دبیر جایزه داستان کوتاه دفاع مقدس خبر داد:

همدان، سمنان و بندرعباس پیشتاز داستان کوتاه دفاع مقدس

۱۳۸۹/۱۰/۰۶ - ۱۹:۲۶:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸
همدان، سمنان و بندرعباس پیشتاز داستان کوتاه دفاع مقدس
کامران پارسی‌نژاد گفت: بیشترین آثار رسیده به دبیرخانه چهارمین جایزه داستان کوتاه دفاع مقدس (یوسف) در کنار تهران، از شهرستان‌های همدان، بندعباس و سمنان است و تصور می‌کنم که باید از این استان‌ها تقدیر کرد.
به گزارش خبرنگار ادبیات برنا، اولین نشست مطبوعاتی چهارمین جایزه داستان کوتاه دفاع مقدس (یوسف) صبح امروز با حضور سرهنگ پاسدار حسن رسولی معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و کامران پارسی‌نژاد دبیر علمی جایزه در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد. 

رسولی در این نشست، با اشاره به برگزار نشدن جایزه یوسف در سال گذشته، اظهار کرد:‌ سال گذشته به دلیل برگزاری جشنواره ربع قرن کتاب سال دفاع مقدس، جایزه داستان کوتاه یوسف برگزار نشد و امسال به نظر می‌رسد که جشنواره پربارتری را داشته باشیم.

وی افزود: هدف ما از برگزاری جشنواره یوسف، ورود نسل جوان و نوجوان به وادی داستان‌نویسی است که برای داستان‌نویسی بلند و رمان‌نویسی آماده شوند. 

معاون ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کرد که در این دوره جایزه شاهد حضور آثار قابل توجه هستیم که نشان از استقبال دارد. 

در ادامه کامران پارسی نژاد با اشاره به تغییر مدیریت در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گفت:‌ امیدوارم با سیات‌گذاری اصولی که مدیریت جدید اتخاذ کرده است، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در حوزه‌های مختلف، به نتایج خوبی برسیم و از برگزاری چنین جشنواره‌هایی حداکثر استفاده را بکنیم و تحولی را در بستر جامعه ادبی فراهم کنیم.

وی درباره آثار رسیده به جایزه داستان کوتاه دفاع مقدس نیز اظهار کرد: از زمان انتشار فراخوان جایزه، تا روز گذشته که مهلت ارسال آثار پایان یافت، داستان‌های زیادی به دبیرخانه رسید و حتی تا ساعت 20 روز یکشنبه ششم دی‌ماه آثاری به دبیرخانه می‌آمد. 

دبیر علمی جایزه یوسف در ادامه گفت: ‌در این دوره از جایزه 778 اثر به دبیرخانه رسیده است که این آثار را 442 نویسنده خلق کرده‌اند. ما به نویسنده‌ها این امکان را داده بودیم که هر تعداد آثاری را که مایل هستند، برای دبیرخانه ارسال کنند که بر همین اساس نیز برخی نویسندگان تا هفت اثر برای ما فرستاده بودند. 

پارسی نژاد همچنین درباره داوری آثار رسیده به دبیرخانه چهارمین دوره جایزه ادبی یوسف‌، ابراز کرد: در این جایزه تنها آثار منتشر نشده داوری خواهند شد. برخی از نویسنده‌های نام‌آشنا آثار تکراری و منتشر شده خود را به دبیرخانه فرستاده بودند که مطمئنا از گردونه داوری حذف خواهند شد. در مرحله اول، دو داور آثار را با توجه به سه مولفه ساختار، نثر و نقش حوری ارزش‌های دفاع مقدس بررسی خواهند کرد و آثاری که هر یک از این سه ویژگی را نداشته باشند، از داوری حذف می‌شوند. 

وی افزود:‌ در مرحله دوم داوری،‌ چهار داور در دو گروه خواهیم داشت که آثار را در دو بخش داوری می‌کنند. به گونه‌ای که کل آثار راه‌یافته به مرحله دوم داوری، به دو بخش تقسیم می‌شوند و داوران در دو گروه آن‌ها را بررسی می‌کنند. داوران یکدیگر را نمی‌شناسند و از آن‌ها خواسته‌ایم که حتما بر روی آثار نقد نیز داشته باشند. 

دبیر علمی جایزه ادبی یوسف ادامه داد:‌ در مرحله نهایی داوری، نیز همان چهار داور قبل، آثار را بررسی می‌کنند. با این تفاوت که به صورت ضربدری، آثار دو بخش به گروه دیگر داوری می‌رود. فردی که داستان‌های گروه یک را در مرحله دوم داوری بررسی کرده، در مرحله نهایی داستان‌های گروه دو را داوری خواهند کرد. 

به گفته پارسی‌نژاد جایزه ادبی یوسف بدین صورت خواهد بود: نفر اول دو میلیون و 500 هزار تومان، نفر دوم دو میلیون تومان، نفر سوم یک میلیون و 500 هزار تومان و نفر چهارم تا بیستم نیز 500 هزار تومان دریافت می‌کنند. 

وی در این باره تصریح کرد: جایزه ادبی یوسف 20 برگزیده را معرفی خواهد کرد و در نهایت نیز علاوه بر اهدای جایزه نقدی، آثار برگزیده به همراه آثار خوب غیربرگزیده در کتابی منتشر خواهد شد. 

این نویسنده سپس آثار رسیده به دبیرخانه را به صورت تفکیک شده بررسی کرد و گفت: در این دوره حضور نویسندگان زن در جشنواره چشم‌گیر است و به نظر می‌رسد داستان کوتاه دفاع مقدس تحت سیطره زنان است. این مساله جای بحث و بررسی دارد که امیدوارم در آینده کارشناسان به آن بپردازند. 

وی ادامه داد: همچنین حضور نویسنده‌های نوجوان و شرکت فعال استان‌هایی چون همدان، سمنان و بندرعباس از موارد جالب این دوره از جشنواره است. 

پارسی‌نژاد در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: ‌داستان کوتاه از دیرباز در ایران با استقبال روبه رو شده است و در جشنواره داستان کوتاه یوسف در کنار آثار کوتاه، شاهد ارسال آثار‌ مینی‌مال و داستان کوتاه کوتاه نیز بودیم که این خود نکته‌ای قابل تامل است. به نظر می‌رسد تعداد کم شخصیت‌ها و محدودیت فضای داستان به گونه‌ای است که آن را محلی برای طبع‌آزمایی کرده است اما به شرط آن که نویسنده بتواند ضربه ناگهان خود را در محتوای داستان بزند، داستان کوتاه پلی برای رسیدن به رمان‌نویسی است.     
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز