گزارش اختصاصی برنا از نشست خبری چهارمین همایش بین المللی باران غدیر

انعکاس نهضت حسینی در آثار شاعران و نویسندگان

۱۳۹۲/۰۷/۲۹ - ۱۴:۲۳:۱۰
کد خبر: ۱۴۵۱۶۲
انعکاس نهضت حسینی در آثار شاعران و نویسندگان
نشست خبری چهارمین همایش بین المللی باران غدیر با حضور حجت الاسلام محمد رضا زائری دبیر همایش باران غدیر و حبیب ایل بیگی دبیر اجرایی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات برنا، نشست خبری چهارمین همایش بین المللی باران غدیر با حضور حجت الاسلام محمد رضا زائری دبیر همایش باران غدیر و حبیب ایل بیگی دبیر اجرایی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

حجت الاسلام زائری در ابتدای این نشست گفت: این همایش از 4 سال پیش که کار خود را آغاز کرد همواره به دنبال فضایی بود تا موضوع فرزندان اهل بیت را در آثار شیعی و غیر شیعی شناسایی و بررسی کند. هدف از همایش باران غدیر شناسایی نویسندگان و شاعران و نخبگان ایرانی و غیر ایرانی و همین طور مهیا کردن فضایی برای گفتگوی دینی بوده است.

وی اضافه کرد: از طرفی می خواستیم با این همایش زمینه ای برای ترجمه آثار با این موضوع به کشورهای دیگر را مهیا کنیم. دستاوردهای برگزاری سه دوره باران غدیر طی سال های گذشته این بوده است که میزبان 44 مهمان از کشورهای مختلفی چون هند، لبنان، مصر و ... بوده ایم.

زائری اضافه کرد: سال گذشته زنده یاد شاهرخ اورامی به عنوان شاعری اهل سنت در این همایش حضور داشت و همین طور میزبان قومیت های دیگر نیز بودیم. ما از 4 سال پیش تا امروز تعداد زیادی از پایان نامه ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا با موضوع عید غدیر دریافت کردیم.

دبیر همایش باران غدیر تصریح کرد: در سال اول همایش فقط شاعران حضور داشتند ولی در سال های بعد موضوع غدیر در شاخه های تجسمی، هنرهای نمایشی و موسیقی نیز منعکس شد که با استقبال خوبی مواجه شد.

وی اضافه کرد: از 4 سال پیش تا به امروز همچنین 4 عنوان کتاب در خارج از کشور با درون مایه غدیر منتشر شده همچنین آثار تولیدی زیادی در این سالها از سوی محققان ایرانی به رشته تحریر درآمده است. نکته جالب این است که برگزاری همایش باران غدیر فضایی را به وجود آورده تا همایش های زیرمجموعه این همایش برگزار شود.

زائری با بیان اینکه تفاوت این دوره با سال های قبل در جلب مشارکت نهادهای دیگر است گفت: امسال از سوی مدیریت حوزه هنری اعلام آمادگی هایی مبنی بر جلب مشارکت نهادهای دیگر نیز شده است. در این راستا سازمان اوقاف نقش زیادی در مشارکت و برگزاری این همایش داشته است. از آنجایی که همایش باران غدیر در ابتدای ماه محرم امسال برگزار می شود سعی کرده ایم درون مایه این همایش را برپایه نهضت حسینی و وجوح شخصیتی امام حسین (ع) استوار کنیم.

وی اضافه کرد: در چهارمین دوره از این همایش با توجه به همزمانی با ایام محرم بیشترین جلسات را در تکایا و حسینه ها برگزار کردیم.

در ادامه این نشست حبیب ایل بیگی دبیر اجرایی همایش نیز گفت: این همایش از 12 آبان ماه در سه شهر قم، مشهد و تهران برگزار می شود. امسال میزبان 16 هنرمند از 8 کشور روسیه، لبنان، پاکستان، کویت، مصر، تاجیکستان و ایران خواهیم بود. علاوه بر این سه شاعر نیز از ایران در این همایش حضور دارند.

ایل بیگی از برگزاری هم اندیشی در روز 12 آبان که روز افتتاح این همایش نیز است اشاره کرد و گفت: ما حضور مهمان بین المللی را در این همایش داریم که این حضور موجب تعامل و ارتباط گسترده میان شاعران و نویسندگان ما با کشورهای دیگر می شود. همچنین در چندین دانشگاه ها نیز برنامه هایی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در دو روزی که در مشهد خواهیم بود در روزهای اول و دوم محرم با مشارکت حوزه هنری مشهد برنامه ای ترتیب داده ایم تا بخشی از همایش در تکایا برگزار شود.

ایل بیگی گفت: امسال مهمانی از کشورهای مختلف خواهیم داشت که الیاس شبیری از لبنان، معروف عبدالمجید از مصر، اسان مطر و ... برخی از آنها هستند. علاوه بر این پرویز بیگی حبیب آبادی، علیرضا قزه و امجد بیسی شاعر کردزبان از مهمانان این همایش هستند.

در انتهای این نشست پوستر باران غدیر رونمایی شد.


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز