و هنر پیشرو بوده‌ایم. اگرچه در حوزه‌های صنعتی نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم. پرباری وغنای فرهنگ و هنر ایران به دلیل وجود چهره‌هایی است كه از دوران كودكی زندگی خود را صرف فرهنگ كرده اند. استاد علی معلم دامغانی شخصیتی است كه شاگردان بسیاری در طول حیات خود پرورش داده و صاحب سبك بودن، او را به چهره‌ای منحصر به فرد مبدل كرده است.

شاه آبادی اضافه كرد: استاد معلم از معدود چهره‌هایی است كه در عرصه فرهنگ و هنر مقتضیات زمان را شناخته و به مدد فراگیری علوم مختلف به درجه متعالی از دانش و آگاهی دست یافته است. همچنین در حوزه موسیقی دانش استاد سرچشمه بروز ایده‌های ناب و آثار ماندگارشده است.

معاون هنری وزیر ارشاد در پایان خاطرنشان كرد: استاد معلم از معدود چهره‌های فرهنگی است كه توانسته در آثارش اهل بیت "ع" را برای نسل جوان معرفی كرده و زوایای فكری و اندیشه اهل بیت را به این نسل بشناساند. از این روست كه حضرت آقا همواره از استاد معلم به عنوان یكی از چهره‌های نیك فرهنگی یاد می كنند.

وی در پایان گفت:امیدوارم به زودی ابر بیماری از سر این استاد برجسته دور شود و او به كانون خانواده خود وهمین طور خانواده بزرگ هنر برگردد تا بتوانیم از چشمه معرفت وجود او بیش از گذشته بهره مند شویم.

نظر شما