محمدكاظم مزینانی:

جایزه غنی‌پور به اعتلای فرهنگی در کشور کمک می‌کند

۱۳۸۹/۱۰/۲۶ - ۱۳:۵۲:۰۰
کد خبر: ۸۰۵۹
جایزه غنی‌پور به اعتلای فرهنگی در کشور کمک می‌کند
این نویسنده گفت: شادابی و اعتلای فرهنگی، دستاورد عمده هر جشنواره ادبی اثرگذار است و خوشبختانه جایزه شهید غنی‌پور نیز در این راستا حرکت می‌کند.
به گزارش سرویس فرهنگ‌وهنر برنا، محمدکاظم مزینانی نویسنده گفت: برگزاری 9 دوره جایزه شهید غنی‌پور بیانگر این است که این جشنواره برخلاف اغلب جشنواره‌های ادبی در ایران توانسته تا حد زیادی از مسایل و مشکلات حاشیه‌ای فاصله بگیرد و به هدف غایی و مطلوب جشنواره‌های ادبی نزدیک شود.

نویسنده رمان "شاه بی شین" دستاورد عمده هر جشنواره ادبی اثرگذاری را شادابی و اعتلای فرهنگی ذکر کرد و افزود: یک فرهنگ اگر از پویایی لازم برخوردار باشد می‌تواند به نویسندگان و به خصوص نسل جدید انگیزه و امید خلق اثر بدهد و خوشبختانه جایزه غنی‌پور در این راستا گام بر می‌دارد.

مزینانی با تاکید بر ضرورت برگزاری جشنواره‌های ادبی هدفمند در کشور عنوان کرد: من با شیوه برگزاری و اهداف جایزه شهید غنی‌پور بیگانه نیستم و می‌توانم شهادت بدهم که داوری‌های این جایزه تاکنون بسیار خوب و دقیق بوده است.

وی با اشاره به ضعف نقد ادبی در ایران یادآور شد: من و بسیاری دوستان نویسنده دیگر همواره از لزوم وجود نقدهای کارشناسی و آکادمیک در جامعه سخن گفته‌ایم، چرا که اگر آثار برگزیده مورد نقد قرار نگیرند، به جامعه نفوذ نمی‌کنند.

مزینانی با انتقاد از برخی کپی‌کاری‌ها و تکرار مکررات غربی‌ها در آثار ادبی موجود، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از نویسندگان و منتقدان، بی‌ هیچ آمادگی لازم و صرفا با تکیه بر ترجمه‌های ناقص موجود، به نقد آثار می‌پردازند و همین کار را دشوارتر می‌کند.

وی همچنین یادآور شد: در وضعیت فعلی بسیاری از جشنواره‌ها و کنگره‌های ما به جای توجه داشتن به نقش حساس و تاریخی خود، به سوی ایجاد تشکیلات یک نهاد اداری پیش می‌روند و طبعا چنین جشنواره‌ای نمی‌تواند اثرگذاری مطلوبی داشته باشد.

این نویسنده در پایان ابراز امیدواری کرد که جشنواره شهید غنی‌پور بتواند الگوی مناسبی از یک جایزه ادبی مطلوب به دست دهد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز