در نشست خبری دومین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس عنوان شد

مشهد میزبان کافه کتاب/نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بین‌المللی می‌شود

۱۳۹۰/۰۶/۲۷ - ۱۷:۲۶:۱۱
کد خبر: ۷۷۱۹۶
مشهد میزبان کافه کتاب/نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بین‌المللی می‌شود
معاونت فرهنگی ارشاد، دفاع مقدس را یکی از سرفصل‌های اصلی فعالیتی‌اش در نظر گرفته، همچنان که در نمایشگاه‌های استانی غرفه ویژه ارایه آثار مکتوب و دفاع مقدس را ارائه می‌کند.
به گزارش خبرنگار ادبیات برنا، شست خبری دومین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، صبح امروز با حضور رییس سازمان حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، نماینده معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در این نمایشگاه و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

خرید کتاب با تخفیف‌های 40 تا 50 درصدی
«سردار احمد حق‌طلب» رییس سازمان حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، در نشست خبری دومین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، از تخفیف‌های 40 تا 50 درصدی خرید کتاب خبر داد و گفت: بخشی از تخفیف‌های ارایه شده در این نمایشگاه را وزارت ارشاد و بخشی دیگر را ناشران تقبل کرده‌اند که به میزان برابر، یعنی 20 درصد از جانب وزارت ارشاد و به همان اندازه از جانب ناشران محاسبه خواهد شد. همچنین بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته از جانب سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، بر روی کتاب‌های داخلی سازمان و کنگره‌های شهدا تخفیف‌هایی ارایه خواهد شد.

نمایشگاه کتاب ملی در استان‌ها!
وی درباره برگزاری دومین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس به صورت استانی بیان کرد: به هر حال درست است که معمولا نمایشگاه‌های ملی در پایتخت برگزار شوند، ولی اگر این نمایشگاه‌های ملی در استان‌های مختلف برگزار شوند، به رونق کتاب و کتابخوانی افزوده خواهد شد. اصفهان به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در این امر و خراسان رضوی هم به دلیل سبقه فرهنگی‌اش، میزبانی این دو دوره را پذیرفتند. به علاوه این‌که در گردش بین استان ها، نتایج و فواید مثبتی را خواهیم دید.


حق طلب درباره بین‌المللی شدن این نمایشگاه توضیح داد: قرار بر این بود که امسال، این دوره از نمایشگاه را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم، اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و ضوابط تعیین شده محقق شد تا سوم خرداد سال آینده، نمایشگاه کتاب بین‌المللی را با عنوان نمایشگاه "مقاومت و پایداری" را برگزار کنیم.

ترجمه و انتشار آثار دفاع مقدسی به چند زبان
رییس سازمان حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در مورد انتشار کتاب‌های این سازمان به زبان‌های مختلف اظهار کرد: خیلی از ناشران اسلامی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دفاع مقدس اعلام آمادگی کردند، اما لازمه برپایی چنین نمایشگاهی ترجمه و انتشار کتاب‌های دفاع مقدسی داخلی به چند زبان مختلف و حضور پررنگ در این عرصه است که نیاز به زمان دارد. همچنین در نظر داریم نمونه‌های فاخر ادبیات مقاومت کشورهای دیگر را به فارسی ترجمه کرده و عرضه کنیم. این موارد، پیچیدگی‌ها و سختی‌هایی دارد که امیدوارم تا سال آینده حل شود.

کافه کتاب در جشنواره «با نوای کاروان»
وی از اجرا و برگزاری جشنواره فرهنگی با عنوان «با نوای کاروان» خبر داد و در این مورد گفت: جشنواره فرهنگی «با نوای کاروان» که از 20 خرداد ماه سال جاری مصادف با عملیات حضرت امام خمینی (ره) آغاز شده همچنان در شهرهای مختلف ایران در حال برگزاری است. این کاروان با دو پرچم گنبدهای امام رضا (ع) و امام حسین (ع) متبرک شده و تاکنون از استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان و مازندران گذشته‌اند و به خراسان رضوی خواهند رسید.

حق طلب ادامه داد: نقطه ارتباط این جشنواره با کتاب، برپایی غرفه‌های "نمایش کتاب" و "کافه کتاب" است که در آن‌ها مردم با کتاب پذیرایی می‌شوند. فعالیت این کاروان فرهنگی همزمان با 31امین سالگرد آزادسازی خرمشهر یعنی 3خرداد سال آینده تمام می‌شود.


219 میلیون تومان فروش در نمایشگاه سال گذشته
به گزارش برنا، «حسین صفری» عضو شورای سیاستگذاری و نماینده معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، در این نشست طی سخنانی گفت: اولین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، سال گذشته در اصفهان برگزار شد که ارزیابی وزارت ارشاد از برگزاری آن، مثبت اعلام شد و تقریبا به تمامی اهداف مدنظرمان دست یافتیم. استقبال خوب مردم از این نمایشگاه یکی از این اهداف بود که طبق آن، مردم رقمی بالغ بر 219 میلیون تومان از طریق بن کارت‌های وزارت ارشاد و نقدی، خرید کردند.

وی با اشاره به این‌که تاسیس انجمن ناشران دفاع مقدس نهایی شده، بیان کرد: با توجه به این‌که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، تشکل‌ها و انجمن‌های مختلفی فعال شدند، ما هم برای برگزاری این نمایشگاه تخصصی کتاب دفاع مقدس، کارها را به معاونت فرهنگی ارشاد واگذار کردیم.

نمایشگاه‌های استانی کتاب؛ کمک‌رسانی به توزیع کتاب
صفری برخی از اهداف نمایشگاه کتاب دفاع مقدس را این گونه عنوان کرد: تشویق و ترغیب نویسندگان به فعالیت در حوزه دفاع مقدس و رقابت بین ناشران این حوزه از جمله فعالیت‌هایی بود که برای پویا شدن این حوزه در نظر گرفتیم. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های استانی به حوزه توزیع کتاب، کمک می‌کند و تعامل فعالان دفاع مقدس را در پی خواهد داشت.

پیش‌بینی خرید دو میلیارد و 500 میلیون تومانی کتاب
عضو شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه با بیان این‌که تعامل بیشتر حوزه معاونت فرهنگی ارشاد با سازمان‌های فعال در امر دفاع مقدس یکی از دستاوردهای این معاونت است، درباره ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه بیان کرد: با توجه به این‌که هر سال میزبانی این نمایشگاه بر عهده یک استان خواهد بود، مکان‌های محدودی در اختیار خواهیم داشت، اما امسال80 ناشر با 6500 اثر، متشکل از 50 ناشر خصوصی و 30 ناشر دولتی در فضایی بالغ بر دو هزار و 500 متر مربع گرد هم می‌آیند. با توجه به آمارها در این حوزه شاهد رشد 15 درصدی هستیم، همچنین مبلغ دو میلیارد و 500 میلیون سقف خرید از طریق بن کارت‌ها پیش بینی شده است.

صفری در مورد سهمیه‌های بن کارت‌های ارایه شده از طریق بانک‌های عامل توضیح داد: بن کارت‌هایی که از طریق بانک‌های مورد نظر وزارت ارشاد توزیع می‌شوند، مشابه نمایشگاه‌های استانی، با سهمیه‌هایی برای افراد عادی، دیپلمه، دانشجویان، طلاب و موسسات و سازمان‌ها توزیع می‌شود که با سطوح مختلف بسیج معادل سازی می‌شوند.

حوزه دفاع مقدس؛ یکی از سرفصل‌های فعالیتی وزارت ارشاد
وی به استانداردسازی برگزاری نمایشگاه کتاب با کمک معاونت فرهنگی ارشاد اشاره کرد و گفت: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد حوزه کتاب‌های دفاع مقدس را یکی از سرفصل‌های اصلی فعالیتی‌اش در نظر گرفته است، همچنان که در نمایشگاه‌های استانی برای ارایه آثار مکتوب و دفاع مقدس، هم غرفه‌ای ویژه را اختصاص دادند. به همین دلایل است که ناشران باید این نمایشگاه را به عنوان سرفصل و تقویم اصلی فعالیت‌شان در نظر بگیرند.


به گزارش خبرنگار ادبیات برنا، از جمله برنامه‌های جانبی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس برپایی موزه دفاع مقدس در کوه سنگی، برپایی نمایشگاه آثار حجمی و تجسمی دفاع مقدس، ورود کاروان فرهنگی و رزمایش ویژه دفاع مقدس، ارایه نرم افزارهای تولید شده در حوزه دفاع مقدس، ارایه بازی‌های رایانه‌ای و فکری تولید شده سازمان، برپایی غرفه‌های ویژه ارایه کتاب‌هایی با موضوع بیداری اسلامی و فتنه، برپایی غرفه ویژه کتاب‌های کودک و نوجوان و فروش اینترنتی کتاب خواهد بود.

دومین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، از 3 الی 10 مهر ماه، از ساعت 9 الی 13 و 16 الی 21 در مشهد مقدس برپا می‌شود. افتتاحیه این نمایشگاه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردار نقدی برگزار خواهد شد.



نظر شما